FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Lokaler 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Lokaler


Till
översikten
Sisjöns skjutfält?

Jan Mogol     



Sisjöns skjutfält verkar vara en spännande lokal. Frågan är - var och hur skådar en novis på lokalen? Är det bara att följa vägen? Parkering vid Sisjön och apostlahästarna söderut till skjutfältet? Är det skådning från vägen som gäller? Eller ska det traskas i terräng? Min erfarenheter av skjutfält - i Skövde och Remmene - säger mig att markerna ibland är stängda för övningar. Samma sak vid Sisjön? Tacksam för tips.

2010-05-04 10:39:35


Magnus Rahm     



På gof.nu under Lokaler>Mölndal>Balltorps våtmark och skjutfältet finns en utmärkt beskrivning om hur man beter sig för att skåda på Sisjöns skjutfält (eller snarare Store mosse som bara är en liten del av själva militärövningsområdet). Området är avlyst för övningar kl 08:30-19:00 idag, imorgon och på torsdag. Andra tider är det bara att traska ut på fältet, som ändå är förhållandevis lättskådat, tack vare en labyrint av grusvägar.

2010-05-04 10:49:46


Magnus Rahm     



08:30 till 19:30 var det nog t.o.m.

2010-05-04 10:50:42


Jörgen Grahn     



Det finns fortfarande ingen info om avlysta tider som man kan kolla utan att åka dit, eller? För många år sedan lär det ha funnits en telefonsvarare, men numret hade upphört när jag provade det.

Jag bor på fel sida om området, och brukar chansa lite. Kanske inte helt bra, för det är ofta man hör automatvapen och explosioner från andra sidan bergen ...

2010-05-05 21:38:08


Magnus Rahm     



Din kompis föredrar fågelkvitter framför granatsplitter. Ring Försvarsmakten på 031-279992 för mer information om övningar och tider. Om du har det som krävs för att använda en telefon.

Jag har inte testat om numret fungerar men det nämns på anslagstavlan intill skjutfältet. Nästa övning är planerad till 27-29 juli och 3-5 augusti.

2010-06-21 19:10:44


Jörgen Grahn     



Tack. För att kanske säga det uppenbara: man ska nog också kolla närmre inpå sin exkursion, ifall militärerna har planerat om. I går eftermiddag sköts det rejält. Möjligen från den civila skjutbanan, men i så fall grovkalibrigt och väldigt mycket -- hundratals skott i timmen. Jag hade tänkt leta reda på jättegrytan söder om mossen, dvs rakt i skottlinjen. För att citera golfarna: Fore!

Nu hade jag andra skäl att inte komma längre än till crossbanan vid Blixås igår. Massförekomst av kambräken, och ett ljunghedsfragment/torrbacke med både Jungfru Marie nycklar, massor av slåttergubbe och ängshavre. En biotop som nästan är försvunnen i Mölndals kommun.

Vilket för mej till min egentliga fråga: lokalen kommer att vara förstörd inom några år av ohävd. Om man vill lura någon att hävda en sådan lokal, t ex genom bränning, vart vänder man sig? Mölndals kommun är mest känd för att vilja asfaltera allt dom ser.

2010-07-20 12:01:33


Morgan Johansson     



Kontakta någon på Mölndals Naturskyddsförening. De har en hemsida.



2010-07-20 20:47:44


Magnus Rahm     



Angående skyttet i måndags kanske det kan ha varit lerduveskytte du hörde? Har för mig att det pågår på måndagkvällar. Hur man bör bete sig då vet jag inte men förmodligen gör man bäst i att hålla sig undan.

2010-07-20 23:57:07


Jörgen Grahn     



Jag var där i kväll, och gissade helt rätt. Cyklade genom ett helt hav av färskt krossade lerduvor. Tydligen känner jag inte igen ljudet av hagelbössor.
Jag tror f ö att det nu stod på tavlan lördagen den 24 som första dag med skjutning, och sedan några andra datum före månadsskiftet. Men jag lade det inte på minnet.

2010-07-21 00:09:39


Stina Thelander     



Jag träffade några lerduveskyttar sist jag var där en måndag kväll och dom ansåg inte det var farligt att gå på mossen när det var just lerduveskytte. Om man ville gå "däruppe" så ville dom att man gick till deras skytteplats och sa var man tänkte gå.

2010-07-21 07:01:33


Jan-Åke Noresson     



Enligt ett anslag uppsatt vid bommen 1 juli pågår skjutning med skarp ammunition ("farlig verksamhet") inne på området.

27 juli kl 8-17
28 juli kl 8-21
29 juli kl 8-13

samt
3 aug kl 8-17
4 aug kl 8-21
5 aug kl 8-13

Nya anslag kan förstås ha kommit upp sedan jag såg denna lapp 1 juli. Dessutom kan oanmälda skyttar tydligen stå och övningsskjuta på banan alldeles väster om entrén/bommen. Mindre livsfarlig verksamhet om skytten siktar någotsånär rätt. Men inte mindre störande...



2010-07-24 09:26:22


Jörgen Grahn     



Tack, Jan-Åke.
Skyttet är störande ja -- men man får komma ihåg att om det inte var för militärerna så skulle vi inte ha nån anledning att åka dit. Det skulle vara sly eller granplantering alltihop, eller villaförort.

(Synd att svensk militär inte slåss med lie -- om Store Mosse slåttrades skulle det krylla av beckasiner och ängspiplärkor. Och kunskapen kanske kunde komma till nytta i opiumdistrikten i Afghanistan?)

2010-07-28 14:20:36

 
Jan-Åke Noresson     



Jo sannolikt
Apropå störningar från oanmälda skyttar tänkte jag mest på den lokala skytteklubben, som bangade på utan någon förvarning, sist jag var där. Jag har svårt att komma på nån nytta med den verksamheten.

Militära skjutfält har förstås den bonuseffekten att de, oavsiktligt, blivit en räddning för ett antal fina biotoper (om man blundar för granatsplitter, splittrade lerduvefrisbee i färgglad plast m m).
Men, precis som du skriver, vore lite fler liar (och färre skjutövningar) ännu bättre om man ville få till en optimal skötsel av dessa områden. Bättre utbyte för samma antal kronor ur statskassan skulle det väl också bli.

2010-07-29 12:56:46



Svara på
detta inlägg