FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Resultat Kvadratjakten 8.5

Johan Svedholm     



Det var ju också fasen att vi aldrig lyckas pricka in en dag med bra väderförhållanden för kvadratjakten. Nu när man börjar vakna till ur post-jakt-koman så är det i alla fall läge för resultatredovisning under denna tråd. Ange följande:

1. Lokal
2. Lag/Lagmedlemmar
3. Starttid
4. Delsumma varje hel timma efter start
kl 06:00 - XX arter
kl 07:00 - XX arter
osv...
5. Arter som inte alla i laget fick se
6. De roligaste observationerna under dagen
7. De pinsammaste luckorna
8. Eventuellt annat kul som hände under dagen

2010-05-08 19:38:28


Johan Svedholm     



Jomen, så kommer här då en rapport från laget som jag så förtänksamt redan i anmälningstråden utnämnde till vinnare, nämligen de förgrämda tolvtaktshamrarna i Blues Brothers:

1 - Lokal
Skepparegården, Hovås, närmare bestämt bergsknallen mellan Hovås småbåtshamn och golfbanedammen.

2 – Lagmedlemmar
Mikael ”Dip James” Molin och Johan ”B.B. String” Svedholm

3 – Starttid
04:35

4 - Artutveckling varje hel timme
05:00 – 26
06:00 – 48
07:00 – 55
08:00 – 58
09:00 – 62
10:00 – 66
11:00 – 68
12:00 – 72

Den uppmärksamme noterar att slutsiffran är en mindre än den vi redovisade under artgenomgången. Detta beroende på att jag under min mycket förvirrade sista räkning på väg till genomgången råkade räkna bofink två gånger. Lyckligtvis gjorde ju inte detta något för slutresultatet :)

5 – Arter som inte alla i laget fick se
Var besvärande många ett tag, men vi lyckades fakiskt reparera alla till slut, även skatan som hoppade in bakom en sjöbod innan Micke hann se den och sedan stannade där i över en timme innan den bestämde sig för att faktiskt fysiskt gästa vår kvadrat!

6 – Roligaste observationer
Egentligen inga alls, men för att sätta perspektiv på hur kass dagen egentligen var får vi väl utnämna dagens höjdpunkter till brushane, myrspov och några silvertärnor.

7 – Pinsammaste luckorna
Ja, det kändes ibland som om hela dagen var en enda pinsam lucka. Skall vi utropa några vinnare här kan vi väl nämna pilfink och gärdsmyg. Vidare var det ju lite retligt att viggparet som låg och såg grymt häckningsvilliga ut i golfbanedammen när jag var och rekade tre dar innan tävlingen tydligen hade bestämt sig för att söka lyckan på annat håll.

8 – Annat roligt som hände under dagen
Nja, det var ju förstås roligt att vi lyckades ta hem segern trots en svajig start med försovningar och allmänt illamående. Annars var väl det mest hårresande de ärkepuckon som satt inne vid Askims camping iklädda shorts i polarkylan. Idioti!


2010-05-09 13:05:17


Per Björkman     



Here are the results from team "Bohuslän Rules", som för övrigt var nära att hamna i Sunk-Välen, och då definitivt fått byta namn...

1. Eftersom det inte regnade klockan 04:00 höll vi fast vid Kippholmen vid Nordre älvs mynning, och stod likt Tordenskiöls mannar förskansade likt karoliner i snålblåsten strax norr om hans värn, med utsikt både utåt fjorden och uppåt älven.

2. I laget ingick Hans Börjesson, Magnus Rahm samt undertecknad.

3. Starttiden blev strax efter morkullans sista drag, alltså vid 04:30. (Vi såg den från parkeringen, men inte sedan vi nått kvadraten).

4. Artutvecklingen timme för timme blev följande:

04-05 26
05-06 44
06-07 51
07-08 57
08-09 59
09-10 62
10-11 62
11-12 65

Som det nordligaste laget slapp vi regn under tävlingen, de första dropparna kom när vi packade ihop.

5. Tyvärr sågs bara ringtrasten på nordsidan älven av en lagmedlem, vidare undgick svarthättans enda sångstrof en av medlemmarnas öron, annars fick vi in arterna på listan.

6. Roligast var nog ett par fina flockar med silvertärnor som drog upp längs älven, liksom två mindre strandpipare, men några sensationer var det inte. Dock snurrade hämplingar och gulsparvar runt oss hela förmiddagen, vi hade väl ställt oss mitt i deras revir...
Fina obsar på brun kärrhök och fiskgjuse hade vi också, liksom en stenfalk som sträckte norrut över Nordre älvs fjord.

7. Pinsamma luckor? Oj oj, här kan jag rabbla upp en lång lista: en dag vid Nordre älv utan att se ens skymten av gråhäger och drillsnäppa är ju rent förskräckligt pinsamt. Sen undrar vi var nötskrika, björktrast, gärdsmyg och större hackspett höll hus denna dag?

8. Som gammal flygplansentusiast var artgenomgången häftig, med en gammal Hawker Hunter som uppvisningsflög över oss.

Nåja, vi gratulerar Bluesmännen från Mississippideltat i söder till segern och tar nya tag till hösten, då vi hoppas att fler ansluter till denna ändå trots allt mycket roliga tävligsform och ställer upp med lag.

2010-05-09 22:22:27


Ola Bäckman     



Och här kommer då rapporten från kvadratdebutanterna som för att inte sticka ut maskade till sig en blygsam sistaplats.

1. Regnrisk och blåst fick oss att ändra lokal från Lagmansholmen till tornet i t-viken. En taktik som förmodligen kostade oss segern. ;-)

2. Deltagare: Ola Bäckman, Andreas Nyström samt 4 kaffetermosar.

3. Tog det lite väl lugnt och var inte på plats förrän 05:30.

4. Artutveckling

06:00 - 30
07:00 - 49
08:00 - 53
09:00 - 57
10:00 - 60
11:00 - 60
12:00 - 60

5. Andreas hörde näktergalen göra en sista ansträngning i fjärran vid ankomst vilket undgick mina öron.

6. Ingen större pulshöjare denna dag. Dvärgmåsen var kvar vilket såklart var trevligt. Fiskgjusen som placerade sig som sista art och enda rovfågel under dagen piggade förstås upp en aning.

7. Här saknades förstås en del. Vi spenderade mycket tid i aktivt sökande efter koltrast som dock aldrig behagade finnas. Nog hade vi hoppats på arter som svarthätta, ärtsångare och rödhake men icke. Mm, mm.

8. Dagens största bedrift måste ha varit att vi lyckades komma sist till genomgången trots att vi stod på andra sidan viken. En felkörning inne i arendalskomplexet vilket resulterade att vi hamnade mitt i en lastbilskonvoj orsakade denna försening.



2010-05-10 11:14:06

 
Martin Oomen     



Här kommer rapporten från fjolårets kvadratjakts segrare:

1. Värnet/bunkern ovanför Ersdalen, Hönö

2. Laget bestpd av Magnus Unger, Stefan Svanberg samt Martin Oomen

3. Det fick bli 4:10 färjan från lilla varholmen, så vi startade 04:29 (och missade därför morkulledraget med några minuter likt Per Björkmans Team Bohuslän)

4. Artutveckling
04-05 24
05-06 41
06-07 50
07-08 54
08-09 56
09-10 56
10-11 57
11-12 61

5. Här blev det endast dipp på Tornfalk, vilket jag får ta på mig :-/

6. En dag helt befriad från stänkare! till avdelning intressantare obsar kan nog endast en roskarl som rst på bolleskären räknas

7. Gott om luckor i den kraftiga blåsten, mest sved nog törnsångare och rödstjärt vilka bägge fanns på "stenkast" avstånd..

8. Vi gratulerar förstås blusbröderna till en välförtjänt seger! I höst tar vi nya tag och då ska vi visa er var skåpet ska stå...



2010-05-11 19:48:42



Svara på
detta inlägg