FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
svart rödstjärt i Mölndal

Jörgen Grahn     



Jag vill knuffa lite hastigast för lite noggrannare koll på de svarta rödstjärtarna kring Astra. Jag tror inte det har rapporterats fler än en sjungande i taget i år eller tidigare, men jag hade tre i morse (den på Riskullaverket oräknad). Två på Astras område om man står innanför tennisplanen i söder, och en på betong/cementindustrin i korsningen Kärra/Taljegårdsg ytterligare några hundra meter mot S. Det är tekniskt möjligt att två fåglar lyckades lura i mej att de var tre, men i så fall fick dom anstränga sig.
En gång tidigare har mer än en rapporterats förresten: 2007 hade jag två samtidiga, på Astra och vid Hammars trä en bit mot SV (där någon hört sjunga i år med). De två sammanfattades dock som en fågel i Svalan (obs #11353191).
Detta är de två enda gångerna jag lyssnat seriöst -- jag bor bara uppför backen, men är ofta borta på helgerna och nästan alltid morgontrött.
Slutligen kan man fundera på vad som är så bra med just detta området. Skräpmarker som de lär kräva finns det ju, men inte anmärkningsvärt mycket, tycker jag.

2010-05-16 16:00:47


Johan Svedholm     



Hmm, jag får nog ta på mig den lilla sammanslagningsmalören eftersom det är "min" art i rrk. Det bör dock påpekas att sammanslagningen gäller en häckning och inte en individ, men det blir ju lika fel för det. Jag har helt enkelt missat din info i kommentarsfältet, får väl lyfta ut din obs ur häckningen eller hur jag nu löser det.

2010-05-17 17:13:08


Jörgen Grahn     



Tack! Ju bättre Mölndal ser ut i statistiken desto bättre. Ska tillägga att jag såg texten "häckning" i den ena vyn av obsen, men den detaljerade
http://artportalen.se/birds/obs_info.asp?obsid=11353191
kallar den bara för "stationär" så jag blev osäker på hur jag skulle tyda det. En Svalan-bugg antar jag.

2010-05-18 23:02:23


Johan Svedholm     



Ja, det verkar vara en bugg. Hursomhelst är det ju himla roligt och intressant att just västra Mölndal har blivit något av ett kärnområde för arten i Gbg-området. De senare åren har den förekommit betydligt mer frekvent där än i de klassiska hamnområdena. Så precis som du säger i ditt första inlägg kan man fundera över vad som är så fördelaktigt med just detta område? Kan det vara kombinationen av skräpig industrimark och den relativa närheten till de fragment av jordbruksmark som fortfarande finns i Fässbergsdalen som är det vinnande konceptet?

2010-05-19 09:23:06


Daniel Lindén     



Jag arbetar på AstraZeneca och ofta befinner sig de svarta rödstjärtnarna inne på avspärrat område men hörs och ses ibland från parkeringen vid tennisbanan söder om AZ (de har varit där flera år nu). I morse hade jag två sjungande individer i området. Intressant är också att tre mindre strandpipare håller till på den lilla grusplanen mitt emot tennisbanan och ses enklast på morgonen. Trevlig start på dagens arbete med dessa fåglar.

2010-05-19 15:44:31


Silke Klick     



Jag jobbar också på AstraZeneca och har misstänkt fler än en pga att det var rapporterat en individ vid samma klockslag som jag själv sett en på andra sidan området. Detta var förra året.
I år har jag sett vid Riskulla, Mechanum, Hammars (alla längre västerut) och inom och kring AZ. Man kan undra hur många individer det är sammanlagt egentligen. Någon hade väl synat 2 av dem här om dagen och konstaterat att det var en adult och en 2K. Bra att få konstaterat att det är 2-3 eller fler!

2010-05-20 15:34:16

 
Reino Andersson     



Är nyfiken på att få mer kött på benen om var fåglarna söker föda, var de sitter och sjunger och hur det har gått de senaste veckorna. Finns det tillräckligt med lämpliga ogräsytor för födosök och boplatser för häckning? Har dålig koll på området, men är intresserad av alla observationer.
Hälsningar, Reino
reino.andersson@seaside.se

2010-06-07 10:52:56



Svara på
detta inlägg