FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Trädkrypare

Leif Andersson     



Hur vanligt är det med trädkrypare vid era fågelmatningar?I år är det första gången jag har haft någon i varje fall vid min i norra K-dala på dom ca tio år jag bott här. T o m vid minibaren på balkongen ibland. Den äter endast av talgbollarna.
Bofinkar brukar jag inte heller ha, men i år så dräller det av dom. Nästan enbart hannar dessutom.

2006-03-04 16:36:45


Tommy Ek     



Hej.
Bodde i radhus i Uddevalla i 20 år och där hade jag ingen trädkrypare vid fågelbordet (inte heller rätt biotop).
Bor numera sedan 2 vintrar vid skogens slut, förra vintern såg jag ingen trädkrypare vid matningen, men denna vinter har det varit 2 st stationära här, äter med förkärlek en "sörpa" av matolja, havregryn och kokos. Däremot är det ingen rödhake här som det brukar att vara.

2006-03-04 17:27:11


Aimon Niklasson     



Ser ganska regelbundet trädkrypare i tallarna runt huset och i den tall som jag försökt mata fåglar i men haft mycket klent resultat över huvud taget. Trots en rel varierad meny kryper dom runt uppför stammen och verkar bara intresserad av att hitta sin vanliga mat som väl är spindelägg och puppor av allehanda slag. Och det är väl tur det för annars hade väl evolutionen slagit ut den för länge sen (om den skulle vara beroende av människan alltså). Kanske ett uppslag för att studera mikroevolution i nutid men antagligen är den inte riktigt utrustad för att bli en generalist som större hackspett som väl någon gång lärt sig att äta talgbollar! Intressant tycker jag är att dom söker sig till solbelysta tallstammar tidigt på våren, och det är väl antagligen ej utan anledning.

2006-03-04 17:34:44

 
Lars Gustafsson     



Jag har ett par noteringar av trädkrypare vid fågelmatning.

2004-03-05 klättrar en trädkrypare längst ner på stammen av en syrenstam i vilken jag har fröautomater. Jag har ingen observation om att den tar något från automaterna eller marken.

2006-02-18 och så gott som dagligen sedan dess (även idag) har jag observerat ett udda beteende för en trädkrypare. Den springer omkring på marken under fröautomater (samma syrenbuskage som ovan) och plockar i sig frö från marken. Samma beteende har jag sett från marken under en fröautomat i en vildapel.

2006-03-04 18:20:49



Svara på
detta inlägg