FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Januarijakten 2007

Magnus Unger     



Det börjar närma sig vinterns höjdpunkt i Göteborg nämligen Januarijakten. Det datum ni skall boka upp är lördagen den 13:e januari, med möjlighet att byta till söndagen 14:e.

Vad tror ni om detta? Anmäl er i denna tråden och meddela vilka dagar ni kan.

2006-12-11 18:33:19


Niklas Aronsson     



Om vädret håller i sig kan till och med ladusvala vara möjlig!
Jag anmäler mig och kan bägge dagarna. Hans Börjesson, Roger Eskilsson och ev. Christer Fält i laget.

2006-12-12 13:44:10


Hans Börjesson     



Verkar vara lite klent intresse för denna tävling. Mörkar lag eller är det så dåligt intresse?

MVH
/Hans

2006-12-30 15:48:49


Anders Wirdheim     



Om ni vill träna inför Januarijakten är ni varmt välkomna att delta i Halmstads Ornitologiska Förenings traditionella nyårsrally. Det äger rum första lördagen i januari (2007 på trettondagen 6 januari) och genomförs nu för (tror jag) femtonde gången. Jippot pågår från 07:00 till 17:00 och avslutas med artgenomgång, god soppa och kaffe.

2006-12-30 16:11:54


Anders Johansson.     



Onekligen verkar intresset klent men VI som kom sist förra året vill vara med (om någon ska vinna måste någon komma sist...)! Stig Fredriksson, vår guide och vägvisare, fick nog av förra årets totala nederlag men ersätts av Peter Olsson. I övrigt är vår lag intakt dvs Joakim Wernersson och jag. Hoppas det blir någon tävling i år!

2006-12-31 11:44:34


Markus Lagerqvist     



Intresse finns från lag Karlsson, Dellming & Lagerqvist, men vi är lite osäkra på om datumet är okej. Funkar det för oss så e vi på.

2006-12-31 13:45:14


Magnus Unger     



Precis som varje år börjar inte intresset förrän jakten närmar sig, och nästan aldrig innan januari, då alla får en sorts nytändning.

Underförstått så är ju även vårt lag intresserade, och i år verkar vi få förstärkning från giganten från slätten (Martin Oomen) medans Uno Unger inte är helt säker på om han skall vara med eller inte. Däremot är Stefan Svanberg och jag säkra.

2007-01-04 14:02:43


Pär Lydmark     



Då ska vi se här, självklart ska även jag, Johan Svedholm och Anders Kronhamn vara med. Eventuellt även Mikael Molin, men jag har inte kollat med honom än så jag vet inte säkert!

2007-01-04 16:00:36


Pär Lydmark     



Jag gör en liten sammanställning över hittills inkomna anmälningar för att sortera upp den här tråden lite:

Niklas Aronsson
Hans Börjesson
Roger Eskilsson
+ ev. Christer Fält

Anders Johansson
Peter Olsson
Joakim Wernersson

Markus Lagerkvist
Malin Karlsson
Björn Dellming

Magnus Unger
Martin Oomen
Stefan Svanberg
+ ev. Uno Unger

Johan Svedholm
Anders Kronhamn
Pär Lydmark
+ ev. Mikael Molin

Alltså fem lag hittills... Förra året var vi väl sex eller sju lag så det borde kunna finnas fler hugade aspiranter bland tidigare tävlande. Eller varför inte slå till med ett eller två debutlag? Bara att anmäla sig här direkt i tråden!

2007-01-04 16:04:17


Pär Lydmark     



Nu fick jag även klartecken från Micke, så ni kan bortse från "+ ev." framför hans namn i vårat lag :)

2007-01-04 16:37:46


Daniel Gustafsson     



Jag är avgjort sugen på att vara med, men vet inte om de jag brukar vara med kan. Kan kanske få med mig en kompis som jag brukar skåda med nuförtiden, men hon har heller ingen bil, så vi blir väl det första lag som tävlar med busskort i så fall (Vilket rimligen borde innebära att vi får minst 30 bonusarter som vi inte behöver se för att det ska bli rättvist eftersom vi inte kan stanna var vi vill. Dessa bonusarter bör innefatta ökentrumpetare, tofslunne, vitstrupig sparv och moafågel). Oavsett det skulle vi ju behöva minst en person till.

2007-01-04 20:00:59


Björn Dellming     



Är det förresten absolut larmplikt om man skulle hitta nåt kul, t.ex snösiska, kungsörn, kungsfiskare eller liknande? Eller får man hårdmörka alla sina tungviktare? Att det tokmörkas inför tävlingen är väl knappast någon nyhet, men hur är det under tävlingens gång?

2007-01-05 12:00:26


Pär Lydmark     



Jag tycker man bör ha som regel att ser man något man skulle larmat en annan dag bör man larma det även under tävlingen. Det är ju ändå oftast inte någon enstaka tungviktare som avgör tävlingen, utan istället hur bra man lyckas med de lite halvluriga men ändå ganska vanliga arterna. (Dessutom finns det ju faktiskt andra skådare ute som inte är med i rallyt som kanske vill ha reda på obsen...)

Jag tror egentligen inte att man förlorar något alls på att larma ut vad man ser. Tvärtom kan det snarare reta upp de andra lagen och få dem att vackla i sin lokalplanering. Har man tur lyckas man få dem att ändra sin rutt för att lockelsen efter en snösiska, eller ett försök att genskjuta en kungsörn, tar över förnuftet. Detta gör att de bränner ovärdelig tid och istället t.ex. missar tofsmes, svartmes och talltita eftersom de aldrig hann till den tilltänkta meslokalen pga snösiske- eller kungsörnslarmet. Jag tror alltså att man oftare kan vinna på att larma än att låta bli. Och dessutom slipper man risken att göra folk lite uppretade.

Med andra ord, vi vill inte vara med om några larmmörkningar i stil med förra årets vattenpip, hehe ;-)

2007-01-05 15:26:50


Magnus Unger     



Vissa arter skall larmas och vissa inte, oavsett om det är jakt eller inte. Arter som t.ex. vattenpip och kungsörn samt snösiska bör larmas både innan och efter samt under jakten. Däremot tycker jag kungsfiskare inte bör larmas, framförallt eftersom de ofta befinner sig på störningskänsliga platser och ett larm kan dra till sig onödigt mycket störningar.

2007-01-05 21:19:23


Anders Johansson.     



Kul att det blir av! Undrar nu om lördagen är spikad? Hoppas att det blir så då denna dag passar oss bättre än söndagen. Så...har vi bestämt lördagen?

2007-01-07 19:03:09


Magnus Unger     



Eftersom inget lag sagt att dom haft nåt emot lördagen så är det spikat. Alltså Lördagen den 13:e januari med målgång 17:00 på Ekliden om det inte framgått. (Se nyheten på förstasidan för mer info)

2007-01-07 23:26:37


Daniel Gustafsson     



Kan vi få tag på en tredje person kommer jag och Bengt (och den där tredje personen) ställa upp med ett lag också. Vi lär som vanligt ha sista-platsen som i en liten ask!

2007-01-08 15:16:38


Magnus Unger     



Verkar bli en hård kamp om sista platsen i år, till skillnad från tidigare års skryt från nästan samtliga lag om att de minsann skall vinna har vi i år endast två lag som bråkar om vem som skall komma sist :)

Har inte något lag tänkt att vinna i år, vädret ser ju onekligen ut att kunna ge rekordnoteringar på lördag, eller skall alla lag stå och trängas i vindskyddet kanske ;)

2007-01-09 11:26:46


Daniel Gustafsson     



Anmäler härmed Lag 6:
Bengt Nilsen
Daniel Gustafsson
Lillemor Boschek

2007-01-11 13:00:57

 
Pär Lydmark     



Gött som körv! Sex lag i det fina vädret, det blir kanon. Och Magnus, det är klart att vi i lag Löst Folk & Svedholk i vanlig ordning planerar att vinna, det är bara det att vi mörkar lite hårdare med det i år :)

2007-01-12 22:25:59



Svara på
detta inlägg