FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Taigasångaren

pye palm     



Jag träffade en skådare utanför vårt hus på Rörö och han berättade att både kungsfågelsångaren och taigasångaren hade varit synlig i vår trädgård. Jag blev nyfiken och dessutom sade han att trädgården benämndes KFS-trädgården. Jag har försökt hitta information på er sida men misslyckats. Kan någon hjälpa mig med info var det kan hittas . Iaktagelsen gjordes enligt skådaren söndagen den 17 sep. min adress är pyepalm@telia.com Mvh Pye

2006-09-26 09:50:52


Niklas Aronsson     



Det har inte rapporterats om någon taigasångare eller kungsfågelsångare den 17 september. Däremot upptäcktes en taigasångare i just det som kallas kfs-trädgården mittemot taigaängen nu i söndags, den 24 september alltså. Jag var själv där och såg fågeln.
Samma dag sågs en annan taigasångare lite längre fram på vägen vid fotbollsplanen.
Kfs-trädgården utmärks av tre stycken tallar och här går en stig ner till en badplats åt ena håller och bredare stig där bilar kan köra går åt andra hållet.
Information finns på www.artportalen.se sök på Visa fynd och fyll i taigasångare, gå därefter till Presentera fynd.

2006-09-26 10:02:58


Magnus Unger     



För att byta ämne lite hade det varit kul att veta hur Pär Lydmark och Niklas Aronsson kunde konstatera så många lövsångare därute det börjar ju bli lite sent för dessa nu.

Själv hade jag aldrig mer än en lövsångare samtidigt medans jag vid ett tillfälle kunde konstatera 4 gransångare. Eftersom alla fåglarna rör sig ganska mycket mellan områdena därute är det svårt att bedömma antal ibland.

Även grå flugsnappare har Niklas rapporterat tre ex, sågs dom samtidigt annars kan det vara risk för dubbelräkning. Själv såg jag vad jag bedömde som samma individ på säkert 5 olika ställen.

2006-09-26 13:55:22


Niklas Aronsson     



Från kfs-trädgården ner till havet, alltså via taigaängen, är det kanske 200-300 meter. I det här området var det på söndagen gott om fåglar, oavsett var man rörde sig.
Vid ett tillfälle hade jag (och Bengt Sjöman) två lövsångare i samma tall med taigan samtidigt som det var två lövsångare och en grå flug på taigaängen. Således fyra löv + 1 grå.
Därefter gick jag direkt ner till resten av min familj som var nere vid havet. Strax efter taigaängen finns ett område med höga salix-träd och lite andra lövträd. Därinne hittade jag en gran, två löv och två grå flug, inalles 6 löv, 3 grå flug och 1 gran. Jag bedömer det som osannolikt att fåglarna skulle ha varit identiska som fåglarna vid taigan, 150-200 meter bort, som jag såg bara ett par minuter tidigare.

2006-09-26 16:41:22


Niklas Aronsson     



För att byta ämne lite hade det varit kul att veta hur Magnus Unger kunde konstatera så få lövsångare. Även hur han kunde bedömma att han såg samma individ grå flugsnappare på hela fem olika ställen.

2006-09-26 21:35:35


Magnus Unger     



Egentligen var det ju inget ämnesbyte eftersom det handlade om samma sak :)

Jag hade tidigt på morgonen en lövsångare S om taigaängen som sjöng några strofer sedan en timma senare såg och hörde jag en ensam i KFS-trädgården som med stor sannolikhet skulle kunna vara samma. Senare på eftermiddagen hade jag återigen en ensam lövsångare i KFS-trädgården. Alltså inalles 1 lövsångare.

Att det skulle varit fler grå flugsnappare än en är ju inte orimligt men eftersom jag endast såg en åt gången och dessutom med ganska långa mellanrum, och samtliga sågs i anslutning till KFS-trädgården och Taigaängen gjorde jag bedömningen att det var samma som rört sig i området. Till saken hör också att jag vid flera tillfällen kollade återigen på de ställen där jag tidigare sett grå flug under dan men aldrig sågs det nån på respektive ställe mer än en gång. Alltså med säkerhet konstaterat att dom hela tiden rörde sig ganska mycket, med detta i åtanke var det inte särkilt svårt att bedömma fåglarna som en och samma individ.

Det jag reagerade mest på var att du hade så många fler lövsångare än gransångare, det borde vara precis tvärtom så här års, det är ganska sällan man ser lövsångare in i oktober så i slutet på september borde de vara ganska få. Detta i kombination med att jag själv hade de motsatta förhållandet med 4 gransångare och 1 lövsångare precis som det borde vara så här års gjorde mig nyfiken hur det hade gått till. Men konstigare saker har väl hänt, det är väl förmodligen ännu mer ovanligt att ha två taigasångare på samma lokal i bohuslän och bara en lövsångare :)

2006-09-27 00:27:21


Niklas Aronsson     



Man kan även tillägga att om jag hade ansträngt mig att arta och lägga in precis alla fåglar så hade siffrorna blivit högre, kanske i första hand för gransångare. Jag vet inte hur du gör, men jag rapporterar det jag finner intressant och fåglar som sticker ut i någon slags ovetenskaplig ordning. Om jag sett och rapporterat 6 löv och 1 gran så innebär inte det nödvändigtvis att förhållandet löv och gran var så, utan bara att jag kom nära och identifierade just dessa 7 individer. Om jag nu råkade springa på löv, medan du mest såg gran, så är det nog svårt att dra några långtgående slutsatser av det. Du skriver själv om den orimliga slutsatsen att taiga är dubbelt så vanlig som löv i Bohuslän i slutet av september.

2006-09-27 07:42:07


Magnus Unger     



Det var ju precis det jag menade, och jag fick ju faktiskt svar på hur det hade gått till som jag var nyfiken på, så slutet gott allting gott :)

Du måste väl ändå förstå att jag var intresserad av hur det gått till eftersom det skiljde sig från hur jag upplevde situationen därute, eller var min fråga obefogad från första början?

2006-09-27 08:54:28


Pär Lydmark     



Det tillför väl knappast något nu när ni redan rett ut era inbördes skillnader, men min fyra på lövsångare baserades på att jag som mest hade två lövsångare i KFS-trädgården samtidigt som ytterligare ett ex hördes sjunga från Taigaängen. Och sen hade jag ytterligare ett ex längst ner på ängen mot havet kort därefter. Egentligen såg jag nog gransångare vid fler tillfällen än jag såg lövsångare under tiden jag var där, men aldrig mer än tre ex ungefär samtidigt vilket gjorde att jag nöjde mig med den siffran som totalsiffra.

2006-09-27 09:58:51


Daniel Gustafsson     



Var på Rörö ligger den här trädgården? Jag har bara varit på Rörö en gång (i ösregn, dessutom), och är inte så insatt.

2006-09-27 15:48:12


Niklas Aronsson     



Den ligger bredvid taigaängen! I alla väder dessutom.
Skämt åsido: En snabb sökning på www.hitta.se gav följande länk:

» http://www.hitta.se/ViewDetailsWhite.aspx?SearchType=4&UCSB...

2006-09-27 15:56:41

 
Uno Unger     



Om man utgår från den karta som Niklas tog fram med hjälp av ovannämnda länk, så ligger KFS-trädgården närmast NV om kartmarkeringen alltså V om Sörängsvägen. Hela området O om Sörängsvägen i höjd med kartmarkeringen och längs med den stig som går fram till markerad badplats kallas för Taigaängen. Hela byn på Rörö är förresten full med intressanta trädgårdar, smådungar och busksnår. Lycka till med eftersök av spännande tättingar på Rörö i höst.

2006-09-28 11:04:41



Svara på
detta inlägg