FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Olja

Mikael Nord     



Kraftiga vindar har de senaste dagarna medfört stora mängder sjöfåglar utmed Västkusten. Säkerligen är det fler av er som noterat mycket oljeskadade fåglar. På reservatet, Getterön rastar i dessa dagar stora mängder vitfågel. Var och varannan trut - mås är oljeskadad. Detta problem verkar vi få leva med i all framtid så länge oljan finns. Man blir verkligen bedrövad av detta återkommande problem. Det verkar ju inte heller vara något man kan göra åt saken.

2005-01-03 16:26:37


Uno Unger     



Igår stod vi några skådare i vindskyddet på Kråkudden, Hönö och såg en hel del sträckande sjö-/havsfåglar. Precis som Mikael säger blir man bedrövad över detta varje vinter återkommande problem. Vi såg en hel del nedsmutsade tretåiga måsar och sillgrisslor, men även enstaka havssulor och tordmular. Ännu sågs de flygande med krafter i behåll, men på sikt är det väl dessa fåglar som man senare hittar döda på stränderna.

Är det någon som vet varför frekvensen oljeskadade fåglar bland havsfåglarna alltid är betydligt större under stormperioder vintertid, medan problemet ofta är obefintligt vid stormar under övriga årstider?

2005-01-03 17:48:52


Martin Alexandersson     



Utan att vara en expert på området så ser jag fyra orsaker som borde påverka.

Den första och största är att det går åt mer olja under vinterhalvåret för uppvärmning av byggnader vilket med för att mer olja transporteras och därmed kan spillas ut.

Två är isen, då det kan bli svårt att komma fram till vissa hamnar väljer de att dumpa ut spill för att spara tid.

Tre är solljuset, om man inte ser vart oljeutsläppet kommer ifrån blir det svårare att sätta dit dem.

Fjärde är att oljebaserade produkter blir mer trögflytande och stannar kvar längre i klumpar vid lägre temperaturer än under varmt vatten och varm luft.

Jag vet inte hur långt man kommit med att hälla i någon spårbar vätska i alla fartygs olja så man kan se vart vilket utsläpp kommer ifrån men jag hoppas det blir hårdare tag mot denna förstörelse!

2005-01-03 18:47:56

 
Uno Unger     



Intressanta kommentarer Martin!

Är det någon som vet hur mycket mer olja som transporteras under vintermånaderna? Kan det vara en rimlig förklaring?

Temperaturens påverkan av oljans nedbrytning, verkar för mig som en högst sannolik förklaring liksom teorin om att fler potentiella oljemarodörer hinner agera i skydd av den längre vinternatten.

Kanske ett tänkbart framtidsscenario vore att man genom analys av oljan på varje oljeskadad/dödad fågel kunde spåra källan och bötfälla boven med ett kännbart belopp för varje analyserad fågel.

2005-01-04 01:50:55



Svara på
detta inlägg