FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Staren

Kristian Thisted     



Hej!
Stararna matar för fullt sedan några veckor tillbaka. Kan de lägga fler kullar?

Det är dessutom fler starhäckningar i år än vanligt. Har fler noterat detta?

/K

2008-05-15 13:42:38


Stina Thelander     



Kul att du har så många starar!
Varje gång jag lyssnat av telefionsvararen på Ekliden i vår så har någon sagt att det är färre starar i år.

Tänk om det är tvärotm!
Jättespännande

Såvitt jag vet så lägger starana endast en kull

/Stina



2008-05-15 14:38:50


Kristian Thisted     



Tack Stina för snabbt svar!

Då kanske starholkarna används av de som lägger flerkullar, kanske?

/K

2008-05-15 14:56:55


Hampus Lybeck     



Att ett starpar får två kullar är ganska sällsynt, däremot är det lite vanligare att de bildar nya par för en andra häckning eller att en hane häckar med flera olika honor samtidigt. I sydligare trakter förekommer emellanåt tre kullar per säsong.

2008-05-15 18:22:34


Kristian Thisted     



Tack även till Hampus!

Nu har skatfan "tömt" en holk. Vill minnas att det finns en gammal tråd om hur man försvårar för skatan. Var det här? Hur söker man rätt på den? Var det på brevduvan? Kan man i så fall söka där? Har någon här testat med ett rör framför hålet?

/K

2008-05-19 12:14:14


Nils Abrahamsson     



Nu har jag kollat alla (?) häckningar här på ön (Norra Bohuslän) och det är hela 12 bon som matas. Nästan alla under tegelpannor och ett par stycken i holkar.
Förra året var dom bara sju, så det ser ju bättre ut. Det har "alltid" varit mycket starar här men förra året kändes det som en nergång. Tidigare har jag inte haft järnkoll...

2008-05-29 17:58:13


Göran Karlsson     



Det bästa sättet att undvika att skator tar ungar i holkarna är att följa rekomendationen att avståndet mellan undersidan på hålet och botten skall vara minst 25 cm för då når inte skator ner till bobalen. Många holktillverkare fuskar med detta har jag sett (för att spara virke kanske) men då ligger ungarna farligt till om det finns skator som lär sig tekniken. Hålet skall heller inte vara mer än fem cm i diameter.

2008-05-30 09:41:20


Matserik Eriksson     



En liten inventering på Ramberget gav 12 häckande par i förra veckan. Varav flera rätt nära varann! Mestadels i naturliga trädhål.

2008-05-30 10:15:52


Niklas Aronsson     



Lokalt påverkas starbestånden mycket av vädret där regn, kyla och blåst både försvårar föräldrarnas matanskaffning och sätter ned ungarnas livslåga.

De senaste åren har april och maj varit kallare än normalt hos oss, medan årets vår har varit suverän för starar, mesar och snappare. Torrt och varmt. Det har gett många lyckade häckningar så här långt i alla fall.

Däremot kan trastar och tofsvipor ha haft det svårare i jakten på mask, fast det har jag inga belägg för.

2008-05-30 11:50:13


Per Norberg     



Koltrastparet har hemma hos mig flugit i skytteltrafik
(det var dock ett avvaktande innan de närmade sig boet) med mask i munnen som dock hämtats på annat håll än i min lilla trädgård. Varit för torrt där.
I morse när jag tittade ut från sovrumsfönstret såg jag till min förtret att det låg massor av små fjädrar på gräsmattan och befarade det värsta. Boet var tomt på 6 st ungar som legat där tidigare. Antagligen är det katt. skata eller kråka som varit i farten. Förra året hade koltastparet också bo på tomten. Grannen sa att skatorna försökt ta ungarna då men koltrastparet gjorde allt för att skydda ungarna.

Beträffande närmandet av boet har det varit roligt att studera hur honan och hanen gått tillväga. Ofta har de suttit på en bra utsiktsplats för att ha kontroll över området för att sedan hoppsmygande längs husväggen närma sig boet . Ibland när vi varit på altanen har främst honan stannat på altanräcket någon meter från oss och studerat våra förehavande innan hon fortsatt till boet.

Det här kanske inte direkt handlade om staren men som ett litet inlägg ang. Niklas sista mening om jakt på mask.

2008-05-30 16:49:31


Ola Wennberg     



Idag var det många ungstarar ute på golfbanan vid Välen när jag cyklade förbi!

2008-05-31 20:00:47


Nils Abrahamsson     



här ute på ön är trutarna större hot mot ungarna än skatorna tror jag. Dom flesta stararna häckar under nockpannorna och nu när det börjar bli dags så sitter det oftast en trut på nockpannan som täcker boet. Inte stor chans för en starunge att klara sig då...

2008-05-31 21:21:53


Kristian Thisted     



Tack Göran!
Det var ett bra tips!
Det är ju lite jobbigt att bygga om de korta holkarna så jag testar nog med en rörstump framför hålet. Hittade ett rör som är 46 mm invändigt. Är det månne för trångt?

/K

2008-06-02 09:49:03


Göran Karlsson     



Rörstump eller ännu hellre en tjock kloss med hål i framför det befintliga hålet går ju bra. 4,6 cm i diameter är nog för litet.

2008-06-02 12:44:14

 
Thomas Hasselberg     



Angående Starholkar och Skata så spelar de ingen råll
hur hög holken är Skattan knackar i take då sticker Starungen ut huvudet ur holken sen e de kört

2008-06-26 22:05:24



Svara på
detta inlägg