FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Ringtrast i slottsskogen?

Hans Börjesson     



Jag antar att det är 34 rödvingetrastar och inte ringtrast som Magnus Eriksson har sett idag?

MVH
/Hans

2008-10-23 10:30:50


Magnus Eriksson     



Förlåt...

Blev just uppringd av Naturstig som undrade var alla ringtrastar håller hus.

Givetvis ska det vara rödvingetrast. Jag var så glad över alla trast flockar som flög över mig i morse att jag ville få in dem på svalan snabbt innan ett möte på jobbet så där begicks mitt misstag i hastigheten. Har därefter suttit på mötet fram tills nu men blev som sagt uppmärksammad av Naturstig.
Jag har ändrat mitt misstag och tänkte just gå in och göra en officiell avbön för mitt misstag här när jag fann din redan påbörjade tråd.

Som sagt inga ringtrastar bara björk och rödvinge vilket i sig var riktigt kul i dom mängderna, en härligt morgon, hade gärna varit ute vid Smitten och tittat på sträcket där också. Vi får väl se om det kommer in några rapporter senare idag.

2008-10-23 11:26:28

 
Kristoffer Nilsson     



Hej Magnus!

Ja, det var verkligen en härlig morgon och det sträckte på bra med bl a trastar även vid Smitten. Jag kan meddela att slutsumman för björktrast blev drygt 1200 och rödvinge ca 100. I övrigt var det återigen gott om kajor och i avdelningen "avvikande" kan väl trädpiplärka (självklart med viss reservation för sibirisk...) ;) få agera som sågs och hördes vid två tillfällen vilket ju är ganska sent. I båda fallen bedömdes fåglarna sträcka ut mot SO... Må väl!

2008-10-23 12:38:13



Svara på
detta inlägg