FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Hjälp!!Observationer från 2000-2004

Benny Holmqvist     



Hej.
Nu när det har sträckt en hel del trädlärkor utmed kusten skulle jag se hur siffrorna från Grötvik står sig mot äldre observationer. Då märkte jag att det i kustobsar finns mellan åren 2000-2004 hela 123 observationer av trädlärka i Halmstads kommun medans det i svalan endast finns 24.
Var har alla dessa tagit vägen???
Jag pratade med Anders Wirdheim om detta och han sa att när de skötte telefonsvararen i Halmstad under dessa åren skrev de in ca 7-8000 observationer om året på kustobsar på olika arter.
Fördes inte alla dessa in i svalan sedan??
Man hoppas att det är något fel bara.PHU


2006-10-05 07:39:36


Andreas Wållberg     



Hej Benny!
Eftersom alla obsar i Svalan är koordinatsatta och de som lades in direkt i kustobsar inte är det så är det nog svårt att föra över hela kustobsarmaterialet till Svalan. Jag har själv lagt över några enstaka häckningsobsar från Kungsbacka från Kustobsar till Svalan för att det skall komma med i materialet till Atlasinventeringen. Men mig veterligen har detta inte gjorts generellt, kanske har Pär & Magnus några planer för detta?

2006-10-05 22:46:40


Johan Frölinghaus     



Hej Benny! Det är synd att inte obsarna från Grötvik finns med i Svalan, det saknas kanske även en del obsar från Busör?
Jag tar gärna på mig jobbet och fixar över dessa obsar till svalan i vinter då jag har mycket tid över på kvällar och nätter för tillfället.

2006-10-06 12:54:51


Benny Holmqvist     



Tack för erbjudandet Johan.
Vi skall avvakta lite med att göra något då jag precis har skickat ett mail till "kustobsar" och frågat dem om de kan hjälpa mig att få ut observationerna ur databasen till en excelfil och sedan skicka till mig.
Jag återkommer till dig om jag behöver hjälp framöver.


2006-10-10 10:32:01


Pär Lydmark     



Det är inte några problem att få ut obsarna till en Excelfil, det ska vi fixa och skicka över till dig (har inte hunnit läsa ditt mail än dock). När det gäller en total export av gamla obsar från Kustobsar till Svalan hade det naturligtvis varit önskvärt, och jag och Magnus pratade om det en hel del i samband med övergången. Jag har till och med för mig att Magnus fixade ett script som gjorde om obsarna till ett mer Svalanlikt format för att en sådan export skulle gå smidigare. Men det blir fortfarande en hel del manuellt jobb som krävs för att få till slutklämmen av en sån export. Förhoppningsvis kan vi få tummen ur och få detta gjort någon gång, kanske med hjälp av lite frivilligt folk som kan hjälpa till att dubbelkolla obsar och ändra det som krävs för en lyckad Svalanexport. Jag ska prata med Magnus om det igen så ska vi se hur långt vi egentligen kom sist.

2006-10-10 18:51:49


Pär Lydmark     



Jag borde kanske kolla min mail innan jag gör inlägg i framtiden, ser nu att Magnus redan skickat obsarna i Excelformat till dig :) Men resten av inlägget gäller ju fortfarande dock.

2006-10-10 18:53:07


Johan Frölinghaus     



Det borde väl vara samma problem med alla obsar som fördes in i kustobsar från falksvararen? Jag har massor med tid över till att lägga in alla dessa obsar så kontakta mig på johan_f83@hotmail.com om du behöver hjälp :)

2006-10-10 19:12:31

 
Benny Holmqvist     



Tack så mycket.
Nu känns det mycket bättre och man kan pusta ut igen. Jag fick filen med alla 28247 obsar av Magnus och det ser bra ut.
Nu kan vi ha observationerna samlade på så få ställen som möjligt. I södra halland är snart alla observationerna samlade på excelfil mellan åren 1956-2004. I denna fil använder vi autofilter för att söka, det känns relativit smidigt och det är många användare som behärskar excel. I Office 2007 blir det ännu smidigare för då kan man lägga alla observationer på ett "blad" och göra en komplett sökning direkt. (Det har varit begränsning på 65536 rader innan, nu blir det 16 miljoner) Från 2005 och framåt lägger alla själv in i Svalan.

2006-10-11 07:22:44



Svara på
detta inlägg