FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Strömstare, Slottskogen

Ola Bäckman     



Såg en strömstare vid säldammen i början av juni och tyckte det var kul men tänkte inte så mycket mer på det. (Har inte riktigt haft tid att aktivera mig i fågelskådningen på sistone). Kollade lite nu dock och ser att strömstare sommartid verkar vara ytterst sparsamt i Göteborgsregionen. Hittar ingen obs i slottskogen någonsin?

Detta borde kanske således ha rapporterats? Minns tyvärr inte vilket datum detta var dock. Det lär väl inte vara någon häckande fågel men ändå. Någon som har någon synpunkt på detta?

Mvh/ Ola

2008-07-04 10:46:04


Ola Wennberg     



Att se en strömstare i slottskogen är troligen mycket ovanligt och att se den i juni extremt ovanligt, så fyndet bör absolut rapporteras!

2008-07-04 17:32:17


Ola Bäckman     



Jepp, tänkte väl det. Hittade lyckligtvis datum då jag tog blider på den. 25/5 var det visst. Men ändå. Lite kul fynd. Rapporterad!

2008-07-05 16:15:56

 
Stig Fredriksson     



Strax efter sekelskiftet rapporterades en strömstare till Västkustsvararen men antingen var jag inte lika intresserad av Skogen då (uteslutet) eller också visste jag det inte förrän det var för sent (troligen), ingen inspelning sparad. Alltså kan den betcknas som en art icke tidigare registrerad här, tack för det från en som samlar arter för denna lokal. Säldammen är ju en udda lokal men den nya forsen i närheten kanske lockade, borde väl sätta strömstareholk i anslutning till det nya vattenfallet?

2008-07-06 00:27:19



Svara på
detta inlägg