FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Januarijakten 2009

Pär Lydmark     



Nästa helg är det som vanligt så här års dags för Januarijakten i Göteborg. Se den senaste notisen under Nyheter för mer info om regler m.m.

Datumet har ju varit känt länge i och med att det annonserats i FpV tidigare i höst, men anmälningar gör vi som vanligt här i forumet genom en post i den här forumtråden.

Vi hoppas som alltid på en välbesökt och lyckad tillställning med många arter och mycket pizza!

2009-01-11 18:59:47


Johan Svedholm     



Att datumet varit spikat sedan länge tycks dessvärre inte haft den önskade effekten. I stället verkar tävlingen ha drabbats av ett osedvanligt stort manfall, åtminstone sex personer av de som "brukar" vara med i tävlingen har förhinder i år.
Därför vore det bra om de som verkligen kan vara med i tävligen anmäler detta snabbt i denna tråd, så att vi ser om det över huvud taget är någon idé att köra tävlingen eller om vi måste byta datum (vilket ju vore ironiskt med tanke på att datumet spikades i god tid just för att slippa det sedvanliga datumhattandet).
Jag känner i nuläget till fyra personer som jag tror kan vara med (Mikael Molin, Martin Oomen, Hans Börjesson samt underteckad). Och det blir det inte många lag av...

Så kom igen och anmäl era lag, eller åtminstone om ni kan vara med även om ni inte bildat några lag ännu. Vore ju rötet om vi sumpade denna fina tradition i år!


2009-01-12 21:00:30


Niklas Aronsson     



Är det inte läge för ett danskt dogmarally? I korthet: Var och en utgår från sin bostadsadress. Bara apostlahästarna är godkända transportmedel. Inga hjälpmedel är tillåtna (alltså inte kikare heller(!)) och 24 timmar efter start ska ni vara hemma igen och kan räkna ihop summan.
Får ni nys om någon fågel under själva tävlingen får den inte räknas.

Eller så kan ni köra ett amerikanskt godzillarally. I korthet: Ni startar i varsin jänkare. Enda kravet är minst V8 och bensinåtgång på två liter milen och senast tillverkad 1975. Krav på minst 30 mils körsträcka och ett varv på Stora Holms halkbana. Övriga krav är att alla fåglar måste ses från bilen med Born to run på full kräm!

Kan inte vara med själv, men om ni rattar(sic!) in P1 på morgonkulan mellan 06 och 08 kan ni njuta min sonora stämma i Naturmorgon där jag är expert(jajamän!) under deras fågelmatningsspecial.

2009-01-12 21:54:26


Johan Svedholm     



Jaha, jag kvalar väl in beträffande bensinåtgången i alla fall. Och Born to run såklart.

2009-01-12 23:45:20


Hans Börjesson     



Anmäler härmed lag Creme de la creme som innehåller russinen ifrån forntida lag (eller den blinde, den döva och den stumma berodende på vem man frågar....). Laget betstår av Martin "öisaren" Oomen :-), Hasse-basse Börjesson och en ännu så länge obekräftad hemlig gästartist.

Släpp sargen och kom in i matchen nu! Detta är ju en av årets höjdpunkter även om utgången är given :-)



2009-01-13 08:20:38


Anders Johansson.     



Ja, vi är mer än gärna med men det verkar vara väldigt dålig uppslutning.

Eftersom en av deltagarna i vårt lag kör från Ängelholm för att delta i denna eminenta tävling är det av största vikt att vi i så god tid som möjligt får veta om racet ska genomföras eller ej. Familjer ska informeras, sovplatser ska ordnas, mat och öl ska handlas, bilar ska tankas och trolig färdplan ska spånas fram. Allt detta vill man ju inte göra i onödan...

Så därför undrar lag Dag Vag: Blir det någon fågelbatalj eller ej?

Hälsningar Anders, Jocke och Peter



2009-01-14 10:26:42


Martin Oomen     



Det går fortsatt trögt med laganmälningar och vi kanske skall sätta en deadline till ikväll, inte minst med tanke på föregående inlägg i åtanke!?
Eller vad säger ni?

Kan även tillägga att den hemlige gästartisten som Hans och jag hade på gång i vårt lag nu har dragit sig ur, således ytterligare en gubbe kort..!

//Martin
med siktet inställt på vårens kvadratjakt




2009-01-15 03:47:17


Hans Börjesson     



Kanske ska vi tillåta lag med bara 2 personer? Vet att Svedholk bara är 2. Personligen tycker jag det vore roligare med 5 lag á 2 personer än 2 lag med 5 personer.

/Hans

2009-01-15 08:56:14


Johan Svedholm     



Jag var också inne på Hans förslag. Om man tummar lite på reglerna och tillåter två personer i laget så har vi åtminstone tre lag. Årets jakt kommer ändå inte gå till historien som en av de mest välbefolkade, men med tre lag känns det genomförbart i alla fall. Någon som har några invändningar?

MEN VI VILL SÅ KLART ATT FLER LAG ANMÄLER SIG!!!

Den allra största frågan kvarstår dock: Vem ska ersätta Unos oefterhärmliga och lätt förvirrade ledning under artgenomgången?

2009-01-15 09:53:41


Tommy Järås     



Om det nu blir ett race så ställer vi upp med ett lag. Laget "50+" med Magnus Levin, Mikael Forsman, Stefan Olsson samt undertecknad. Vi har nog inte så högt tempo att vi blir svettiga men något skall vi väl kunna hitta.

Tommy Järås

2009-01-15 09:54:36


Johan Svedholm     



Gött Tommy, nu börjar det likna nåt!

Om det är OK med tvåmannalag får jag väl också passa på att anmäla lag "Metal Militia", bestående av de välslipade yxmördarna Mikael "Deströyer 666" Molin samt Johan "Necrobutcher" Svedholm.

2009-01-15 10:05:45


Pär Lydmark     



Som utomstående opartisk bedömare (eftersom jag tyvärr inte heller kan vara med på lördag) tycker jag det låter vettigt att tillåta tvåmannalag den här gången.

Det brukar ju under Januarijakten inte vara något stort problem med arter som bara delar av laget ser, i alla fall inte om man jämför med Kvadratjakten, så det bör inte innebära någon stor fördel att vara färre i laget. Och den eventuella fördel man har av den anledningen vägs nog upp av nackdelen att man har färre par ögon totalt sett i laget för att upptäcka nya arter.

Men nu verkar det alltså bli minst fyra lag på lördag. Inte så illa trots allt med tanke på utgångsläget! Lycka till allihop (även om Metal Militia ser svårslagna ut på pappret)!

2009-01-15 12:43:36

 
Johan Svedholm     



Jahaja, mina vänner. Nu när det börjar dra ihop sig inför morgondagens holmgång kan det väl vara på sin plats med en liten sammanfattning av de hittills anmälda lagen:

Lag Creme de la creme (Hans Börjesson & Martin Oomen)

Lag Dag Vag (Anders Johansson, Jocke Wernersson & Peter Olsson)

Lag 50+ (Tommy Järås, Magnus Levin, Mikael Forsman & Stefan Olsson)

Lag Metal Militia (Mikael Molin & Johan Svedholm)


Om någon till äventyrs skulle ha glömt regelverket för tävlingen står detta att läsa i nyhetsnotisen om jakten. I övrigt är det bra om alla har med lite cash money för att lösa pizzabudgeten.
Just det, eftersom det tyvärr inte finns någon markservicepersonal på plats på Ekliden i år kommer inte pizzorna ligga uppslicade så fort vi brakar in som vi har blivit bortskämda med, men jag hoppas ni har överseende med detta.

2009-01-16 13:52:34



Svara på
detta inlägg