FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Atlasinventeringen 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Atlasinventeringen


Till
översikten
Atlasinventering med hjälp av intervjuer

Stina Thelander     



Det är nog så att

1. Rätt låg andel av GOF:s medlemmar rapporterar i Svalan. Många anser att det inte är så himla lätt att rapportera i Svalan. Och andra har inte tid eller lust att sitta framför en dator överhuvudtaget.
2. De flesta medlemmar i GOF hör och ser en mängd fåglar

Vad gör vi åt det så här i ATLAS-inventeringens slutspurt? Jo, vi frågar väl våra kompisar vad dom sett och hört och försöker fråga fram ATLAS-kriterier och exakt OBS-plats? Sen sätter vi oss och rapporterar in dessa andrahandsrapporter – helst med rapportörens namn.

Och de som läser rapporter men inte vill rapportera själva kan maila in sina rapporter till atlas@kustobsar.se.
För den adressen finns väl i år också, Pär?


2007-06-16 10:34:31


Kristoffer Nilsson     



Tyvärr verkar det som att många som rapporterar i Svalan glömmer bort (eller bryr sig inte om) att rapportera med Atlaskriterie. Vi har säkert massor med information som vi kan använda oss av bland redan befintliga rapporter. Bara idag hittar jag flera...

Det underlättar oerhört mycket om man rapporterar observationerna med atlaskriterie för då minimeras även risken att observationen inte kommer med i den slutliga sammanställningen.

Atlaskriteriet finner du under kulumnen "Aktivitet" i rapporteringsformuläret på Svalan så använd dig av det när du rapporterar och glöm inte att det som kan anses som den mest triviala art kan vara av största betydelse för atlasinventeringen så, snälla, rapportera era observationer med atlaskriterie framöver. TACK för hjälpen!

2007-06-16 18:16:38

 
Benny Ahlnér     



Jag har när jag varit i avlägsna rutor passat på och frågat lokalbefolkningen så ofta jag kommer åt. En jägare jag exempelvis träffade i en ruta innanför Knäred i Laholms kommun som ingen rapporterat ifrån före jag kom dit berättade för mig att det brukar gå tjädrar på grusvägen på morgonen och det fanns en spelgalen tupp också som hade bucklat bilar!!!fniss!! men tyvärr hördes inga orrar nu för tiden i området. Han sa även att kattugglan häckade i gårdsträdet där han bodde. Likaså var gröngölingen trogen byn och morkullan spelade om kvällarna. Däremot försvann tofsvipan för några år sedan (ca 10 år ) sa han. Tranorna hade häckat alla år så länge han minns, även i år.(jag hade inga tranor den dagen så där hjälpte han också till). Sen hade han en del andra tips ocksåm.m.
Sådana här utfrågningar av lämpliga personer är riktigt värdefullt samt roliga och exempelvis tjäder är ju inget man bara spinger på varje gång man är ute i en okänd teräng. Man kanske bara hinner med ett försök i den rutan vem vet.

2007-06-18 22:26:48



Svara på
detta inlägg