FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Gulfink

Martin Magnuson     



Hej!

Vid mina föräldrars fågelbord i Ljungskile har de från början av december sett en gul fågel de inte känner igen. Jag var där igår och lyckades ta några ganska dåliga bilder genom fönstret. En av bilderna har jag lagt in i Svalan. Jag tycker att den i form och storlek verkar vara en kraftigt missfärgad grönfink. Har någon en annan teori?

2010-01-11 23:07:19


Jon Håkansson     



Lite svårt att säga bara från den bilden men det ser ut att kunna vara en leucistisk (felpigmenterad) bergfinkshanne. Den mörka hjässan talar mer för det än en grönfink. Om det nu inte är en svarthuvad grönfink. :)Sällskapade den med andra fåglar också och vilka arter isåfall?

2010-01-12 04:03:13


Fredrik Kronhamn     



Bortsett från hjässan verkar dräkten inte uppvisa några särskilt distinkta karaktärer. Jizzet drar ändå mer åt bo/bergfink än grönfink (näbbstorlek, proportioner, hållning) - men hur blir en sån fågel så gulaktig? Leucism yttrar väl sig mer som blaskiga färgtoner av den ursprungliga dräkten?



2010-01-12 10:53:52


Johan Svedholm     



Kan det inte röra sig om flavism (kombinerat med leucism). Kolla t ex denne guling: http://www.artportalen.se/birds/gallery_imageinfo.asp?imageid=106633
Huvudteckning samt proportioner stämmer väl f ö bra med bergfink, som sagt.

2010-01-12 11:17:21

 
Martin Magnuson     



Tack för svaren!

Jag har lagt upp en bild till i Svalan. Igår sågs fågeln igen och då tillsammans med några grönfinkar. När jag såg den var den ensam. Jag håller nog ändå med om att det troligtvis är en bergfink, när jag såg den tyckte jag också att näbben var för liten för grönfink.

2010-01-14 21:52:06



Svara på
detta inlägg