FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Sjöfågelmörker!

Stefan Oscarsson     



Vill med detta belysa den kraftiga minskningen av häckande sjöfåglar utanför Orust och samtidigt få en bild av övriga Bohuslän om de minskar över hela kusten eller är det ett lokalt fenomen?
Av de ca 10 stora kollonierna av Silltrut återstår nu endast 2, och vad det gäller Labb då jag vill minnas att vi hade 20 häckande par 1993 återstår nu gissningsvis 2-3 par och vad det gäller Fisktärna samt Fiskmås så ser de ut att minska något liknande, de enda arter som tycks öka är Grå och Kanadagås, nu har jag förvisso inte inventerat regelrätt utan åkt runt samt obsat från andra öar och det ser chockerande tomt ut överallt, det är ju bara 13 år sedan det inventerades och det är ju ingen lång tid precis, kan man hoppas på naturliga fluktuationer/omflyttningar eller ligger något annat bakom?
Kan förresten lägga till att den kustbundna populationen av Orre nu tycks vara försvunnen också.
Ett företag i Mollösund ägnar sig åt orientering med snabba "brötande" RIB-båtar och erbjuder terrängkörning och paintballkrig på öar......är det så vi vill ha det?

2006-06-14 13:48:10


Aimon Niklasson     



NEJ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kan inte länsstyrelsen stoppa detta så har dom väl inga befogenheter kvar! Jag menar det du skriver om båtarna förståss. I övrigt kan den sena våren ha bidragit?? Jag tycker man sett mer fiskmås och silltrut inne i land i år än tidigare delvis har dom nog ätit larver som trillat i backen sen dom ätit av alla ekblad. Men dom plöjda åkrarna blir väl oxå färre så maskmaten i övrigt blir väl inte vad den varit heller. Eller har en del fåglar blivit sjuka och aldrig nått hit??

2006-06-14 14:11:02


Dag Aurell     



Ett företag ifrån Mollösund som bedriver den aktiviten du beskriver, har redan blivit föremål för utredning av polis mm.
Då gällde det Stigfjordens Naturreservat. Tänker uppdatera mig i frågan. Vad gjorde åklagaren etc.
Vill du få mer information kan du höra av dig till mig -
031-193507, 0708-948 156.
Bra om du fortsätter att hålla ögonen öppna.
Mvh Dag Aurell




2006-06-14 18:24:34


Stefan Oscarsson     



Jo jag känner till detta och tänker hålla kollen så gott det går, nu tror jag iofs inte att de är skyldiga till några populationsminskningar.....än iaf, utan jag nämnde det mest som ett tillägg till de andra tråkigheterna och då kan jag väl lägga till en upplevelse några konferensgäster fick hmm uppleva förra sommaren, efter att ha bränt runt på käringöfjorden i ca 50 knop så stängdes plötsligt motorerna av och passagerarna kunde njuta av "eurodisco" som dånade ut från ett par gigantiska högtalare placerade på Käringön som i sin tur drevs av ett dieseldrivet elaggregat!

"våra förfäder levde av fiske men nu när fisken är borta får vi hitta andra sätt att försörja oss på" snyftade en av arrangörerna i en tidningsartikel efter dådet på Tjörn!
tilläggas kan att ingen av ägarna är uppväxt i Mollösund......

2006-06-14 23:39:33


Peter Strandvik     



Sjöfågeltillgången
verkar dock god söder om Marstrand.
Jag var ute förra veckan o hittade rödbenor, tofsvipa på flera nya öar (liksom även vitkindade gäss-3 nya ställen).
Även havstrutbeståndet var rel gott, kanske någon minskning.
Silltrut o labb inte kollade ännu, men åtminstone 1 stor koloni på 200 par silltut, fanns på plats.

Inga RIB-båtar, men det är nog för tidigt att utse dessa som enda syndabockar.
Det är många faktorer som spelar roll!!!
Fiske, fisktillgång etc

Peter S

2006-06-15 08:29:55


Stefan Oscarsson     



Jag har gått igenom mina anteckningar och får helt enkelt ändra rubrik till sjöfågelkrasch!
Silltrut. 8 kollonier på över 200 par (6 över 300 par) och Söskär som största kolloni eller egentligen uppdelad på tre delkollonier på hela 854 par.
Nu återstår alltså 2 kollonier i storleken 200 par detta är alarmerande! obsade även Kaurö i Tjörns kommun från Mollön och den var inte särskilt "vitprickig" och norr om oss, Lysekils kommun har jag för mig inte hyste några större Silltrutskollonier så jag tvivlar på omflyttningar iaf i närområdet, det är väl inte så att de har funnit en resurs att jaga i västafrika? vad det gäller tillgången av Sill i Skagerak så har den varit god och stabil i många år enligt rapporter och vad det gäller daggmasken på gärdena innanför kusten så kan väl inget så markant ha skett på denna korta tid?
Totalt så häckade det 4109 par Silltrut i Orust kommun 1993 och nu 13 år senare max 500 par!
Och detta är en fågel som når hög ålder och klarar flera dåliga häckår i rad utan att det skall bli så här illa......

2006-06-18 20:11:49


Peter Strandvik     



Inlägg från Stefan Karlsson, Strömstad, som stödjer uppfattningen om "krachat" sjöfågelbestånd!!!

"Tycker att det verkar dåligt med
dom flesta havsfåglarna, när man är på havet hörs eller syns nästan inga strandskator,vitfågel eller tärnor.

Seglade igår 17/6, från Henån till Strömstad
såg nästan inga fåglar alls. Enda ljuspunkten var 3 Stormfåglar utanför Hållö och en Tordmule i Kosterfjorden. Så det verkar väldigt dött och tyst när man är ute."

Stefan K


2006-06-19 08:10:15


Peter Strandvik     



Silltruten är ju riksinventeringsart iår!!!!

slog det mig plötsligt, extra noga således med noteringar av inventeringsuppgifter!!

Ronny Charlesson (Ronny_Charlesson@spray.se), sammanställer för Bohuslän.

Sänd uppgifter, el be om protokoll från honom!

Peter S

2006-06-19 13:05:26


Magnus Unger     



I Göteborg har jag inte alls tänkt på silltruten som en minskande art utan snarare tvärtom att den ökat eller åtminstone förändrat utbredning. Dock har jag inga anteckningar eller siffror som stödjer detta utan det är bara så som jag tycker det känns.

Förr kändes det som silltruten bara häckade i stora kolonier på isolerade öar, men nu de senaste åren har den konstaterats häcka med enstaka par på flera ställen där den inte funnits förr t.ex. mindre öar och till och med på hustak inne i stan.

Men dessa ganska få par kompenserar ju kanske inte de stora koloniernas crasch, dock finns det väl rapporter om ökning av silltruthäckningar i Halland framförallt med inslag av graellsii-lika individer t.ex. på Tylön. Kanske finns det nån i Halland som kan svara på detta?

2006-06-19 13:24:52


Benny Holmqvist     



I Halmstadstrakten har en markant ökning av silltrut skett. På Tylön där den enda större kolonin häckar har ökningen varit från 1-5 par för 10 år sedan till över 100 par de senaste 2 åren. Tyvärr har inga inventeringar gjorts mellan dessa åren utan det var ett uppehåll på nästan 10 år och jag kan inte säja om ökningen varit linjär eller om de stora flertalet kommit hit de senaste åren. Det är också som Magnus skriver en hel del variation på hur grå/mörka de är. Troligtvis har vi väl fått hit lite västligare trutar som börjat häcka med våra ursprungliga och därav fått silltrutar med stor variation i gråskalan.

2006-06-21 09:14:57


Stefan Oscarsson     



Det hade varit mycket intressant att få rapporter från
Lysekil, Sotenäs, Tanum och Strömstad också.

2006-06-22 14:23:41


Dag Aurell     



Eva Lavett, Länsstyrelsen, vill veta vad ribbåtarna har för sig ute på öar och farleder. Ju fler anmälningar till L-styrelsen ju bättre underlag för dem.
Har fått reda på detta från "säker" källa.


2006-06-30 12:55:10


Peter Strandvik     



Hej!

Var ute o paddlade utanför Orust i helgen.
Fann relativt bra silltrutskolonier på Bjönniskär o Måvholmen o Måseskär. Dessutom med hyfsad ungproduktion!

Möjligen har ju kolonierna varit ännu större förut, men jag tycker att det känns rätt långsökt att tro att RIB-båtarna orsakar en evt populationsnedgång, (sen behöver ju inte RIB-båtarna tillföra ngt pos för skärgården ändå!!),

Snarare är det väl ännu allvarligare orsaker till en populationsminskning, som födonedgång i Skagerack, som i sin tur sannolikt beror på mer långsiktiga ekologiska förändringar (försurning, bottendöd i grunda fiskyngelområden, utfiskning el vad det nu kan vara?)

Peter s

2006-07-03 09:51:17

 
Stefan Oscarsson     



Visst men de kollonier du nämnde är också de enda kvarvarande, och jag skyller ju inte detta på Rib-båtarna utan det är nog många faktorer som påverkar tex har båtlivet formligen exploderat de senaste 20 åren, vi har Berguv som röjer i kollonierna, mink förändringar i jordbruket och senast idag på Bonden en av våra få holmar med häckande Tobisgrissla sprang en Labrador runt hela dagen med badgästernas goda minne, man blir trött helt enkelt, av 20 par Labb återstår nu gissningsvis 4 par en rejäl minskning på tretton år!!

2006-07-03 20:57:44



Svara på
detta inlägg