FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Bestämning av rovfågel - Hisingen

Emelie M     



Har sedan i septemer 2006 sett en rovfågel i närheten av mitt hem. Vid de första tillfällena var under skymning, svårt att identifiera då.Eller på långt håll. Men i går när jag var på väg ut kom den flygandes emot mig och cirkulerade över mig ca 15 sek. Innan den flög i väg in i skogen igen. Letade på internet och tittade i min fågelbok, men den enda fågeln som passar in är mindre skrikörn! Vilket kanske inte så troligt, men finns det någon annan som passar på min beskrivning?
*rakt utbredda vingar
*runt 50-60cm
*ganska smal vit rand mellan den mindre och större vingtäckaren?
*annars helt mörk kropp
*Tyvärr inget registrerat läte
Är väldigt nyfiken eftersom den ofta befinner sig hos mig, även under "vintern". Tack på förhand.

2007-02-08 13:41:31


Björn Dellming     



Säker på att det inte är en ormvråk ändå? Du noterade inget ljust band över bröstet eller några ljusa fält under vingarna? Det mått du angav på 50-60 cm, menade du då kroppens längd eller vingspannet?

2007-02-08 14:23:13


Emelie M     



Tack för ditt svar. Precis efter jag skickat inlägget (förra) så flög den förbi utanför fönstret. Gick ut på balkongen å den satt i trädet utanför. Såg i och sig sig lite kompakt ut där den satt, som ormvråken, men som sagt färgerna stämmer inte, helt mörk, förutom det lite mer ljusa/vita på undersidan. Den är nog närmare 50 cm hög.
Ska försöka ha kameran tillhands, men vet du ifall man kan visa bilder här? Har nämligen en annan fågel på bild. Underlig sak. I alla fall i en amatörs ögon :)

2007-02-08 14:56:40


Uno Unger     



Emelie!

Skicka gärna den bild du nämnde till mig på adress

uno.unger@kustobsar.se

så skall jag försöka bestämma vad det är för en fågel.

När det gäller rovfågeln tror jag också det kan vara en ormvråk, vilken kan variera väldigt mycket i teckningen. Om du lyckas fotografera den så skicka gärna en bild till mig, så skall vi se om den går att bestämma.

2007-02-09 00:23:45


Emelie M     



tack! kameran finns på plats i högsta hugg :)

2007-02-10 13:23:15


Emelie M     



Fortsättning följer; I samma område, har jag nu sett samma fågel, trodde jag. Men när den sen flög över mig såg jag att den var vit under, ormvråk helt klart, men kan det vara så att jag har två här eller har den "bytt" färg? Vet liksom inte riktigt hur det funkar :)


2007-03-05 18:49:09

 
Uno Unger     



Att din rovfågel bytt färg är inte troligt. Troligen rör det sig om två olika exemplar. Ormvråken är känd för att variera en hel del i färg mellan olika individer.

2007-03-06 03:34:14



Svara på
detta inlägg