FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Alkfördelning...

Kristoffer Nilsson     



Halloj!

Vilken härlig dag man har kunnat läsa om idag utmed kusten. Grattis till er som kunde vara ute.

En, i mina ögon, märklig sak upplevde jag när jag kollade igenom rapporterna och det gäller fördelnigen mellan tordmule och sillgrissla som överlag består av en mycket tydlig majoritet tordmular utmed Västkusten just nu utom vid Klädesholmen där tydligen alla alkor som gick att artbestämma var sillgrisslor. Alltså inte en enda tordmule där! Vad kan en så lokal avvikelse bero på? Någon som vet eller har en gissning? Jag tycker att det verkligen är spännande med tanke på de övriga rapporterna som vittnar om en oerhörd majoritet tordmular. Må väl!

OBS!!! För säkerhets skull. Jag ifrågasätter absolut inte observationerna vid Klädesholmen utan jag är bara nyfiken på vad en så lokal skillnad kan bero på...

2007-09-17 22:16:14


Jon Håkansson     



Kan inte svara på din fråga varför det gick så få tordmular vid Klädesholmen.

Däremot tycker jag det är anmärkningsvärt att det har kommit så mycket tordmular så här tidigt på hösten.
Min erfarenhet är att sillgrisslorna brukar dyka upp tidigare och att det endast ses enstaka tordmular i september. Bra dagar med tordmular brukar väl infalla när alkekungarna brukar går till, i slutet av oktober. Stämmer det?

Måste iallafall ha varit rekordmånga tordmular för september här på Västkusten idag.

2007-09-18 00:17:09


Peter Strandvik     



Märkligt, med så många tordmular, längre ner längs kusten!

Det var därför jag lade till kommentaren ang de fåglar som gick nära nog att kunna bestämma, inte en enda säker tordmule vid Klädesholmen igår, men å andra sidan gick de flesta fåglarna på betydande håll.
Kanske 5-10 fåglar av 200 gick så nära att dessa kunde bestämmas. (Dvs innanför öarna, utanför obsplatsen).
Vilket inte utesluter att det gick tordmular längre ut.

Härligt ställe förresten!
Rekommenderas för fler besök, Parkera bilen o gå 50m!
Lättillgängligt och fin skådning!

Peter S

2007-09-18 09:02:04

 
Björn Dellming     



Jag kan ju bidra med lite synpunkter nerifrån Hovs hallar. Bland de alkor som gick tillräckligt nära för att bestämma (det mesta kommer på hysteriskt tråkigt avstånd där nere... ) så kom det enstaka sillgrisslor och ibland flockar av tordmular på ca 5-10 ex. Så min bild av alksträcket är också att det var fler mular än sill..
Bör kanske tillägga att jag inte spanade så värst hysteriskt efter just alkor.. det fanns annat som var intressantare att leta efter just då, så min rapport här kanske ska tas med en nypa salt :)

2007-09-18 10:59:09



Svara på
detta inlägg