FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Rödspovar i Bohuslän

Uno Unger     



Under perioden 24/4-4/5 har flera obsar av rödspovar rapporterats till Svalan från Tofta kile, Ödsmåls kile och Hermanö. Inga kommentarer om ev. ras föreligger ännu, men förhoppningsvis har berörda observatörer synpunkter på rastillhörighet som kan ventileras här i detta Forum.

2007-05-04 21:40:01


Stefan Oscarsson     



Hej Uno!
Jag kan bara svara för Härmanöfågeln, och det var ingen islandica.

2007-05-05 13:17:48


Andreas Nyström     



Jag sitter på (dåligt) digiscopade bilder på mina obsar från vadet, Hermanö den 29 och 30 (inte rapporterad än, har inte hunnit). Jag ska diskutera dem med Ola Bäckman ikväll, och kommer vi fram till något annat än det jag känner/är mer eller mindre säker på (inte islandica) så postar jag dem för titt, det kanske jag gör ändå, när jag tänker efter.

Idag morse var det förövrigt 4 st Rödspovar, inte heller islandica, vid Ödsmåls kile, som vi lägger in senare i kväll eller i morgon.

Hoppas det ger lite klarhet!

/Andreas

2007-05-05 16:38:11


Lasse Svensson     



Nu finns en bild på rödspoven från Härmanö.

/ Lasse Svensson

2007-05-05 20:50:35


Uno Unger     



Jag har nu tittat på den rödspov som sågs på Härmanö och som finns på Svalans bildgalleri. För mig verkar den i rödaste laget för en limosa-hane (limosa-hona är uteslutet). Näbben är nog för lång för en islandica-hane, men färgen i kombination med näbblängden borde ganska bra passa in på en islandica-hona. Har inte ovansidan lite mer av sommardräktsfjädrar än vad som brukar finnas på limosa-hanar så här års? Vad säger ni som har sett fågeln?
Bilder för jämförelse finns på:

» http://www.artportalen.se/artportalen/gallery/...

2007-05-06 00:01:33


Peter Strandvik     



Jag var ute vid Ödsmåls kile i fredags kväll (4/5), och tyckte att tre av spovarna var väldigt röda.
Speicellt långt ner på flankerna oxå.
Har tagit några bilder med telefonen, men min hantering av bilder är tyvärr inget vidare, får se om jag kan göra ngt med dem.
Skall läsa på lite innan jag rapporterar dem som islandica, men det lutar däråt! (Jag måste ju formulera och stå för en rar-rapport i såfall!)

Peter S

2007-05-06 11:32:46


Andreas Nyström     



Bild ligger ute för titt nu.

/Andreas

2007-05-06 12:35:22


Kristoffer Nilsson     



Jag skulle satsa en peng på att bilden från Härmanö föreställer en islandica-hona, men bilder är ju alltid bilder... Det vore kul att få se bilder även från Ödsmåls kile.

Det är väldigt spännande med denna, i mina ögon, hyfsade ökning av islandica-spovar både under vår och höst de senaste åren, tycker jag. Må väl!

2007-05-07 00:03:44


Ola Bäckman     



Bilder är bilder som sagt. På Lasses bild håller jag med om att Härmanöspoven ser väl röd ut men på Andreas bilder ser den ju mycket ljusare ut. Vad gäller de fyra spovarna vid ödsmåls kile i lördags var vårt intryck som sagt att det handlade om limosa men ljuset vid tillfället var långt ifrån bra så jag avstår nog från att ha en bestämd åsikt där.

Det bör väl tilläggas att min expertis gällande rödspov inte är enorm heller. Det känns verkligen inte som om bestämningen av dessa är av trivial art. :-)

2007-05-07 09:55:22

 
ingemar johansson     



Hej!

I samband med islandica-spovar uppe i VBG-trakten för något år fick jag via nätet kontakt med en Norrman som informerade om att det häckar en del Rödspov i Norge varav åtm en del (alla?) var av islandica. Med tanke på att limosa limosa minskat i antal i det perifera häckningsområdet är sannolikheten kanske större att det rör sig om islandica-rasen som kommit ur kurs något på sin resa mot häckningsområden i Norge.

Håller fö med om att Hermanö-fågeln ser ut som en islandica.


2007-05-08 16:55:27



Svara på
detta inlägg