FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Foto 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Foto


Till
översikten
Digiscopingkamera

Joakim Ekman     



Någon som har erfarenhet av nya coolpixen P5000 som digiscopingkamera. Verkar trevlig som kamera (i alla fall att döma utav denna länk, http://www.kramery.com/en/DUarticles/detail.asp?iArt=644

En nackdel är att elektronisk fjärrutlösare saknas och att självutlösaren är på 10 sekunder enbart.

Viktigt är att den även ska fungera som smidig allroundkamera med bra makrofunktion. Den kan ju inte ersätta en systemkamera i kvalitet förstås men fördelen är smidigheten att ha med utrustningen alltid utan att den tar massa plats

Har någon vet något mer om denna eller likvärdig, eller bättre, kamera ?

Hälsningar Joakim Ekman



2007-05-04 00:08:21


Tobias Källqvist     



Jag har en Coolpic 4600 som jag använder för digiscoping. Även den saknar fjärrutlösare och självutlösaren kan bara sättas på 10 sek. Det upplever jag som ett STORT minus, har ofta stått och sett fågeln trippa/simma/flyga ur bild eller vända sig bort under dessa 10 sek (att trycka direkt på avtryckar-knappen är i regel inte att tänka på).


2007-05-04 10:14:17

 
Pär Lydmark     



Hej!

(Bered dig på ett maratoninlägg, jag tenderar att skriva jättelångt när det handlar om kameror...)

Jag har en Fujifilm Finepix F30 som jag är mycket nöjd med. Denna kamera har precis kommit i en lätt updaterad version som heter F31fd, men det är fortfarande samma kamera med ett par små funktionstillägg. Recension finns här om du är intresserad:

» http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf31fd/

Jämfört med Nikon Coolpix P5000 ser det ut att skilja på ett par punkter.

- Självutlösaren går att köra på 10 eller 3 sek, så det är väl än liten fördel digiscoping-mässigt. Håller dock inte alls med föregående talare om "att trycka direkt på avtryckarknappen är i regel inte att tänka på". Jag använder ganska sällan självutlösare eller fjärrutlösare (som jag hade till min tidigare coolpix) utan trycker nästan alltid direkt på avtryckaren med utmärkt resultat. Och man kan alltid montera dit en manuell trådutlösare över avtryckaren på vilken kamera som helst om man vill.

- Coolpixen har VR vilket inte Fujin har. Är dock lite tveksam till hur stor roll detta spelar när man digiscopar. På en systemkamera fungerar i alla fall VR bara bra när man har kameran på frihand, och kan i många fall ge sämre bilder än utan VR när kameran sitter på ett stativ. Borde vara ungefär samma läge vid digiscoping kan man tänka (men jag har aldrig provat så jag vet inte).

- Makrofunktionen verkar ungefär likvärdig (närgräns 5 cm på Fujin, 4 cm på Coolpixen).

- Coolpixen har högre upplösning (10 MP) än Fujin (6 MP). Å andra sidan är Fujins sensor av en annan typ (Super CCD HR) än Coolpixens (CCD). Skillnaden är att Super CCD-sensorn är större vilket gör att sensorerna sitter längre ifrån varandra, vilket leder till mindre brus. Detta äter upp mycket av skillnaden i upplösning. Citat från DPReview i april 2007: "It is the perfect illustration of the oft made point that more pixels do not mean better quality; we've compared the F31fd to a whole range of much more expensive compacts going right up to 10MP, and - aside from a little extra resolution at base ISO - it puts most of them to shame. Once you get to ISO 400 there simply isn't a compact on the market that can hold a flame to it."

Detta var anledningen att jag valde just Fujin när jag köpte ny digiscoping-kamera i somras. Just i fallet med digiscoping hamnar man ofta i lite dåliga ljusförhållanden och då är inget så värdefullt som lågt brus vid höga ISO-värden. Jag fick mycket förfrågningar om denna kamera efter ett lyriskt inlägg jag gjorde på Brevduvan i somras och la då ut några enkla testbilder som visade bildkvaliteten vid olika ISO-värden på digiscopade bilder. De finns här om du är intresserad:

» http://www.lydmark.com/f30

Jag tror nog du blir mycket nöjd oavsett om du köper Coolpixen eller Fujin. De har säkert båda sina fördelar. Jag gissar att Fujin vinner brusmässigt, jag är supernöjd med bildkvaliteten (ser t ex inga spår av purple fringing trots att det anmärkts på det ibland) och den funkar perfekt som allroundkamera när man inte orkar släpa med systemkameran. Å andra sidan tror jag Coolpixen vinner i användarvänlighet. Säga vad man vill om Fujin men den har inte alls lika smidigt system för inställningar som min gamla Coolpix. Användarvänlighet är ju ett av Nikons riktiga flaggskepp, långt smidigare än både min nuvarande Fuji och en Canon PowerShot A520 som jag hade för nåt år sen. Fujin är likvärdig med Canon-kameran i det avseendet, alltså på inga sätt katastrofal utan det funkar helt ok, men hade gått att göra så mycket smidigare på vissa punkter. Sen har Coolpixen ett litet handgrepp också vilket Fujin saknar så den ligger troligen bättre i handen.

Hade jag köpt en ny kamera idag hade jag nog köpt Fujin igen, så nöjd är jag med den. Men jag hade garanterat kollat upp Coolpixen ordentligt och hoppats att den kunde mäta sig med Fujin på brusnivåerna på ISO 400-1600 eftersom jag innerst inne är en Nikon-fantast och tycker sättet de bygger kameror på är överlägset andra märken oavsett om det gäller kompakt- eller systemkameror.

Sådärja, där fick du ett långt härligt inlägg att läsa. Lycka till med kameraköpet!

2007-05-04 13:54:12



Svara på
detta inlägg