FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Vinterhäckande tamduvor

Jörgen Persson     



Tjosan!
Jag och frugan upptäckte i går att tamduvor häckade under svalgångstaket där vi bor på Studiegången i östra Göteborg. Duvorna har under hösten hållit till på samma språng under taket där de häckade i somras, men jag har aldrig reflekterat över att de skulle häcka där vid denna årstiden. I går såg jag dock att det satt två nästan fullvuxna ungar tillsammans med en av föräldrarna i boet.
Av vad jag har funnit i litteraturen så är det inte helt ovanligt med vinterhäckningar av tamduva (Fåglarnas ekologi, VF suppl. 26), men är det någon som har någon uppfattning om hur vanligt förekommande det är? Är det någon som har andra erfarenheter av vinterhäckningar?


2004-12-20 08:57:02

 
Jonas Grahn     



Kul! Jag tror inte det är ovanligt i vintermilda trakter, i alla fall i Malmö ser man tamduvorna (eller klippduvor som jag föredrar kalla dom) para sej och leka under större delen av året. Det förekommer däremot t ex inte i inlandsdelarna av länet, så Göteborg kanske är lite av "nordgränsen". Duvorna borde ha lagt äggen i sista oktoberveckan.

2004-12-20 20:08:44



Svara på
detta inlägg