FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Utrustning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Utrustning


Till
översikten
Fåglar i Kina

Daniel Gustafsson     



Hej!
I oktober ska jag åka till Wuhan i Kina för att delta på en konferans om oligochaeter och hålla föredrag på mitt exjobb. Efter konferansen är det inplanerat en tre-dagars (?) resa till Yellow Mountains, som sägs vara ett mycket vackert naturområde (jag har bara sett lite bilder därifrån, och det ser fantastiskt ut).
Naturligtvis tänkte jag ta tillfället i akt och ta med en kikare och så (om det får plats), men skulle behöva en fälthandbok. Är det någon som har erfarenhet av att skåda i Kina, eller som av annan anledning kan rekommendera en fälthandbok? Hittade ett par på Amazon (Naturbokhandeln hade sålt slut på alla sina, verkar det som), men de kostar i allmänhet lite för mycket för att jag ska vilja köpa dem utan att veta om de är bra eller inte.

2006-04-05 10:32:19


Markus Lagerqvist     



Hej,

Den guide som du skall köpa är McKinnon/Phillipps "A Field Guide to the Birds of China" från Oxford Univeristy Press.

Den är i och för sej rätt dyr med den funkar bra i fält och är så vitt jag vet det bästa alternativet. Finns bl.a. på adlibris.se för 773 kr.

2006-04-05 10:52:26


Daniel Gustafsson     



Jo, den har jag sett. Men 773 spänn är lite mycket för en resa på 1½ vecka, speciellt när större delen av tiden kommer tillbringas inomhus. Jag får kolla om de har den på något bibliotek istället.

2006-04-05 12:38:00


Per Flodin     



Hej, Den svenske skådare som i nuläget borde ha bäst koll på skådning i Kina är Björn Andersson. Jag har inte tillgång till hans adress, men kanske kan du få hjälp med den via Club 300 eftersom han lägger ut sina läsvärda och informativa reserapporter på deras hemsida.
Mvh. Per Flodin

2006-04-05 12:51:06


Markus Lagerqvist     



Hej igen,

Om du kan ta dej in till Brunnsparken i veckan kan du få låna mitt ex. (Dock saknas några få planscher, men det var sista exet de hade på förlaget när jag köpte den.)

Slå mej i så fall en pling på 070-377 02 46!



2006-04-05 13:23:26


Markus Lagerqvist     



...eller innan oktober, det var visst inte så bråttom!

2006-04-05 13:47:27


Daniel Gustafsson     



Tack för erbjudandet! Jag hör i så fall av mig på något sätt i höst.

2006-04-07 06:19:18


Markus Lagerqvist     



Okej, men hör av dej innan 25 augusti, för sen lämnar jag landet för en månad!

2006-04-07 08:52:23

 
Claes Nilsson     



Hej Daniel!

En bok som fungerar bra på Kinaresor är "A field guide to the birds of Korea".

Den är behändigare och inte alls lika dyr som "Birds of China", som i mitt tycke inte är värd pengarna.

Teckningarna är exempelvis klasser bättre i Koreaboken.

Mvh
Claes Nilsson

2006-04-08 10:33:25



Svara på
detta inlägg