FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Föreningsfrågor 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Föreningsfrågor


Till
översikten
Fåglar på Västkusten...

Daniel Gustafsson     



... är OERHÖRT snygg i det nya formatet. Mycket bra jobbat, alla inblandade.

2008-03-13 18:20:34


Erik Edvardsson     



Kan bara instämma!!
Det var en enorm skillnad och ett riktigt stort lyft.
Suveränt arbete av samtliga inblandade!!

2008-03-13 18:50:19


Anna Kristiansson     



Instämmer också!
Vilket lyft både utseende- och innehållsmässigt.

2008-03-13 20:03:21


Hampus Lybeck     



Instämmer med alla föregående talare.

2008-03-13 22:05:36


Pär Lydmark     



Jag tackar och bockar!

Det är jag som står för den nya layouten så jag blir väldigt glad av att höra att den uppskattas! Det gör att det känns värt alla timmar av typsnitts- och dispositionstest som jag ägnat vintern åt istället för att skåda... :)

När det gäller innehållet ska jag dock inte ensam ta åt mig äran - där är det en hel rad personer som har bidragit (såväl textförfattare som fotografer och korrekturläsare). Vilka det är hittar ni såklart i tidningen...

Trevlig läsning!

2008-03-13 22:09:01


Jan Krantz     



Instämmer också VILKET LYFT
GRATTIS

2008-03-14 15:40:26


Rolf Skoog     



Nu finns tidningen i pdf-format på www.GOF.nu.

Tipsa gärna fågelintresserade om att man som GOF-medlem får fyra nummer av tidningen varje år, och nog räcker det för att motivera medlemsavgiften!



2008-03-20 10:55:18


Rolf Skoog     



När nu finns nr 1 av FpV finns i pdf-format, kan Du skriva ut Flyttkalendern!

2008-03-20 12:09:32


Per Norberg     



Hej!

Vad är det för vits med att betala 150,- i prenumeration mer än att du får en väldigt fin inbunden tidning när man kan hämta tidningen/artiklarna i pdf-format?
Möjligt att första numret kan ligga ute för hämtning i pdf-format för att framledes locka prenumeranter som lika gärna kan bli medlemmar eftersom det inte är någon skillnad i priset (för vuxna).
Det finns kanske någon förklaring till åtgärden.

Beträffande medlemsavgift kontra prenumerationsavgift borde inte medlemsavgiften för vuxna och familjemedlemsavgiften vara åtminstone 50,- högre för att särskilja dessa avgifter åt. Skall kanske eg. tas upp i eget forum.

I övrigt så hoppas jag efterföljande nummer kommer hålla samma klass som första numret. Ni har inte gjort det lätt för er genom att sätta ribban högt redan från "första" numret.

En skön påskhelg önskas alla.



2008-03-20 14:04:01


Pär Lydmark     



Personligen tror jag att pdf-versionen lockar till sig fler nya medlemmar (dvs fungerar som reklam) än vad man eventuellt förlorar (pga medlemmar som tycker man får ut lika mycket av pdf-filer med lågupplösta bilder och därmed inte går med).

Jag har svårt att förstå hur man kan välja att avstå från att betala 150 kr för följande fördelar gentemot att läsa tidningen i pdf:
- Bildernas låga kvalitet i pdf-versionen gör att den totala läsupplevelsen blir betydligt lägre. Vi satsar ju mycket på stora fina bilder i det nya FpV-formatet, och det får man ingen direkt glädje av i pdf-versionen.
- Det är otroligt mycket osmidigare att läsa tidningen som pdf (du kan bara sitta vid datorn, inte bläddra var som helst och inte göra en snabbkoll var som helst i tidningen eftersom du aldrig har hela tidningen framme i en fil samtidigt osv.)
- 150 kr/år blir 37:50 per nummer, vilket är ett väldigt lågt pris om man tänker på vad man får.

Men vi har naturligtvis pratat om detta, och det är möjligt att vi kommer att lägga ut FpV som pdf med en ganska rejäl fördröjning på hemsidan, dvs. att låta det fungera som ett arkiv ifall man inte hittar något gammalt nummer. Men det nya numret la vi ut ganska snabbt för att kunna locka fler läsare. Dessutom kommer nog kommande nummer att ligga i pdf-filer med ännu lägre bildupplösning (jag lyckades bara inte få den lägre än 96 dpi med nuvarande pdf-export; ska ordna det till nästa nummer så att pdf-filerna blir betydligt mindre).

Och när det gäller hur högt vi har lagt ribban tror jag inte vi ska ha några problem att hålla den här standarden. Det är det bara att vänta tills nr 2 dyker upp i din brevlåda för att bedöma... för du har väl inte låtit bli att betala din medlemsavgift nu pga att nr 1 finns som pdf ;-)

2008-03-20 19:07:00


Pär Lydmark     



Glömde visst svara på det där med prenumerations/medlemsavgift. Tanken är inte att det ska vara någon skillnad. Är du privatperson och vill ha Fåglar på Västkusten går du helt enkelt med i föreningen. Den rena prenumerationsavgiften är endast till för icke fysiska personer, t ex bibliotek, som vill prenumerera men inte kan gå med i en förening eftersom de inte är en person. Så fungerar det i de flesta föreningar har jag för mig.

2008-03-20 19:08:56


Per Norberg     



Hej igen!

En liten parentes först. Jag har försökt gå in på GOFs hemsida men kommer inte in. Är jag svartlistad:-(?
Förmodar att det är något tillfälligt problem.

Jag har också till viss del svårt att förstå varför man inte skulle betala kr 150,- i stället för att "tjuvläsa" den på nätet eller på biblioteket. Jag själv går gärna till biblioteket och läser gratis allehanda tidskrifter. De flesta tidskrifter är dock sådana där det inte är någon förening inkopplad. Jag läser även medlemstidningar utan att jag för den skull får dåligt samvete för att jag inte går med i den föreningen som tidningen är knuten till. Jag har ett ganska stort intresse i det mesta inom djur och natur, sport mm så det skulle bli ganska kostsamt att gå med i alla föreningar där intresset finns.
Man får begränsa sig till det intresset som tilltalar en för tillfället.
För närvarande är det fotografering och fågel som ligger varmast om hjärtat och då försöker jag ta åt mig så mycket som möjligt vad gäller t ex fåglar och allt runt omkring dessa. Jag är en bit på väg och har kanske kommit till 5% av expertens kunnande så jag har många år kvar innan jag lärt mig något.

För att komma till saken så tyckte jag bilderna på pdf-filerna var så fina att de nästan matchade tidningens varför jag då trodde att det fanns en risk att man tappade prenumeranter. Men ni i styrelsen har som jag tror diskuterat detta och kommit fram till bästa lösningen.

I övrigt ser jag fram mot nästa nummer då vi blivit lovade att standarden skall hållas samt att jag hoppas att prenumerationsavgiften är betald och till och med lite mer i form av bidrag till diverse ändamål enligt önskemål.



2008-03-20 23:30:03


jan ohlin     



Hej! Håller med om nya tidningen "canonfin" :)

150 kr vad får man för det idag? Jo medlemsskap i GOF och ju fler vi blir desstå större chans att man lyssnar till oss vid eventuell utbyggnad av hamnen mm mm.

Jag vet tex vad som hänt i Finspång där jag kommer ifrån där byggdes nya golfbanan med dess vattendränering ut i samråd med Finspångs ornitologiska - resultatet en renovering av den fågelrika ölstadsjön bla.

Vi brukar göra reklam för GOF när vi är ute och skådar för att försöka få "privatskådare" med i föreningen.

Att de kan se tidningen i PDF tror jag bara är ett stort +

Det vore roligt att ta med lite olika lokaler med lite bilder och obsar därifrån i kommande nr..

Mvh Janne Ohlin

2008-03-21 12:54:38


Pär Lydmark     



Här kommer lite förtydligande information när det gäller FpV i pdf-format. Jag och styrelsen har tydligen pratat förbi varandra lite och som det ser ut nu kommer inte varje nummer av FpV att läggas ut som komplett pdf-version på GOF:s hemsida (det var ett missförstånd). Möjligen läggs den ut i efterhand i arkivsyfte (kanske en gång per år - formen för detta är inte klar), men alltså inte som nu var fallet direkt efter att den tryckta versionen kommit ut.

Nr 1/08 ligger ute i sin helhet för att personer som inte är medlemmar i GOF ska kunna så hur nya FpV ser ut, och förhoppningsvis bli sugna på att gå med i GOF för att få kommande nummer. Texten på GOF:s hemsida är uppdaterad så att detta framgår, och det ligger nu ute en nyhet på Kustobsar och GOF:s hemsida för att informera att pdf-filerna finns.

Nu hoppas jag alla frågetecken är uträtade så får framtiden utvisa om, hur och när FpV kommer att finnas tillgänglig i arkivform på hemsidan.

2008-03-25 20:45:40

 
Bengt Nilsen     



Vill bara instämma i lovsången om "nya" Fåglar på västkusten. Den är Suverän. Intressanta reportage, fina bilder och ett mer läsvänligt format. Alla inblandade gör verkligen en bra jobb med tidningen.

2009-03-27 11:11:00



Svara på
detta inlägg