FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Märklig trut

Magnus Eriksson     



Var vid Välen igår och såg en märklig trut/mås som jag inte lyckads bestämma.
Det märkliga var att den hade ett tydligt svart steck över näbbens främmre del, ganska likt en svarthuvad trut. Men i övrigt såg den ut som en gråtrut. ljusgrå över vingarna, vitt huvud. ljusrosa ben inga gråspräcklighet eller ungfågelsteckning vad jag kunde se någonstanns. Dessvärre vände den aldrig upp stjärtfjädrarna så jag kunde se. Den stack dessutom iväg när jag stod och tittade i min fågelbok så jag såg den aldrig flygandes. Storleksmässigt såg den ut att var något större än en vanlig fiskmås som stod ganska nära den. Den kan varit så stor som en gråtrut.
Någon som har någon idé om vad det kan ha varit för trut/mås?

2007-03-31 10:03:31


Magnus Eriksson     



Jag igen. vill bara kommentera benfärgen, den kanske inte var direkt rosa mera färglösa. Näbben var också tämligen färglös.

2007-03-31 10:05:29


Hampus Lybeck     



Kanske ringnäbbad mås?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6a/Moewe_1_db.jpg

2007-03-31 16:31:26


Magnus Eriksson     



Hmm kanske fast nja, när jag ser bilden märker jag att jag missade en grej och det var att den hade även en svag röd fläck på undersidan av näbben som gråtruten. Och färgen på benen kändes inte så distinkta.

2007-03-31 20:53:28


Uno Unger     



Det var nog en gråtrut som i sin första adulta dräkt ännu ej fått sin näbb helt adulttecknad. Den näbb du beskriver passar ju hyggligt in på en subadult gråtrut. Det händer att näbbteckningens utveckling från juv till ad kan vara något fördröjd jämfört med dräktutvecklingen.

2007-04-01 08:46:02

 
Magnus Eriksson     



Låter troligt med gråtrutsteorin. Har hittat ett par bilder på ett sådan fall.

2007-04-02 00:07:13



Svara på
detta inlägg