FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Två vitvingade trutar?

Kristoffer Nilsson     



Hej!

När jag var nere i Fiskhamnen härom dagen så fick jag en märklig känsla av att det kunde finnas två vitvingade trutar vid det tillfället, men jag kunde inte på något sätt bevisa det och sedan var jag tvungen att gå därifrån. Det som gjorde mig misstänksam var att en individ sågs "födosöksflygande" tillsammans med andra trutar i hamnens allra västligaste delar och när jag en kort stund senare gick utmed bryggan så stod en vitvingad där. Självklart kan ju samma fågel flytta sig den korta sträckan när jag gick den ungefärliga minut som jag inte hade sikt över hamnen pga ett hus, men det kändes ändå lite märkligt. Jag funderade inte så mycket mer på det sedan.

När jag tittar på observationerna idag så kom jag att tänka på ovanstående igen eftersom tiden är ganska överensstämmande för Slottsskogensobservationerna och observationerna i Fiskhamnen. Finns det exempelvis någon skådare som såg den vitvingade truten i Fiskhamnen klockan 13:15 då en individ sågs vid Lilla Dammen? Hur länge befann sig den vitvingade truten vid Lilla Dammen (en observation finns från Fiskhamnen klockan 13:35)? Sågs den vitvingade truten vid Stora dammen 14:30 då det finns en tidsangivelse att en vitvingad trut sågs vid Fiskhamnen? Hade Slottsskogenfågeln den karakteristiska fläck som Fiskhamnsindividen beskrivs ha haft vid observationen klockan 13:35 idag? Ursäkta om frågorna har karaktären att vara hämtade ur någon gammal Sherlock Holmes-bok. Kanske "The Gull of the Baskervilles" (eller vad den nu hette) ;)

Det hade varit kul om någon som har gjort observationer under eftermiddagen kan ge svar på dessa frågor som åtminstone jag tycker är intressanta. På flera bilder som finns i Svalan tycker jag att det är ganska svårt att se de fläckar som en av bilderna visar tydligt, men det kan ju säkert bero på ljusförhållanden och annat, men ändå. Om du inte vill skriva i forumet så skicka gärna ett e-brev till kristoffer.nilsson5@comhem.se Må väl!

2009-01-11 23:32:56


Björn Dellming     



Finns ju faktiskt bild av Johan Södercrantz på en vv-trut i fiskhamnen med oljefläck(?) på bröstet den 4:e januari och redan dagen därpå fotograferades en vv-trut igen i fiskhamen, av Christer Fält, utan synbara fläckar. Kanske kan stödja din teori?

Vi för väl börja granska näbbar och vingslitage igen och se om man kan skilja ut två individer? :)

2009-01-12 08:24:29


Björn Dellming     



På Sven-olofs bild kan man se att en av de förmodade två individerna har ordentligt slitna mittre stjärtpennor:

http://www.artportalen.se/artportalen/gallery/Image.aspx?rappsyst=0&obsID=14005432&imageID=111089

Kolla sen också Peter Hvass bild:

http://www.artportalen.se/artportalen/gallery/Image.aspx?rappsyst=0&obsID=14147515&imageID=113050

Kanske hade varit bättre att se en mer utbredd stjärt men den ser rätt så jämn och osliten ut här iaf tycker jag.

Vad säger ni andra?

2009-01-12 08:42:19


Olof Armini     



Hej!
Ytterligare en krydda i trutskådningen. Minns de 2 (minst!?) vittrutarna för två år sedan. Vet hur perspektivet påverkar ens eget observationsfokus. "Hittade" tillsammans med Christer F vittrut nr 2 under Götaälvbron, när jag letade efter den enda vittruten (då!), som inte var i Fiskhamnen. Trots att den var synnerligen annorlunda föll det mig aldrig in annat än att jag nått målet att hitta vittrut nr 1. Minsta lilla flash hade varit tillräckligt men...
Skall man vara rationell så tycker jag bilderna från 4 januari med tydliga "oljefläckar" och bilderna från 5 januari, nota bene tillsammans med uttalanden från resp observatörer/fotgrafer är de tyngsta argumenten för (åtm) 2 vitvingade trutar medan att hittills ingen sett två tillsammans eller uppmärksammat på andra skiljande karaktär på foton eller observationer väger (mer eller mindre?) emot.
Vill uppmuntra alla, likt Björn och ni andra i forumet att leta bland bilderna (finns ju massor) och fortsätta obsandet med ett åtminstone temporärt fokus på 2 vitvingade.
Kan bidra med följande själv, att jag innan ens tanken på 2 trutar fanns stördes av vilket olika intryck truten gjorde vid olika tillfällen. Något jag också nämnt i min blogg www.olofarmini.com
Vad som så höjer ni som tar upp den här tråden fågelpulsen ytterligare några snäpp!
Tack för det
Olof

2009-01-13 14:33:15


Kristian Thisted     



Vad jag kan se så är klorna är långt indragna och det beror sannolikt att den dricker en hel del klorin! Att den adulta fågeln sedan blir ganska vit styrker väl min teori, eller? Stämmer bra även på vittrut ...

Fåglar som saknar klor har sannolikt smakat på klorex ...

Ok, jag slutar väl då ...

:-)

2009-01-13 15:25:59


Fredrik Kronhamn     



Jag tröskade igenom fotoskörden och koncentrerade mig på de risiga stjärtpennorna. Ett tips är att använda bildskärmsluppen i Windows för att granska bilderna.

Ledsen att spräcka tesen, men jag tycker mig se samma taskiga pennor på alla bilder där stjärten är utbredd. Nu skulle det ju kunna hända att folk bara lyckats få foton på vvtrut A med utbredd stjärt medan vvtrut B bara behagat sig plåtas med stjärten sluten, fast då börjar vi närma oss ett mer filosofiskt resonemang..


2009-01-14 01:49:37


Olof Armini     



Hej igen!
Något som kan göra argumentet med oljefläckarna mindre starkt är att just trutar lär vara extremt snabba på att fälla oljefläckade fjädrar. Är det fråga om ytligare fläckar än det förefaller på bilderna från 4.1 så är det säkert fullt möjligt och många observatörer har ju pratat om mer diffusa fläckar.
Då känns osannolikheten att de två aldrig mötas som ett tyngre argument eller!?
Kan också erkänna att jag, likt Fredrik inte ännu hittat ngn koncis eller konsistent skillnad på alla bilder.
Olof

2009-01-14 09:03:07

 
Uno Unger     



I Svalan fanns för en tid sedan ett resonemang om en eller två vitvingade trutar hade setts i Göteborg under en bild tagen i Slottsskogen av Stig Fredriksson den 11/1. Jag återger nedan den kommentar jag då skrev:

"Stefan Heimdahl har en flyktbild på ett ex i Fiskhamnen den 11/1 (tid ej angiven) som tydligt visar att det rör sig om samma ex som syns på Stig Fredrikssons flyktbild från Slottsskogen samma dag. På utbredd stjärt kan man se att innerfanet är naggat i spetsen av vänster stjärtpenna nr 5 utifrån räknat. Denna defekt på stjärtpennan syns även på flera andra flyktbilder med utbredd stjärt tagna i Göteborgs hamn sedan truten upptäcktes vid juletid.

De s.k. "oljefläckarna" är inget annat än temporärt blöta kroppsfjädrar, vilka ser mörkare ut. Dessa fläckar "försvinner" när fjädrarna torkar. Det är inte helt ovanligt att kladdigt fiskrens tillfälligtvis försämrar kroppsfjädrarnas vattenavstötande förmåga, som därvid ibland blir våta och mörkare till utseendet.

Alltså finns hittills denna vinter ännu inget som med säkerhet tyder på mer än en vitvingad trut i Göteborg."

2009-01-25 17:26:51



Svara på
detta inlägg