FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
kajor och ringduva i gryningen

Aimon Niklasson     



Trodde i morse att det jag såg flyga mot söder var ringduva och i varje fall var alla grupper som jag kollade med tuben ringduva eller såg nära i handkikaren (några flög alldeles över huvudet på mig). När flög kajorna och var det utanför Smitten eller inne i Askimsviken och lågt?? så att det var svårt att se dem från min position (jag så att det var folk vid Smitten!)?? Jag ser ej inre delen av Askimsviken så bra och där flyger ju ofta kajorna i varje fall på kvällen i storleksordning ca 2000. En del flockar gick ju långt ut och dom kan jag möjligen ha tagit fel på.
Skulle vara intressant att höra från er som stod på Smitten i morse....


2007-10-06 15:42:37


Lars Eric Rahm     



Jag var med på Smitten i morse och kan beskriva hur jag minns kaj- och ringduveflockarna. De första kajorna kom nästan direkt när vi kom upp på toppen kl. 07.05. I mina anteckningar har jag de första flockarna 200 + 600 + 200 +200 och dessa fyra flockar passerade nog klart före kl. 07:30. Tre av dem, vill jag minnas, ganska långt västerut och den ena så nära att vi också hörde kajorna. Efter detta var det några ca 100-flockar men mestadels mindre skurar av fåglar både väster och öster om oss. Känslan var att ju större flock desto högre upp.
Det dröjde ganska länge innan de första rejäla ringduveflockarna noterades, gissningsvis ca kl. 08:15. Och i det läget hade kajsträcket nästan helt avtagit. Ringduvorna kom nog mestadels över Saltsjönäs eller ytterligare en bit österut, även om en del också noterades väster om oss.
Fåglar som gick lågt över Hovås räknades aldrig.
De som har större erfarenhet av Smittenskådning tror jag säger att kajorna hör till gryningen och att ringduvorna tar vid ca kl. 08:30. Jag ser att du idag rapporterat från kl. 07:30. Du kom kankse för sent för dagens kajsträck?

2007-10-06 20:25:12

 
Aimon Niklasson     



Tack för ditt svar. Jo det stämmer fint med min upplevelse och det tog en stund innan det blev duvor på himlen. Så jag tror att jag litar på det som jag först skrev in! Men efter ca 1 timma verkade det som det dog ut helt.
Jag ser ofta kvällssträcket in mot stan på kvällen av kajor där jag bor och jag har aldrig upplevt (eller begripit) att det skulle vara särskilt svårt att skilja kajor från duvor men på lite längre håll bör man kanske vara lite försiktig!
I varje fall kommer jag att kolla molnen lite extra noga i framtiden!


2007-10-06 20:49:30



Svara på
detta inlägg