FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
BMS i Göteborg

Thomas Karlsohn     



Hej,
den här frågan hör väl egentligen hemma på Club 300:s BMS-forum, men eftersom den handlar om lokala problem i Göteborg så ställer jag den här också. Alltså: sedan en någon vecka försvinner min GPRS-uppkoppling (Telia) just i mitt hemkvarter, kring Såggatan/Hamneskärsgatan. Inga BMS-larm i centrala Majorna, alltså. Endast meddelandet om att ”GPRS-uppkoppling saknas”. Så fort jag rör mig norrut mot Karl Johansgatan eller söderut mot Majvallen och Slottsskogen så blippar emellertid ikonen för uppkoppling fram och larmen trillar in. Området utan uppkoppling är väl kanske 500 meter långt. GSM fungerar dock utmärkt överallt, så det handlar knappast om den generella täckningen – och det skall väl ändå inte vara något problem mitt i stan.

På Telia står man handfallna inför problemet. Inga driftstörningar från västra Göteborg finns rapporterade under den senaste tiden, och man skulle gärna vilja veta om fler är drabbade. Finns det någon larmansluten skådare – Majorna-bo eller annan – som har haft samma eller liknande problem? Det skall tilläggas att jag håller det för osannolikt att det kan vara problem med luren (Nokia 3230), eftersom den är mjukvaruuppgraderad till senaste version (två veckor sedan), och eftersom uppkopplingen och BMS funkar utmärkt överallt annars. Tacksam för alla svar och reflexioner! Att äta frukost i godan ro samtidigt som en alpseglare återigen drar några maffiga varv över Torslandaviken – det känns inte som ett lockande scenario…


2006-08-18 14:23:16


Pär Lydmark     



Jag har inte Telia så mitt inlägg kanske inte ger så mycket. Men jag bor ungefär i området det verkar gälla (Kommendörsgatan), och kan i alla fall meddela att med Comviq funkar GPRS-täckningen perfekt med Nokia 3230. Så det verkar inte vara någon allmän GPRS-skugga det handlar om (om det nu ens teoretiskt skulle kunna vara det), utan just Telia.

2006-08-19 12:05:41


Fredrik Kronhamn     



Även om det låter osannolikt så skulle det ju kunna vara så att din cell (basstation) är så hårt belastad att du inte släpps till någon GPRS-uppkoppling. GPRS använder outnyttjad bandbredd och samtal prioriteras, vilket innebär att överföringshastigheten sjunker vid trafiktoppar. Kanske har grannarna öppnat en mobil dejting-linje?

2006-08-19 17:28:13

 
Thomas Karlsohn     



Hej igen, och tack för svar!

Min uppkoppling återkom i morse efter cirka tio dagars frånvaro. Vi får se hur länge det håller i sig… Kanske har Telia-folket mixtrat med något, de skulle kolla på saken enligt vad deras support sade i förra veckan. Företaget skryter ju med Sveriges bästa täckning, så ett ”terra incognita” i centrala Göteborg är väl inte önskvärt.

För övrigt promenerade jag runt kvarteret i helgen och ringade in det skuggade området med telefonen i hand. Ytan är ganska liten – 500 x 300 meter eller så – och gprs slocknar alltid vid samma gräns. En cell täcker väl en större yta än så?

Nåväl – som det ser ut just nu är även boende kring mellersta Såggatan med tvärgator redo för höstens annalkande rarisanstormning…


2006-08-21 11:35:00



Svara på
detta inlägg