FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Lite nostalgi.. och hets ;)

Björn Dellming     



Imorgon är det exakt 18 år sedan sydpolslabben drog förbi Hönö. Vore trevligt om någon kunde fixa en favorit i repris... ;)

Kolla bilder på denna sköning www.birds.se

Plugga in maccormicki. Ge er ut och skåda. Larma. Glöm inte å njut av utsikten och kaffet också :)

2009-08-11 21:29:43


Håkan Thorstensson     



Sydpolslabb saknas på listan över i Sverige anträffade arter, och således underkändes fyndet av Rk.

Har även för mig att antalet godkända fynd av maccormicki i Europa är väldigt få, men jag kan ha fel om detta (är ej så uppdaterad).

2009-08-12 12:05:09


Björn Dellming     



Helt riktigt. Den är underkänd av RK, men därmed inte sagt att det inte var en sån. Arten finns i olika färgmorfer är svår att skilja i fält från vanlig storlabb, ibland helt omöjlig. Några fynd finns ifrån England. Bl.a en omhändertagen individ som man först trodde var en storlabb, men som efter dna-analys visade sig vara en sydpolare! Jag är ingen domare i det här sydpol-Hönö-fallet (RK har sagt sitt för länge sen och därmed sänkt obsen), men kollar man på bilderna så drar iaf mina tankar snabbt iväg en bra bit söder om ekvatorn... Och vad RK tror och tycker är väl upp till dem? Vill de hålla en rak, rentvättad, helgarderad profil så tänker jag inte lägga mig i det eller ens bry mig. Deras åsikt ändrar inte min. Jag tycker det är coola bilder på en cool fågel och är grymt avis över att jag inte själv fick vara med och se den :)

2009-08-12 16:04:51


Ola Bäckman     



Och idag drog den förbi igen om än en dag sent. Man skulle ju kunna tro att det var en vanlig storlabb men det är ju svårt att säga någonting säkert om. ;-) Förseningen beror nog på att det förmodligen är samma individ och således är mycket gammal och slö.

För övrigt var kaffet gott!

2009-08-12 16:55:47


Ola Bäckman     



Och sen var den ju inte ens. Bara jag som är seg i huvudet som vanligt. Skyller på kaffet.

2009-08-12 17:02:12


Martin Alexandersson     



Jag tyckte dagens labb hade ovanligt bråttom söder ut.. det har jag för mig är en diagnostisk karaktär för labbar som hör hemma söderöver när de är på norra halvklotet.. jag kan ha fel, men det är inte ofta jag har det.. :)

Här är en bild som visar alla tänkbara karaktärer man behöver för att bestämma dagens labb, kanske lite völ slitna mellersta täckare för en 18K+ sydpolare eller vad säger ni?
http://www.pbase.com/alexandersson/image/116021919


2009-08-12 23:35:33

 
Håkan Thorstensson     



Björn skriver: "Jag tycker det är coola bilder på en cool fågel och är grymt avis över att jag inte själv fick vara med och se den :)"

Det håller jag med om, och jag minns när jag själv såg bilderna första gången att jag tyckte den såg klockren ut för sydpolslabb. Vad jag då inte kände till var att storlabb kan dra åt det här hållet i utseende, åtminstone fördes resonemanget så när det begav sig, och jag har inga åsikter om det.

Hur som, min poäng var endast att påpeka att den aktuella fågeln inte godkänts för publicering som varandes sydpolslabb, vilket man kan få intryck av.

Vore f ö intressant att få veta hur fyndbilden ser ut för sydpolslabb i Europa; som jag skrev är jag illa uppdaterad om detta, min referensram är säkert minst tio år gammal. Med ledning av det brittiska fyndet Björn nämner kanske det är DNA som gäller?

2009-08-13 08:37:08



Svara på
detta inlägg