FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Kvadratjakten 18 maj

Pär Lydmark     



Efter mycket om och men är det nu beslutat. Vårens kvadratjakt går av stapeln söndagen den 18 maj. Det går bra att anmäla lag och plats i den här tråden.

2008-05-04 21:24:40


Johan Svedholm     



Goderafton!

Lagom till vårkvadraten har lag Clan In Da Front släpat sig upp ur sina smutsiga fängelsehålor. Klanen består av följande shaolinkrigare:

Anders ”Inspectah Dubbelbeck” Kronhamn,
Pär ”Gåsgam Killah” Lydmark,
Mikael ”LZA/Lanius” Molin,
Johan ”Ol’ Dirty Buzzard” Svedholm,

...och kommer att placera sig någonstans i the 36 chambers of Öxnäs.

Bring da ruckus!
/ODB


2008-05-04 22:12:51


Markus Lagerqvist     



Godermorgon :)

Eftersom de nesliga tjyvarna i Lag Clan In Da Front snodde Önxäs mitt framför näsan på oss så har vi nu omgrupperat till Prästgårdskilen.

Ordern har dessvärre inte nått fram till alla tappra krigare i laget ännu, så än så länge är jag och Malin emsamma i första ledet, men vi håller ställningarna och förstärkningar är på gång. Ni kommer att bli varse när dessa anländer...

2008-05-05 10:51:11


Pär Lydmark     



Nu läste du nog allt lite fel Markus. Lag Clan In Da Front aspirerar inte på samma lokal som ni hade tänkt från början. Det är fritt fram för er att stå vid Önxäs om ni så vill. Vi tänkte hålla till vid Öxnäs, som Johan påpekade ovan, och gör alltså inga anspråk på Önxäs... ;-)

Men Prästgårdskilen är ju å andra sidan inte dumt. Lag Clan In Da Front vann ju en jordskredsseger när vi stod just söder om Prästgårdskilen för två (?) år sedan. Vilket vi förvisso ämnar göra i år också, fast denna gång från Öxnäs. Men ni kan ju alltid sikta på andraplatsen.

2008-05-05 16:39:23


Pär Lydmark     



Björn Dellming från det hittills odöpta laget med Markus och Malin (som enligt tidigare uppgifter verkat förhindrad att delta i kvadraten) har nu gjort en helomvändning och kan vara med förutsatt att vi slutar kl 12:00. Vissa år har vi ju hållt på ända till kl 13:00, men det är väl bara en välgärning om vi slipper den sömnpillerartade extratimmen i år. Det brukar ju allt som oftast bli segt redan vid 11-tiden.

Således: Tävlingstiden blir 0:00-12:00.

2008-05-06 23:00:54


Anders Kronhamn     



Det verkar vara lite trög uppslutning i årets kvadratjakt, bara två anmälda lag 6 dagar innan tävlingen går av stapeln är inte mycket att hänga i gran...

2008-05-12 17:40:00


Per Björkman     



Ett lag till i alla fall:
"Chicken Island"
bestående av Gaisarn Eskilsson, Hammarn Hamrén, Babbsan Björkman, Road Runner Aronsson o Birdersbasisten Björkman
Plats: Hönö





2008-05-12 20:51:45


Pär Lydmark     



Och sen har vi väl också Lag Unger & Co som i vanlig ordning brukar glömma att anmäla sig. Hur går det Magnus, har ni någon uppställning och lokal på gång?

2008-05-12 20:58:20


Bengt Nilsen     



Jag anmäler mig men är utan lag. Någon annan som vill bilda lag eller kan jag knô mig in någonstans?

2008-05-13 10:48:16


Per Björkman     



Efter tecken från The Mighty God´s of SMHI gör lag "Chicken Island" en omgruppering och beträder i stället en Battle Ground vid "Land of Tyr´s Bay" där vi äntrar det heliga "Mountain of Kahr Island".

Alltså, Roger the brave, Peter the invincible, Niklas the sharp eyed, Queen Barbara the wise and Lord Lothar byter lokal.



2008-05-16 07:24:12


Markus Lagerqvist     



Verkligen inga fler lag? Tre anmälda so far...

Måste väl vara fler som ska ut och skåda imorn förmiddag? The more the merrier!

Eller har alla redan vikt ned sej för motståndet från Lag "Groundhog Jays" som kommer att hålla ett korpöga på allt som händer runt Nordre Älvs fjord från lagets vaktpost vid Prästgårdskilen?

2008-05-17 16:23:55


Johan Svedholm     



Nu är det börjar dra ihop sig inför morgondagens holmgång kan det vara på sin plats med en liten sammanfattning av läget:

Dessvärre ser det ut som om bara tre lag kommer att deltaga, nämligen:

CHICKEN ISLAND - TORSLANDAVIKEN
-Niklas Aronsson
-Barbro Björkman
-Per Björkman
-Roger Eskilsson
-Peter Hamrén

GROUNDHOG JAYS - PRÄSTGÅRDSKILEN
-Björn Dellming
-Malin Karlsson
-Markus Lagerqvist

CLAN IN DA FRONT - ÖXNÄS
-Anders Kronhamn
-Pär Lydmark
-Mikael Molin
-Johan Svedholm

Hur gick det med Bengt förresten, fick du tag på något lag?

Tävlingstid blir 00:00-12:00, och artgenomgången äger rum vid Vadskärsudden, Torslandaviken så snart som möjligt efter målgång.
Väl mött i morgondagens uppfriskande nordanvind!

2008-05-17 20:38:37


Stina Thelander     



Har någon tänkt på att redan nu lägga in kommande kvadratjakter i almanackan?
Varför inte andra söndagen i maj som ändå är fågelskådningens dag!

Förra året gjordes så.

Bara ett förslag i all enkelhet för att rationalisera planeringen för resten av seklet. Om nu inte den globala uppvärmningen gör att fågelskådningens dag måste tidigareläggas, förståss...

/Stina

2008-05-20 08:29:55


Pär Lydmark     



Vi pratade faktiskt om det i samband med artgenomgången i söndags och kom fram till att det bästa vore att ha det samma helg varje år. Vi ska kolla på det lite och se vilken helg som är bäst, men kanske andra i maj och andra i september är bra.

2008-05-20 10:10:26


Hampus Lybeck     



Sen kanske man borde lotta lokalerna också, eftersom det i dagsläget är så att de erfarna lagen tar de lokaler som anses bäst först, vilket lämnar eventuella nya lag till att hitta andra, mindre beprövade kvadratlokaler.

(och detta föreslår jag inte bara för att mitt lag satt på stora amundöns sydsida och skrapade fram 45 arter förra majkvadraten)

2008-05-20 11:47:02


Pär Lydmark     



Vi har redan en regel som motverkar det du skriver, Hampus. Om två lag gör anspråk på samma lokal har det lag som aldrig stått på lokalen tidigare företräde. Har båda lagen stått på lokalen tidigare får det lag som stod där senast flytta sig. Har inget av lagen stått där blir det lottning om inget av lagen frivilligt tar en annan lokal. Det är alltså inte först-till-kvarn som gäller.

Men den regeln kanske inte har framhållits så mycket de senaste gångerna? Det kan nog stämma, vi var noga med att påpeka alla regler de första gångerna och sen har vi nog mer och mer glömt att meddela alla exakta regler vilket gör att nytillkomna lag inte alltid får allt helt klart för sig. Jag ska se till att vi blir bättre på att redovisa alla regler framöver.

(Och ni skulle såklart ha valt Stora Amundöns nordsida Hampus, där stod vi för ett par vårar sedan och kom upp i ca 80 arter om jag inte minns fel... ;-))

2008-05-20 13:53:33


Stina Thelander     



Första helgen i oktober är en annan bra helg. Då är det World Birdwatch och man kan känna sig hur global som helst.

Dessutom skulle det ges möjlighet att på känt manér dela in tävlingen i flera klasser, tex antal fåglar totalt, mest antal fåglar av enstaka art och kanske det gamla "flest antal arter"

Skulle ge fler möjlighet att vinna

För om jag fattat rätt så är det väl ATT VINNA som är viktigast! ;-)

2008-05-20 16:30:47


Daniel Gustafsson     



Jag och Hampus, fast mest jag, har länge pratat om att det vore kul om man under en kvadratjakt hade som regel att alla lag måste stå på antingen "nya" lokaler, eller på lokaler som är välkänt dåliga eller svåröverskådliga, eller där man av annan anledning inte kan tänkas få ihop så värst mycket arter. De allra flesta lokaler som används tycks ju alltid ha både änder, vadare, sångare, och allt annat (även om jag har för mig att t.ex. Brudarebacken har använts). Jag tänker mig lokaler där man kan utgå ifrån att minst en stor grupp fåglar inte kommer ses, eller bara ses i ytterst begränsad mängd.

2008-05-20 16:37:09


Pär Lydmark     



Jag har också funderat på det där Daniel. Till exempel att alla skulle stå på en lokal där man inte ser något vatten för att få helt andra lokaler. Risken är bara att det blir lite segt om man inte råkar pricka in en perfekt sträckdag :) Men möjligen kunde det vara kul att köra en gång med bara nya lokaler tillåtna för att se om det kan upptäckas en och annan dold hotspot i rapportområdet.

Stina: Början av oktober tror jag blir lite sent. Det är bättre att ta det tidigare i september eftersom det sträcker mer då. Kvadrater gör ju sig bäst under intensiva sträckperioder - eftersom man själv inte kan flytta på sig är det ju bra om fåglarna gör det...

2008-05-20 22:20:48


Kristoffer Nilsson     



Det finns ingenting i sträckstatistiken från Smithska udden i alla fall, som tyder på att sträcket skulle vara mer intensivt under september än i början av oktober. Sträckintensiteten där i början av oktober är väldigt mycket högre än i början/mitten av september. Må väl!

2008-05-20 23:04:52


Pär Lydmark     



Ok, jag uttryckte mig kanske lite luddigt :) Vad jag menade var egentligen att det är fler arter kvar i september eftersom färre arter hunnit lämna landet än i början av oktober. Så även om inte sträckintensiteten är större känns det i alla fall som att möjligheten att se fler arter är större i september än i oktober. Men jag kan naturligtvis ha fel...

2008-05-21 01:23:15

 
Stina Thelander     



Klart att alla har rätt.

Att räkna fåglar i oktober skulle ju innebära inte bara arträkning utan också antalsräkning!

Tänk så stort någon skulle kunna vinna i grenen "antal fåglar totalt" .

Även i grenen "antal arter" skulle kanske vinnaren ha större marginal till tvåan än i dagens kvadratjakter.

Det gäller inte bara att vinna! Det gäller att vinna stort! (?)

/Stina



2008-05-21 07:41:08



Svara på
detta inlägg