FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Lokaler 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Lokaler


Till
översikten
Finns det någon vattenreglering för / i Mudderdammen.

Magnus Persson     



Jag undrar om Mudderdammen normalt brukar torka ut under sommar/höstmånaderna. I år torkade deponin i det närmsta ut före det kraftiga regnandet i Juni/Juli, samt att det den 26/8 är endast lera kvar. Jag antar att den fortlöpande påfyllningen resulterar i en landhöjning i deponin och ger ett minskat eller inget tillflöde av vatten från Karholmsdammen, och att det vatten som finns/fanns endast är regnvatten. Kan man anta att deponin nästa år ger ännu sämre förutsättningar för rastande fågel (exl variation av regnande) map fortsatt deponering. Som ni förstår är jag förstaårsskådare i Torslandaviken, men bor nära viken och tycker utvecklingen är tråkig. Har förstått att det finns en utvecklingsplan med en inriktning mot rekreationsområde och naturområde, där intensionen är start 2010.

Finns det några beslut i fråga?

Finns det fler fina lokaler i närheten exl. Toftakile och Välen som är hyfsat lätta att hitta i.


2007-08-29 10:25:53


Björn Dellming     



Tja!

Muddret har genom åren både varit uttorkat till snustorrhet och igenväxt av ogräs till machetenivå. Det hålls öppet och blött främst genom dumpning av mudderslask, men även till viss del av regn.

Planen är att det ska bli ett vadehav där ute, men det kommer dröja ett tag. De nuvarande muddermassorna ska hinna sjunka ihop och sätta sig ordentligt innan man kan lägga ut nån slags vattentät markduk för att isolera de gifter som finns i muddret just nu och för att behålla vattnet. Om det finns planer på reglering av vattennivån vet jag inte men det hade ju onekligen varit trevligt! :)

2007-08-29 13:19:13

 
Stina Thelander     



Svar från Kåre Ström.
Det finns ingen vattenreglering i dagsläget. Det är planerat med en restaurering och reglering av södra bassängen tidigast efter avslutad muddertippning 2009. Sannolikt krävs även någon form av vattendom, vilket kan ta sin tid, men bör förberedas i god tid för att begränsa en ytterligare tidsutdräkt. Den kommer sannolikt att gå igenom eftersom det råder konsensus om de framtida restaureringsplanerna som avser att efterlikna ett s.k. ”vadehav”.

2007-08-30 08:13:56



Svara på
detta inlägg