FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Kustobsar 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Kustobsar


Till
översikten
Uggleobs

Nils Abrahamsson     



Vi har fått ett mejl till GOF om en uggleobs i Kärna, Kungälv, i måndags natt. En uggla flög på ett fönster och satte sig en stund, lagom för att hinna observeras av vår rapportör som säger sig vara säker på att det var en slaguggla!
obsavstånd 1,5m på andra sidan glasrutan.
"Den mycket speciella ansiktsformen, färgerna och storleken är exakta med den fågel jag såg."

Håll ögonen öppna! (som vanligt... )


2008-11-06 08:30:22


Niklas Aronsson     



Tycker det låter lite konstigt med "speciell ansiktsform". Tycker inte att slagugglan utmärker sig på det området: "bedrägligt mild" som Håkan Delin uttryckt saken, eller blev den kanske "mycket speciell" efter själva fönsterträffen? Färgen är ju som på kattuggla, låt vara att en slaguggla är klassen större, men på 1,5 meters håll blir ju även en kattuggla rätt stor!

Såklart är det ju fånigt att dissa en obs som jag just nu gör, men vill bara säga att det låter som det lika gärna kan vara en kattuggla.

2008-11-06 14:18:53


Per Björkman     



Hade tänkt skriva några rader efter helgen om att hålla uggleögonen öppna när vi är ute i markerna. Verkar vara ovanligt mycket ugglor i rörelse ner i södra Sverige.

Flera obsar av lappugglor i både Halland och Västergötland, spridda obsar av hökugglor i Västergötland, mycket pärlugglor som ringmärkts vid fågelstationer runt om, tornugga som setts vid Ölands södra udde, (grattis Malin Karlsson!), och på Öresundsbron och så slutligen en, eventuellt två, slagugglor så långt söderut som i Kalmar län, en i Västervikstrakten och en mellan Oskarshamn och Kalmar.

Verkigen läge för skogspromenader och span vid hyggeskanter och längs små och stora vägar!


2008-11-06 19:21:33

 
Nils Abrahamsson     



jodå niklas, visst är det väl sannolikare med kattuggla men hon som gjorde obsen verkade ha rätt bra detaljminne och man vet ju aldrig. Och visst är väl synintrycket mycket ljusare vad gäller slag än katt?? jag har inte så mycket slaguggleerfarenhet dock, men titta på fotot på c3's hemsida.
Och... i morse, nåja vid halvnio, när jag satt och åt frukost fick jag sen en fågel på låg höjd över åkern. ca 400m och ingen kikare till hands. Jag tyckte först det var en väldigt ljus ormvråk, ser en sån här på Hisingen nu o då, men det var definitivt en uggla insåg jag strax. Den flög dessutom annorlunda än en vråk, lite klumpigt, hägerlikt kanske. Efter 3-4 sek försvann den in i skogen. Jag har varit där o kollat lte men...
Och jag bor i Säve, inte så långt från Kärna på andra sidan älven. Hmmm

2008-11-13 13:13:04



Svara på
detta inlägg