FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Upplevelser i fält 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Upplevelser i fält


Till
översikten
Kniphona med unge i näbben?

Göran Karlsson     



Jag gjorde idag vid 17 tiden en märklig observatilon av en kniphona som kom flygande tillsammans med två gräsandhonor. Kniphonan flockade flitigt "ark ark ..." och hade något som närmast liknade en dununge i näbben eller ev fastklämd mellan näbb och haka. Jag kan inte helt säkert säga att det var en unge men något i storlek som en unge och ganska mörkt var det iallafall. En knipa häckar vad jag vet ca 100 m från platsen där observationen gjordes. Det är ca 2 km till närmast större vatten (Göta älv) med den starkt trafikerade motorvägen emellan och jag har funderat över hur knipan kan ta med sig ungarna till älven. Kan det vara så att honan flyger med ungarna till vattnet. Har sökt på nätet efter uppgifter om kniphonor som flygande transporterat ungar men bara hittat en notering på SOFs hemsida där det om knipan står "I äldre fågelböcker berättas det också att om boet ligger högt upp på 12 – 15 meters höjd så kan hon ta ungarna och klämma fast dem under hakan med näbben och sedan flyga ut med dem en efter en. Detta skedde alltid nattetid."
Är det någon som har observerat något liknande eller har någon uppgift om liknande observationer.


2008-05-01 18:44:48



Svara på
detta inlägg