FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Äldre obsar

Magnus Eriksson     



Jag började rapportera på svalan för några månader sedan men har fågelskådat sedan 3-4 år tillbaka. Det betyder att jag har en lista kryss som inte finns med på svalan. Med lite dåligt samvete efterrapporterade jag en av de vitvingade trutarna på Eriksbergspirerna ett par veckor efter själva obsen då jag tyckte det var retsamt att jag inte skulle få med obsen i systemet eftersom jag började rapportera för sent.
När jag satt och kollade runt lite idag på lokallistor upptäckte jag att det finns obsar rapporterade från 50-talet på Svalan och då lär väl inte den hemsidan ha funnits ännu. De måste alltså handla om efterrapportering.
Alltså äntligen framme vid min egentliga fråga kan man med gott samvete rapportera in sina 2-3 år gamla "papperskryss" till svalan?

2007-05-26 22:22:18


Adam Engström Svanberg     



Hej Magnus!

Ja, det går jättebra att lägga in gamla obsar eller "papperskryss" som man kan säga. Det är många som gör detta, för Svalan har bara funnits sedan -00 eller -01.

Så lägg du in dina "papperskryss" så kommer de med som sedda arter de med.

Vänliga hälsningar Adam

2007-05-26 23:02:54

 
Hampus Lybeck     



Gamla obsar ger ju mer data att göra statistik av och så får du allt samlat på samma ställe för egen del.

2007-05-27 01:39:49



Svara på
detta inlägg