FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Föreningsfrågor 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Föreningsfrågor


Till
översikten
Fågelintresserade barn

Stig Fredriksson     



Ibland sägs det att vi bara blir äldre inom GOF. Det kan verka så, men så behöver det inte vara.

Sedan i höstas har jag kontakt med en grupp barn i åldrarna 7-13 år, med föräldrar. Barnen är fågelintresserade, ibland väldigt mycket och föräldrarna blir det också om de inte redan är det. Vi är ute någon gång i månaden, i närområdet (Slottsskogen) eller lite längre bort (Amundön, Hisingen). Vi får ofta förfrågningar till GOF om vi kan hjälpa fågelskådande barn/ungdomar att komma vidare, och nu behöver vi bli flera.

Krav: du bör vara fågelbiten och kunna de vanligaste fåglarna. Du kan berätta för andra vilka fåglar som syns och vad fåglarna gör. Normal hörsel är bra men inte ett måste – jag hör sämre än många barn, och när vi är ute letar de ibland fram fåglarna före mig… Detta är för mig en mycket trevlig variant att skådning, då och då.

Hör av dig till mig, naturstig@comhem.se om du kan vara med på någon av våra utflykter som fågelpekare. Så kan vi fortsätta att föra vidare den gåtfulla egendomliga dragningskraften med fåglar till ivriga barn och ungdomar.

Hälsningar
NaturStig

2007-02-07 20:58:55

 
Benny Holmqvist     



Även nere i Halmstadsområdet dras det igång en grupp nu i helgen den 10/2 där jag, Göran Snygg och Peter Holmqvist är ledare. Denna grupp riktar sig till åldrarna 10-16 år. (undantag kan alltid göras). Jag bifogar lite som vi lagt upp på Sof:s ungdomssida här http://www.sofnet.org/index.asp?lev=2589&typ=1

Halmstads Ornitologiska Förening
Unga fågelskådare se hit!
Denna grupp skall i första hand inrikta sig på fåglar i vårt närområde (Halmstads kommun) men vi kommer under året även att titta lite på allt möjligt som naturen erbjuder. Insekter, fjärilar, blommor m.m som vi springer på.

Mat: Vi kommer att vara noga med att alltid ha rikligt med tid för fika och ibland grillning när vi är ute då vi anser att detta är en kul och viktig grej för de flesta. Ta med varm dryck på termos, exempelvis choklad, soppa, saft, kaffe eller tea. Även en lagom stor flaska med kall dryck typ saft är bra att ha med då man ofta blir törstig när man är ute. I matlådan bör smörgås eller liknande finnas efter behov och gärna en frukt och en lite bit godis som extra näring.

Program

10 Feb. Tyludden. Denna första träff har vi ute på Tyludden där vi kommer att studera fågellivet och bekanta oss. Här brukar det under vintern hålla till en hel del spännande och det är inte ovanligt att pilgrimsfalken sitter på Tylön och spana från fyren. Även havsörn kan flyga förbi ibland. Vi kommer även att göra en promenad i strandskogen och se vad det har att erbjuda.
Ta med korv och bröd för om vädret tillåter så kommer vi att grilla vid en brasa och där samtidigt värma oss. .
Samling sker på parkeringen vid tropikcenter kl. 09:00 för gemensam avfärd och vi bör vara klara kl. 13.00.Föräldrarna är mycket välkomna och glöm inte att ta på varma kläder.

17 Mars Uggletur. Vi åker till Alenäs för att lyssna efter ugglor, har vi tur så kanske vi får höra sparvuggla el. pärluggla.

Apr. Långhulten. En tur till en mosse i början av april kan vara givande när orrtupparna börjar med sitt bubblande och pysande i den tidiga morgonsolen. Förhoppningsvis blir det en trevlig morgon där allehanda skogsfåglar visar upp sig. Både mesar, hackspettar och någon rovfågel brukar ses på promenaden som är ca 3 km om bara vädret tillåter. Matsäcken får vara ordentlig och helst tätt på fötterna då vi inte vet hur grusvägen ser ut.
Samling vid tropikcenter kl. 07:00.

22 Apr. Busör. Idag kommer vi att besöka en av västkustens absolut bästa sjöfågellokaler. Vi kommer även att gå en sväng på strandängarna och avsluta i den fina strandskogen innanför där det rastar en hel del vårfåglar som anlänt under natten. Förmodligen sjunger en del av dem också så det blir att använda öronen i skogen. Tänk på att det kan blåsa och regna så klä er varmt och fyll matsäcken.
Samling vid tropikcenter kl. 07:00.

12 Maj Trönninge ängar. Här kommer vi fåglarna riktigt nära och vi smyger fram till gömslet och sätter oss och bara njuter av det som händer utanför. Har vi tur finns pungmesen också på plats och kanske hittar vi dess speciella bo. Skrattmåsen har en stor koloni som skränar och här kan man studera dem i deras vardag och det är inte en lugn stund kan vi lova.
Samling vid tropikcenter kl. 08:00.





2007-02-08 08:51:41



Svara på
detta inlägg