FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Kustfoto 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Kustfoto


Till
översikten
Få deltagare i Kustfoto - återinföra fri kategori?

Elvor Ohlin     



Det kanske är för tidigt att säga än, men visst är det tråkigt med så få deltagare i fototävlingen?
Det kanske inte är så dumt att lyssna in olika synpunkter och idéer.
I Västergötlands tävling fick alla chans att vara delaktiga och påverka. Där har deltagarantalet ökat i år. 6 nya tävlande vilket innebär upp till 18 nya bidrag.
Hoppas fler kommer med här också men nog tyckte jag personligen att det var roligare att leta arter och ha den frivilliga arten som gjorde att man ändå hade chans att ta poäng om man inte lyckades med månadens art. Det gjorde väl också att fler deltog, i alla fall i en kategori? Det skulle väl gå att bedöma månadens art fototekniskt och frivillig art estetiskt om man nu vill ha de bedömningarna? Det var några funderingar.

Mvh
Elvor Ohlin





2008-03-01 11:58:02


Pär Lydmark     



Japp det ser ut att vara som du säger att deltagandet har minskat. Inte jämfört med Månadens art men jämfört med den fria kategorin. Det tycks ju vara ett tecken på att de bredare ramarna inom nuvarande teman inte är tillräckligt fritt för att alla ska orka vara med, och det är ju lite synd.

Jag kollade just in på VgOF:s tävlingssida för att se vad som skiljer om nu denna tävling ökat sitt deltagande, och ser att de precis har lagt till en fri kategori, lagom till att vi tog bort den :) Dessutom tyckte jag mig känna igen vissa formuleringar i regelverket, och efter en liten koll visade sig texten vara plockad rakt av från Kustobsars regler. Inte undra på att jag kände igen mina egna formuleringar alltså :D Jaja, det är inget fel på att inspireras av andra, jag plockar själv saker både här och där emellanåt...

Men då går alltså följande fråga ut till alla aktuella, forna och blivande deltagare i Kustfoto:

Ska vi återinföra den fria kategorin?

Svara gärna här i tråden så att vi vet om det är detta som är anledningen till nedgången, eller om det bara är det inte alltid så inspirerande fotovädret under vintermånaderna.

PS. Jag bytte namn på tråden lite för att förtydliga vad det handlar om. DS.

2008-03-01 22:31:57


Per Norberg     



Hej!

Januari och februari har ju inte varit de roligaste månaderna att gå ut och fotografera så vi kan väl fortsätta en eller ett par månader till för att se hur utfallet med deltagarantalet blir.
Mars månads tematävling verkar vara lite mer utvidgad och som skulle kunna locka till sig fler deltagare.
Personligen tycker jag den nya tävlingsformen tilltalar mig mer.
Elvors förslag är inte fel heller. Jag vill bara ha ett förtydligande eller svar på om mitt "tänk" är rätt. Fototeknisk = Bildkvalitet, dvs en skarp närbild.
Estetisk = Komposition, dvs det behöver inte vara skärpa på fågeln.
Sen tycker jag att fler borde delta om man ser till alla de fina bilder som skickas in till Svalan på fåglar tagna här på västkusten.

Hälsningar
Per N

2008-03-02 21:30:39


Elvor Ohlin     



Hej!

Pär nänmde den frivilliga arten i Vgof. Sant att den är nyinsatt men den påverkade inte antal deltagare för den fanns inte med i januari. Grejen var nog att alla fick ge sin synpunkt (och därför kan det bli antingen fritt, art eller tema under månaden). En viktig orsak kanske är att man kan tävla med upp till tre foton. Nu vill inte jag tjata om Vgofs tävling för det är bra med skillnader för de som är med i båda. Men kustfoto kanske känns lite snävt just nu..?
Hoppas olika åsikter kommer fram här.

Mvh
Elvor Ohlin

2008-03-03 07:08:39


Pär Lydmark     



Svar till Elvor:
Aha, du menar alltså att alla kan skicka in förslag på vad nästa månads tema ska bli? Så kan man naturligtvis ha det, men jag har svårt att se att det skulle vara avgörande för om man ställer upp eller inte om man har så breda teman som vi haft de senaste två månaderna. Men kanske är det bra att återinföra den fria kategorin ändå, då kan man ju ha lite snävare teman ibland.

Svar till Per:
Du har nog helt rätt i att det är färre bidrag pga årstiden, det har ju alltid varit betydlig fler bidrag under våren-hösten än under vintermånaderna, så en uppgång är säkert att vänta.

Dina tolkningar av bedömningskriterierna är i princip rätt, men jag tycker inte det måste vara just en närbild för att det ska vara en bild med bra bildkvalitet. Bara den är skarp, välexponerad och med bra färgåtergivning är bildkvaliteten bra oavsett om det är en närbild eller inte. Estetiska kvaliteten innebär (som du själv skriver) inte att fågeln nödvändigtvis måste vara knivskarp, inte heller kanske att färger eller brusnivåer m.m. är helt perfekta - utan istället ser man till bildens upplägg. Är det en bild med liv i? Säger den någonting mer än ett rent artporträtt? Är det fart i den? Utnyttjar den bildens olika delar på ett bra sätt?

En riktigt bra bild kan naturligtvis kombinera både fulländad teknisk bildkvalitet med fulländad estetisk kvalitet.

2008-03-03 09:56:11


Stina Thelander     



Kul med definitioner då man ska bedöma bilderna!
Jag kommer dock att fortsätta poängsättningen som jag börjat:
För att avgöra vad som är estetisk kvaltet så kisar jag med ögonen och bestämmer vilken bild jag gillar bäst.
För att avgöra bildkvaliteten gör jag samma känslomässiga bedömning med öppna ögon. :-)

2008-03-03 13:52:34


Ingegerd Nyberg     



Hej!
Några synpunkter:
1. Bra med två bedömningsgrunder. Estetisk bildkomposition ger en ny dimension, svårare men roligare.
2. Mina bilder har ofta överstigit 200kb med formatet 900x600, när jag har komponerat.
Någon som erfarit detsamma?
Förslag: 900x600 max 300kb eller 750x500 max 200 kb.
3. Gärna valfri art som många ju tycks uppskatta.
4. Bra teman hittills.
5. Besvärligt fotoväder i jan och febr, men det blir väl bättre.
6. Tack till Pär som kan och vill hålla i Kustfoto!

mvh
Ingegerd

2008-03-03 19:53:43


Elvor Ohlin     



Pär, ursäkta om jag var otydlig. Det är inte deltagarna som väljer tema. Det var förändringarna som alla var delaktiga i.

Jag instämmer med Ingegerd. Det är verkligen fint att du vill hålla i Kustfoto!


mvh
Elvor

2008-03-03 21:11:03


Pär Lydmark     



Svar till Ingegerd:
När det gäller filstorleken har jag inte upplevt det som ett problem. Visst, man får komprimera lite för att komma under 200kb men fortfarande inte så mycket att det syns vid normal visning. Att gå ner till mindre bilder (750x500) tycker jag inte är ett bra alternativ, de större bilderna ger ju mycket bättre känsla. Vi vill helst hålla nere filstorleken för att spara diskutrymme och framför allt för att minska belastningen på servern och därmed öka prestandan på Kustobsar. Att ladda in många högupplösta bilder tar en hel del kraft, så jag hoppas vi klarar oss utan att gå upp till 300kb.

Visserligen tvingas man komprimera något mer nu än tidigare eftersom vi ökade bildytan med faktorn 2,25 (0,24 MPix -> 0,54 MPix) samtidigt som vi endast dubblerade filstorleken (100 -> 200). Vi får se om det räcker med 200kb, upplever många att det är ett problem kan vi gå upp till 225kb så är vi på samma nivå som förut, alternativt 250 kb om vi behöver mer marginal. Men 300kb ska vi nog klara oss utan.

2008-03-03 21:28:01


Peder Kinberg     



Det nya formatet är en klar förbättring. Alla bilderna vinner på det.
Kategorin Teknisk kvalité är jag tveksam till. Den som är super på fotoshop, skickar knappast in en bild som inte är tekniskt perfekt. (Kan även vara tekniskt perfekt oskärpa)

Vad är poängen med att bedöma skärpa, färger mm för sig? Är bilden i övrigt ointressant eller dålig, så har det väl inget värde att bedöma skärpan?
Personligen tycker jag att tidigare regler var bättre.
En bra bild inkluderar både motiv och teknik.

Jag saknar åxå den frivilliga arten.
Annars helnöjd med kustfoto, verkligen sporrande!
Mvh,
Peder


2008-03-06 18:42:44

 
Pär Lydmark     



Jag håller egentligen med dig Peder, en bra bild inkluderar både motiv och teknik så man skulle inte behöva två röstningskategorier. Men alla tänker inte likadant, vilket var anledningen till att jag och Björn bestämde oss för att dela upp bedömningen i två delar. Vi upplevde att många i våra ögon bra bilder fick stryka på nacken om de inte var knivskarpa närbilder. Naturligtvis är det inget fel på knivskarpa närbilder ibland, men vi kände att det nästan alltid var det som premierades i omröstningarna.

Vi ville alltså understryka vikten av en bilds komposition m.m. och att bara göra det genom att uppmana folk att tänka på det vid röstning tror jag inte hade fungerat. Genom att bryta ut den aspekten och ge den en separat omröstning tror jag dock vi har lyckats. Tittar man t ex på det senaste resultatet blev det helt olika för ett par bilder i de två röstningskategorierna, vilket är roligt. Med andra ord får båda läger (om man nu kan säga så) sin vilja igenom - de som helst vill ha knivskarpa närbilder och de som sätter kompositionen främst. Ingen väger mer än den andra och det är fritt fram för alla åsikter.

Sen kanske man ska fundera på kategoriernas namn. Teknisk kvalitet och estetisk kvalitet kanske inte allra bäst beskriver det vi är ute efter. Det tål att funderas på.

2008-03-07 12:52:16



Svara på
detta inlägg