FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Kustfoto 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Kustfoto


Till
översikten
Kustfoto 2008

Pär Lydmark     



Hej igen!

Här kommer mer information om de nya förutsättningarna i Kustfoto 2008 (som utlovats i en tidigare tråd). Fullständig information kommer upp på Kustfoto-sidan i anslutning till att slutresultatet för 2007 presenteras efter att decemberomröstningen är klar. Men för att inte förspilla någon värdefull fototid kommer här nyheterna i korthet (nåja, det blev rätt långrandigt ser jag nu när jag är klar, men ändå).

1. Två kategorier blir en
Eftersom vi har betat av i princip alla lättfotade arter vid det här laget börjar kategorin Månadens art kännas lite tråkig. Vi kommer därför att slå ihop den med den fria kategorin och istället endast ha en kategori varje månad.

2. Månadens motiv
Den nya kategorin kommer inte vara helt fri, utan tävlingsmotivet kommer att specificeras liknande tidigare Månadens art. Man kommer alltså att ha ett specifikt tema att följa, men gränserna blir lite vidare än en enskild art. Den här förändringen föreslogs redan inför Kustfoto 2005 men röstades då ner av användarna, främst pga att många då använde sig av digiscoping och kände att ett tema som t ex flyktbilder skulle ge orättvisa förutsättningar för digiscopande fotografer. Idag är det inte många bilder i Kustfoto som är digiscopade längre så vi känner att det knappast är ett problem längre. (Dessutom kör VgOF liknande teman i sin rikstäckande fototävling sedan en tid tillbaka och det verkar vara uppskattat, så jag hoppas inte det ska väcka missnöje den här gången...)

3. Större bilder
Många deltagare i Kustfoto har klagat över att tävlingsbilderna alltför ofta blir extrema närbilder som är för hårt beskurna för att vara någon riktig fotoupplevelse (och jag kan bara hålla med). En bov i dramat är troligen bildens storlek, så när vi nu ändå lägger om reglerna passar vi på att öka tävlingsbildernas storlek till 900x600 pixlar, dvs en ökning med 50%. Detta kommer ge mer utrymme för fotografiskt artisteri och ge bilderna bättre känsla när man tittar på dem. Samtidigt höjer vi maxfilstorleken till 200 kb.

4. Ny poängsättning
För att visa att det inte bara är extrema närbilder som premieras kommer vi att göra om omröstningen så att poäng delas ut i två delmoment: 1. Fototeknisk bildkvalitet (som nog de flesta bedömer idag; dvs hur skarp och bra bilden är), och 2. Estetisk bildkvalitet (dvs hur bra bilden är komponerad, helhetsintrycket osv.). Exakt hur poängsättningen blir är inte helt klart än men troligen blir det så att man helt enkelt får två poängskalor under varje bild istället för en som idag, och får dela ut poängen 1-5 i båda skalorna. Varje månad får vi alltså två vinnare (en i varje kategori) + en sammanlagd vinnare. Lyckas man riktigt bra kniper man förstås båda kategorierna på en gång!

Vi hoppas att de här förändringarna kommer att stimulera alla duktiga Kustfoto-fotografer till att bli ännu bättre, inte minst när det gäller kompositionen och vi ser fram emot många finfina bilder under året!

Månadens motiv: Januari
Först ut blir temat fågelmatning. Det är en utmaning att få till finstämda fågelbilder på den oftast ganska tråkiga bakgrund som en fågelmatning innebär. Men den utmaningen är till för att antas! Hur man sen väljer att tolka fågelmatning är upp till var och en; det behöver såklart inte vara frömatning av småfåglar i en trädgård det handlar om... Låt fantasin och kreativiteten flöda! Och glöm nu inte att utnyttja de extra pixlarna som de större bilderna innebär till att komponera bilden smakfullt!

Till sist: ladda inte upp än!
Nej just det, ladda inte upp några bilder än. Vi måste fixa uppladdningsfunktionen så att den känner av rätt filstorlekar m.m. Ni märker när det är klart för uppladdning.

2008-01-03 00:42:50


Ingegerd Nyberg     



Hej!
Bra med två bedömningsgrunder. Vi får väl skicka in två bilder för det är ju inte säkert att en bild är bra i båda avseenderna?
Ingegerd

2008-01-03 10:26:42


Björn Dellming     



EN bild är det som gäller. Det är det som är tanken, att man ska anstränga sig att försöka väga ihop båda delarna i en och samma bild; Att bilden ska dels vara rent tekniskt bra, rätt exponerad osv, samtidigt som man har lyckats med bra komponering, intressanta för-/bakgrunder, etc... Visst kan man ta ett skarpt artporträtt med bara en close-up på en fågel, men rent estetiskt är det ju noll värt. Dessutom är det inte säkert att en bra bild måste vara skarp. Viss rörelseoskärpa kan bli ruggigt snyggt och ge bilden otroligt mycket mer liv än en fryst, skarp bild.
Det gäller alltså att anstränga sig lite mer och tänka igenom sina bilder om man vill ha högre poäng, laborera lite med exponeringsinställningar, köra med andra ISO-tal än man brukar, väga in en vacker miljö i bilden, plåta från intressantare perspektiv och göra roliga beskärningar, kanske se potentialen i bilder som man annars hade slängt? Finns massor av möjligheter till roliga och kanske smått fantastiska bilder med det här upplägget! :)

2008-01-03 15:30:28


Per Norberg     



Vad händer om det omöjliga skulle ske, dvs om endast fyra eller färre personer deltar i en månadstävling? Om alla röstar som vanligt blir det hiskeligt många poäng på dessa bilder. Är tanken att då få det bli så eller måste det finnas ett visst mininimum av tävlande? Ni har inte tagit upp detta i era regelpunkter.
Om det skulle bli fyra eller färre ger man fortfarande 5 poäng som högsta poäng eller blir det 4 poäng som högsta poäng om fyra deltar, 3p om tre deltar osv.
Nu kommer väl inte detta att inträffa vilket inträffade i månadens art som någon månad fick ganska få blder.

Även om jag sällan får några poäng så ser jag fram mot den nya tävlingsformen.
Det kommer inte bli lätt att få ihop både den fototekniska och den estetiska bildkvaliteten. Det blir till att läsa fotoböcker, fågelböcker mm.



2008-01-03 20:46:36


jan ohlin     



Undrar bara vart gränsen går vid TEMAT fågelmatning - min tofsmes tex nu i Dec - Var tagen vid Karl - Olof Johanssons matning - Men vem kunde egentligen se det?

Skall någon typ av talgboll,fågelbord eller något annat vara klart synligt på bilden? Jag är rädd för att om TEMAT och REGLERNA blir "luddiga" kommer de att avskräcka från deltagande.

Själv så gillade jag de klara reglerna som var förra året - och det gav väldigt mycket som skådare att vara ute och kolla efter en viss art. Det gick att kombinera skådning och foto på ett väldigt bra och roligt sätt.

Det fanns alltid ett "spänningsmoment" med i fotandet när man var ute - att man skulle lyckas "fånga" det där extra.
Helst så skulle jag se att det även fanns en frivillig art med även nu för - spänningens skull :)

Hoppas Karl - Olov öser på frön och fläsksvål ute vid Smithska - risken är stor att vi syns där :)

Mvh Janne Ohlin



2008-01-06 10:47:55


Per Norberg     



Hej Janne!

Personligen tycker jag inte att din Tofsmes passar in i temat fågelmatning då det i bilden inte framgår att det rör sig om fågelmatning. Du som fotograf vet kanske om det men inte vi som betraktare.
Så som jag tolkar temat fågelmatning så måste det framgå på bilden att det rör sig om fågelmatning. Det räcker alltså inte att bara skicka in en skarp bild på en fågel.

Tävlingsledningen får så snart som möjligt försöka ge klarhet i din fråga samt i min undran i tidigare inlägg.

Sen kan jag komma med ytterligare en fråga till tävlingsledningen. Om en sådan bild på tofsmesen som Janne refererar till ändå skulle skickas in i januaris månadstävling (jag tycker som sagt att den inte är kvalificerad). Hur kommer tävlingsledningen att behandla bilden? Ponera att ansvarig är på semester eller upptagen på annat sätt och ett antal hinner rösta på bilden innan tävlingsledningen kan åtgärda felaktig temabild. Ungefär som felaktigt bild på månadens art. Vi som röstar borde i och för sig inte rösta på bilden men ändå så kan det hända.

I övrigt så tycker jag det är bra med nyordingen.

2008-01-06 12:04:09


Markus Lagerqvist     



Hej,

Regeln måste väl vara att det från endast kortet skall gå att förstå att det skildrar temat, dvs. man skall inte behöva nån annan info en den man från från att se på bilden (såsom att det är taget vid en fågelmatning fast den inte syns).

Tycker för övrigt att nyordningen är lysande!! Bra med betygsättning på två skalor av varje bild, istället för att behöva välja ut och rangordna.

Hoppas på några konstnärligt utmanande, gärna lite udda, kategorier under året.

2008-01-06 18:46:33


jan ohlin     



Hej - Per Norberg! Om jag fotat med tex en zoom 70 - 200 mm istället och större skärpdjup - så hade man sett att tofsmesen var tagen vid én fågelmatning. Men det kortet skulle inte bli lika häftigt. Det är ju skärpan + boquen (bakgrunden) som gör hela bilden.

(det är ialla fall såna bilder folk gillar på birdforum)
http://www.birdforum.net/

Jag antar att man får sikta in sig på en del av ett fågelbord (talgboll) + en fågel sittande så att man kan få en häftig bouqe (bakgrund) - det kommer nog att komma in flera såna kort. Hur skall man annars förstå att det är taget vid en matning?

Mvh Janne Ohlin

2008-01-06 19:09:39


Erik Edvardsson     



För mig är det inte livsviktigt att se att bilden är tagen vid en matning, det räcker egentligen att den skulle kunna vara tagen där. Jag menar bilder på div småfåglar o så är ju rättså troliga att de är plåtade där menas en trut över havet såklart är uteslutet.
Sen är ju oxå en av poängen med teman att man ska tolka det fritt och när det nu bara blir en kategori så är det väl gött att ha så fria tyglar så möjligt inom temat.

Sen gillar jag verkligen det nya poängsystememt och storleken så att man kan få poäng även om man vågar sig på att komponera och exprimentera lite, och att inte bara närgågna, skarpa, tajta porträtt ska få de höga poängsummorna.

Tror och hoppas att allakommer utvecklas av det här och hoppas även det lockar tillbaka en del av de som fallit bort så att kustfoto återigen blir en grej för de flesta som plåtar på västkusten.

/ Erik


2008-01-06 19:39:59


Pär Lydmark     



Ok, det var många frågor. Trevligt i alla fall att de flesta verkar positiva till upplägget! Jag ska se om jag kan svara på alla frågor på en gång (jag har precis flyttat och har inte något bredband igång hemma än så det var ett par dagar sen jag såg tråden).

Ingegerd Nyberg: Det är precis som Björn säger, alltså endast en bild per person som gäller. Tanken är att man ska försöka lyckas med båda kvaliteterna i en och samma bild. Det är ju egentligen det fotografering går ut på, inte antingen eller. Alla tänkbara närbilder på vilken art som helst är redan tagna i hur många exemplar som helst (det är bara att Googla och se), det är i kompositionen man chans att sticka ut och visa att man är en bra fotograf.

Per Norberg: Jag tror inte att det är någon större risk att vi skulle hamna i en situation med färre än fem deltagande bilder nu när vi har såpass breda teman. Det har historiskt bara hänt en gång på månadens art och berodde på att just den arten var lite svår den perioden.

Jan Ohlin: Exakt var man drar gränsen för det aktuella temat får bli en personlig tolkning. Vi kan inte specificera det för hårt utan det måste vara öppet för alla att göra en egen bedömning. Sen är det upp till alla som röstar att bedöma, tycker man inte bilden passar in på temat ger man den inga poäng. Nuvarande tema är ju fågelmatning och det kan man tolka väldigt fritt. Det behöver ju inte nödvändigtvis vara en småfågel på en talgboll. En örn på en åtel, duvor som äter vid en parkbänk, en fågel som matar en annan fågel osv är fullt tänkbara motiv. Din tofsmes t ex skulle väl varit helt ok att ställa upp med i och med att den är tagen vid en matning, men kanske är det inte längre den typen av extrema närbilder som kommer att kamma hem flest fullpoängare? Vi uppmuntrar genom de nya reglerna alla att börja experimentera mer med kompositionen och låta andra objekt än endast själva fågeln utgöra viktiga delar i bilden.

Jan Ohlin, synpunkt 2: Det du skriver om att Kustfoto innan gett ett extra spänningsmoment i skådningen tror jag inte kommer förvsinna, snarast öka. Ok, det här första temat kanske är lite lokaliserat till vissa platser (men det har ju å andra sidan vissa arter varit innan också). Men kommande teman (som t ex insträckande arter, flockar, sovande fåglar, en viss artgrupp, bilder med flera arter osv...) kommer man att kunna stöta på var som helst!

Per Norberg, fråga 2: Vi kommer inte göra någon utgallring av bilder som inte platsar i temat. Det får bli upp till alla som röstar att göra bedömningen om det stämmer överens med temat eller inte.

Markus Lagerqvist: Jag tror du har feltolkat poängsystemet lite. Man kommer alltså inte att betygssätta varje bild från 1-5, utan precis som tidigare ranka en topplista från 5p till 1p inom varje bedömningskategori. Betygssättning av varje bild är ett alternativ vi diskuterat, men det känns inte riktigt bra. Risken finns att man kan känna sig väldigt misslyckad och ledsen om man får väldigt låga betyg på sin bild och därmed väljer att inte fortsätta i tävlingen. Som det är nu kommer man aldrig sist, utan man kan alltid motivera sig med att man kanske var bild nummer sex för många och därmed hamnade precis utanför poängpallen. Det är en mycket trevligare känsla än att veta att alla tyckte ens bild var kass.

Hoppas jag fick med alla svar nu.

2008-01-07 12:04:08


Ingegerd Nyberg     



Hej, Pär!
Den valfria bilden tyckte jag var det roligaste momentet 2007 och lockade också alltid fler deltagare. Är det möjligt att låta den delen vara kvar eller blir det problematiskt med två kategorier och två bedömningsgrunder?
mvh
Ingegerd

2008-01-07 17:23:27


Pär Lydmark     



Hej Ingegerd!

Vi kommer inte att ha kvar den valfria bilden eftersom den nya modellen med bredare teman innebär att man kan välja att fotografera väldigt olika motiv. På sätt och vis är kategorin alltså fortfarande valfri, men med vissa begränsningar som bestäms av temat. Att utöver detta ha en helt valfri kategori känns överflödigt.

Nu när vi dessutom går upp i bildstorlek vill vi hålla oss till en kategori för att inte äta för mycket diskutrymme och för att det inte ska bli för mycket att rösta på. Två kategorier med två separata bedömningsgrunder innebär i princip fyra omröstningar och det blir lite mycket.

Jag tror att du kommer upptäcka att du även framöver kan känna dig ganska fri motivmässigt inom Kustfotos ramar. Ge det ett par månader så får vi se vad du tycker sedan.

2008-01-07 17:33:18


Leif Andersson     



Det vore ju bra om detgick att se bilderna i det nya större formatet också. Jag får nöja mig med tumnageln och det är ju ingen höjdare direkt.

2008-02-07 07:23:16


Per Norberg     



Det är väl bara en tillfällig bugg i programmet eftersom det inte går att klicka fram bilden till ett större format eller att få ytterligare info som 2006 och tidigare år.
Vi får hoppas att Pär eller annan reder ut detta någon gång inom snar framtid.

2008-02-07 11:01:57


Pär Lydmark     



Det stämmer att det är nån bugg i resultatvisningen, jag upptäckte det själv i förrgår men har inte hunnit kolla vad det beror på än. Det ska naturligtvis gå att klicka på bilderna som vanligt och se poängfördelningen inom kort igen. Tills vidare kan ni högerklicka på miniatyrbilden och välja visa bild så får ni upp bilden i fullstorlek.

2008-02-07 11:55:17


Stina Thelander     



Var på kustfotosidan ser jag vilket tema som gällt för de olika månaderna i år?
Jag har letat, men tydligen inte tillräckligt mycket. Och det är ju inte helt lätt att gissa tema genom att se på bilderna
/Stina

2008-06-22 19:08:14


Gunilla Jarfelt     



Jag kan (fortfarande?) inte se bilderna i full storlek, genom att klicka på bilden, som beskrivs i texten.

Läste just här ovanför att man skall kunna högerklicka i stället. Jag skall snart kolla om det går, men i så fall kanske texten på sidan borde ändras? Så att alla som tittar på sidan vet vad som gäller...

2008-10-24 11:08:25


Gunilla Jarfelt     



Nix! Högerklick löste inte problemet. Jag kan fortfarande inte se bilden i full storlek. Iofs hade jag ingen "visa bild" på mitt högerklick, men Open Link. Fast resultatet blev likadant som när jag klickar på bilden med vänsterklick, d v s en helt tom sida.

Jag håller på och letar bilder till GOFs nya informationsbroschyr, men jag får väl leta bland de gamla bilderna i stället.

2008-10-24 11:12:58


Pär Lydmark     



Det beror antagligen på din webläsare. Av någon anledning kan man inte välja Visa bild i Internet Explorer när man högerklickar (otroligt osmidigt), men det fungerar bra både i Firefox och Safari. För att visa bilden i Explorer just nu måste man högerklicka, välja Egenskaper, kopiera direktadressen till bilden och sen klistra in den i adressfältet, och det är ju alldeles för knöligt.

Använd alltså Firefox tills vidare så är problemet löst. Har du inte Firefox installerad är det bara att gå till www.mozilla.com/firefox och ordna den saken (tar bara någon minut och vips så har du fått en mycket bättre webläsare på köpet).

Naturligtvis ska vi ordna så att den här funktionen fungerar igen på sikt, men just nu hinner vi inte. Men åtminstone inför 2009 ska det vara fixat, då Kustfoto tar nya tag med en hel del trevliga nyheter som vi återkommer till framöver.

2008-10-25 10:50:19


Gunilla Jarfelt     



Jag får inte installera oauktoriserade program på min jobbdator, tyvärr. Standard är Internet Explorer.

Så jag får nöja mig med att se pyttepyttesmå miniatyrer, då.

2008-11-05 09:20:00


Per Norberg     



Gör som Pär föreslår ovan enligt nedan

"För att visa bilden i Explorer just nu måste man högerklicka, välja Egenskaper, kopiera direktadressen till bilden och sen klistra in den i adressfältet"

Jag har också Explorer på mitt jobb och det fungerar alldeles utmärkt att göra som Pär föreslår. Det tar max 10 sekunder för varje bild.

För att förtydliga (hoppas jag)
1. Sätt markören över bilden du vill se
2. Högerklicka och gå in på egenskaper
3. Som exempel kan vi ta vinnande bilden i
september.
a) Markera (kopiera) adressen till höger
om ”Adress: URL” som visas enligt nedan
http://www.kustobsar.se/kustfoto/bilder/C63CC1B49E812C059CFFD01BAFD64413.jpg

b) Klistra in adressen i adressfältet där du
normalt sett söker efter något
4) Klart
5) Nästa bild. Klicka tillbaka till http://www.kustobsar.se/kustfoto/bilder och börja om igen med punkt 1 ovan.
6) Det tar som sagt lite längre tid än att bara kunna klicka direkt på bilden men det kan vara skönt att stressa lugnt ibland också.

Hälsningar
Per N

P.s Kan du ha två st internetsidor uppe samtidigt kommer det att gå ytterligare lite snabbare


2008-11-05 11:34:27


Per Norberg     



Ber om ursäkt om det ser lite rörigt ut ovan.
Skulle redigera om texten men kom åt någon knapp och då blev det som det blev.



2008-11-05 11:36:49


Pär Lydmark     



Eländig arbetsgivare du har som förser dig med Internet Explorer ;) Men det finns alltid en lösning. Ladda ner USB-versionen av Firefox så kan du köra det kompletta programmet direkt ifrån ett USB-minne på vilken dator som helst, utan att behöva installera det:

http://portableapps.com/apps/internet/firefox_portable

Eller använd ovanstående metod. Inför nästa år ska vi se till att Kustfoto-sidorna fungerar bättre, men vi hinner inte just nu.



2008-11-05 12:53:16

 
Mikael Nord     



Lite synd att ni inte hinner fixa detta. Jag är ingen datanörd så tyvärr besöker jag numera väldigt sällan kustfoto för jag har samma problem som Gunilla.

2008-11-07 19:29:19



Svara på
detta inlägg