FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Foto 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Foto


Till
översikten
Digitalkamerafråga

Göran Andersson     



Jag ska köpa en digitalkamera som ersättare för min analoga Pentax systemkamera och har funderat på en Panasonic DMC-FZ50 som alternativ till en digital systemkamera, som har "allt" tycks det mig. Den förefaller vara en bra kombination av turist- och "proffs"-kamera, lätt att ha med på semestern (vilket är det primära ändamålet, men med det "lilla extra"). Finns det någon som har erfarenhet av denna kamera? Är den "state of the art" f n?
Mvh
Göran Andersson


2007-01-16 00:31:18


Leif Andersson     



Jag har haft föregångaren (FZ30) till den modell du funderar på. Bilderna blev OK. Det fanns också RAW-format. Problemet var bara att vare sig Panasonic eller någon annan tillhandahöll program som kunde bearbeta RAW-bilderna.

Efter mindre än en månads användning upptäckte jag att det fanns en del partiklar inuti objektivet, en del mm-stora. Inuti ett nytt, fast objektiv! Kameran skickades raskt på service. Efter en månad kom besked från Panasonic som innebar att dom ansåg det vara en normal företeelse och att dom inte tänkte bekosta någon reparation.

Under väntetiden var jag i kontakt med konsumentrådgivare i Gbg, vilka ansåg att här förelåg en klar reklamationsrätt och som rekommenderade mig att gå vidare till Allmänna reklamationsnämnden, om P vägrade ta ansvar. Det skulle jag också ha gjort, men även butiken ansåg att man inte ska behöva acceptera ett fel av det här slaget på en splitterny kamera.

Så - det bidde en systemkamera i stället (Sony a100). Plus ett par objektiv, filter, minneskort mm. Scandinavian photo tjänade onekligen på bra service... Och jag kommer aldrig mer att köpa en fotopryl utan att nog höra mig för om hur företagets kundkontakter fungerar!

Om du redan har en Pentaxkamera, varför inte titta på deras nya K10D? 10 megapixlar, vatten- och dammtät, får mycket bra omdömen. Du har ju redan objektiv som du kan använda och kostnadsskillnaden blir inte särskilt stor.

FZ50's 12 x zoom räcker inte särskilt långt för fågelfotograffering, om det är det du är ute efter. Och bildsensorn är mycket mindre än på Pentaxen, så du kan aldrig komma i närheten av systemkamerans bildkvalitet.

Lycka till med ditt val!




2007-01-16 09:06:50


Kerstin Martinsson     



Hej Göran, i vintras köpte jag en Panasonic DMC-FZ5 med 12XZoom främst i syfte att dokumentera mina fågelobsar. I jämförelse med en pocketkamera kom jag nu nära inpå fåglarna och kunde artbestämma hemma vid datorn. I de allra flesta fall zoomar jag in med kameran och är nöjd med resultatet. Vid efterredigering kan dock inte resultatet mäta sig med en systemdigitalkamera.

I somras dokumenterade jag blommor och natur på Kreta och fick fina bilder med mig hem. Kameran väger inte mycket och jag bär den i en liten väska över axeln.
Mest nöjd är jag över de porträtt jag tagit på vänner och bekanta. De flesta reagerar inte på att man zoomar in dem och ju närmare man kommer desto bättre blir bilderna. Har också alltid tyckt att färgerna blivit bra, även på efterbeställda pappersbilder.

Även om jag numera tar fågelbilder med systemdigitalkamera så använder jag fortfarande min Panasonic DMC-FZ5 ute på andra äventyr och är helnöjd!

Hälsn. Kerstin

2007-01-16 20:40:26


Göran Andersson     



Tack Leif och Kerstin för att ni tagit er tid att komma med synpunkter och erfarenheter.

Det förefaller som om 2 kameror är det bästa, en liten kamera för "minnesnoteringar" och semester, en otympligare för kvalitetsbilder. Så det får väl bli 2 kameror att inhandla. (Med en diet på barkbröd och havregrynsgröt skall väl det ordna sig...) Dessutom får man hoppas att det problem Leif råkat ut för är åtgärdat på den nya modellen.

En fråga till Leif: Vad är det för skillnad på de gamla objektiven och de nya "digital"-objektiven, som Pentax-kameran levereras med?
Mvh
Göran

2007-01-17 13:02:42


Leif Andersson     



Det finns många andra som kan besvara din fråga bättre än jag (och jag hoppas att dom gör det), men så vitt jag förstår handlar det främst om en anpassning till bildsensorns storlek på de digitala systemkamerorna avsedda för amatörbruk. På den analoga kamera du har är bildformatet 24 x 36 mm, medan bildsensorn på K10D endast är 23,5 x 15,7, vilket ställer lite andra krav på objektiven. För det mesta går det dock alldeles utmärkt att använda de gamla objektiven också. Jag har en Konica Minolta-lins, som inköptes för ca 15 år sedan och det funkar utmärkt även på Sonyn.

Beträffande Panasonicen så bör du vara medveten om att det är svårt att ta bilder på rörliga objekt. Du tittar ju inte genom linsen, utan på displaybilden när du använder sökaren och varje gång du tar en bild tappar du kontakten med ditt motiv. Och det hinner hända mycket på bara någon sekund. Även om den elektroniska sökaren är förhållandevis bra, så är den en nödlösning i jämförelse med sökaren på en riktig systemkamera. Och Pentax har alltid haft dom bästa sökarna!

Samt, eftersom jag är förbannad på Panasonic, så tycker jag du ska titta på Canon S3 IS också. Den får genomgående bättre kritik än FZ50, är betydligt billigare och ger framförallt brusfria bilder på högre ISO, medan FZ50 ger tydligt brus redan vid 200 ISO. Den har därför begåvats med ett inbyggt brusreduceringssystem, som "smetar ut" färgerna för att dölja störande brus.

Hälsningar
/Leif

2007-01-17 18:52:48


Göran Andersson     



Med hjälp av era råd har jag nu tagit beslutet att köpa en Pentax K10D, som fått toppbetyg i Foto nr 2/2007. (Jag ska bara avvakta prisutvecklingen lite innan jag slår till - tekniska saker blir ju ofta billigare rätt snart).
Som "semesterkamera" får min Sony Cybershot fortsätta att tjänstgöra ett tag till.
Tack Kerstin och Leif för era synpunkter och råd.
Hälsningar
Göran

2007-01-24 15:58:30


Håkan Thorstensson     



Är ej särskilt insatt i teknikaliteterna kring kameror, men har en fråga i sammanhanget: Panasonic FZ50 har ett fast objektiv motsvarande upp till 420mm tele, vad gäller för Canon S3 IS? Där gäller väl knappast fast objektiv, och därmed en helt annan prislapp för motsvarande? Eller är jag helt ute och hojar? Tacksam för info, har kommit halvvägs i beslutsprocessen för Panasonicen.

Håkan

2007-01-26 11:10:32


Göran Andersson     



Jag besökte en fotohandlare, som jag känner väl, igår och han bekräftade att Leifs kritik av Panasonics service är korrekt och han hade därför inte längre Panasonics kameror i sitt sortiment. Personligen bestämde jag mig direkt för att inte välja Panasonic om jag skulle ändra mitt tidigare beslut.
Möjligen kan detta underlätta ditt beslut?

Göran

2007-01-26 11:37:31


Leif Andersson     



Det finns ett ganska stort antal digitalkameror med fast optik som har 12 x zoom, från Canon, Sony, Kodak m fl. Canons S1IS rankas mycket högt och är betydligt billigare än P FZ50.

Den som går i inköpsfunderingar rekommenderas en titt på fotosidan.se. Under rubriken produkter finns mängder av recensioner av det mesta av marknadens utbud. Alla omdömen kommer från folk som själva äger prylen ifråga. Även om det inte är det minsta objektivt (oj, där blev det nästan en vits), så får man ändå en hel del vettiga upplysningar, särkilt med tanke på att många av fototidskrifternas recensioner ibland är rena textreklamen. Man kan ju inte stöta sig med det företag som bekostar alla ens tävlingspriser t ex.

Leif

2007-01-26 13:09:34


Leif Andersson     



Glömde nämna att ni snart kan få tillgång till en kamera med 18x zoom, nämligen Olympus SP-550 UZ!

Kolla steves-digicams.com för utförligare uppgifter, som tillsammans med dpreview.com är en av de bättre fotosajterna på nätet.

2007-01-26 13:20:48


Håkan Thorstensson     



Tack för tipset, Leif, Olympusen verkar onekligen mycket intressant.

Och tack Göran, värdefull info, som i kombination med Olympus-tipset gör att jag avvaktar en tid.

Håkan

2007-01-26 14:09:35


Håkan Thorstensson     



Ang Olympusen Leif tipsade om, så torde den finnas tillgänglig i Sverige i mars enligt uppgift från fotoaffär.

Håkan

2007-02-02 08:59:28


Göran Andersson     



Det blev en Pentax K10D för min del, efter Leifs synpunkter och förslag samt tidningarnas testresultat.

Göran

2007-02-07 16:05:40


Leif Andersson     



Gud give att du blir nöjd då, Göran, annars får man väl börja använda skottsäker väst...

Fast jag tror att du blir nöjd. Kolla t ex Pentax DSLR Forum på dpreview. Det gnälls oerhört mycket mer i Sonys motsvarighet på samma forum t ex.

Lycka till! Jag ser fram mot första bilderna på Kustobsar.

Leif

2007-02-07 16:39:40

 
Göran Andersson     



OK Leif. Testbild på plats. (Fast jag gjorde det lätt för mig...)

Göran

2007-02-12 22:19:51



Svara på
detta inlägg