FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Ålder på skedstorken i Tofta kile

Uno Unger     



Den dagen skedstorken anlände till Tofta kile diskuterade vi som var närvarande åldern på fågeln, och kom då fram till att det borde vara en 2K-fågel pga det utbrett svarta på de yttre handpennorna.

Under den andra och tredje obsdagen (27-28/5) har alla som åldersbestämt fågeln i stället kallat den för 3K, vilket jag inte vet skälet till, eftersom ingenting om åldersbestämningen har angetts i kommentarerna.

I vilket fall som helst tyder det utbrett svarta på de yttre fyra handpennorna på 2K, och dessutom visar även den ljusa tygeln på samma ålder.

Jämför med den fågel som för tillfället håller till vid Skanör och som har bestämts till 3K. Den sistnämnda fågeln har betydligt mindre utbrett svart på de yttre handpennorna och dessutom en svart tygel.

Alexander Hellquist har skrivit en utmärkt åldersbestämningsartikel om skedstork, vilken är publicerad i Anser 2002: 153-158.

2006-05-28 20:13:48


Lars Gustafsson     



Tack Uno för detta klarläggande. Jag har själv rapporterat den som 2K+ eftersom jag i den litteratur jag haft tillgång till har varit osäker på åldern.
Ett tips. Den artikel av Hellquist (och en engelsk version med fina bilder) som du refererar till finns utlagd på: http://www.skof.se/rrk/index.htm
Gå in på bestämning och klicka vidare.

2006-05-29 10:29:04


Mikael Nord     



Hejsan,

Tror nog att de flesta som lagt in denna skedstork som 3k läst vad andra gjort, alltså 3k+.
När man larmar ut en fågel som subadult via BMS så översätter Svalan detta till 3k+, vilket i detta fall kan vålla en del huvudbry. Man bör då själv gå in och ändrar åldern i sitt larm till just 2k. Alla subadulta fåglar på våren är ju inte automatiskt 3k+, t ex aftonfalkar mm.

2006-05-29 14:20:20

 
Magnus Unger     



Om man vill få in den som en 2K när man larmar kan man lite krystat använda en 4 för juvenil. Då kommer larmet in som en 2K på våren och 1K på hösten om jag inte kommer ihåg fel.

Och helt fel är det ju inte heller i detta fallet då den åtminstone delvis har juvenila fjädrar (vingpennor) kvar om jag fattat det rätt?

2006-05-29 14:49:05



Svara på
detta inlägg