FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Jaktfalkseftersök

Magnus Unger     



Med alla bilder som publiceras på vackra jaktfalkar blir man allt lite sugen på att se en själv, därför tänkte jag starta ett upprop till jaktfalksletning i Göteborgs skärgård helgen 18-19 februari.

Som alla förmodligen vet sågs det ju en jaktfalk på Hönö, vid Hästens badplats den 31 december, fina foton finns i Svalans galleri. Den 29 januari sågs det en stor falk i dimman vid Lappesand på Hönö som inte säkert kunde bestämmas, kanske samma fågel?

Förra vintern sågs det en jaktfalk, först på Hönö 18/12, sedan på Tistlarna 31/12 och 15/1, och till sist sågs det en mycket trolig jaktfalk 28/3 på Vinga. Kanske är det även i år en stationär fågel därute, som bara väntar på att hittas igen.

Jag tänkte att man helgen den 18-19 feb skulle samla ihop så mycket folk som möjligt, och sprida ut sig i skärgården. Om det finns intresse för detta så skall jag försöka agera samordnande genom att placera ut folk på så många bra obsplatser som möjligt. Vad tror ni, kan detta vara nåt?

2006-02-05 23:40:13


Markus Lagerqvist     



Hej,

Bra idé, kan antagligen inte på lördagen, men är gärna med på söndagen.

Tror dock kanske att de flesta kommer att vilja hålla sej kring Öckerö-Hönö-Fotö. Skulle själv gärna stå på Fotö eller västsidan av Hönö, men det är jag väl inte ensam om - eller?

2006-02-06 08:19:22


Peter Strandvik     



Det är en efterlängtad art på Marstrand!

Härön o Hermanö längra norrut har varit mer pålitliga tidaigare år.

jag hade en misstänkt j-falk/(duvhök), snabbt passerande förra vintern!

Sö 19 är jag hemma igen o spanar av hemikring!

Peter S

2006-02-06 10:33:34


Kristoffer Nilsson     



Tyvärr är jag troligen inte i Göteborg så stor del av denna helg, men jag tycker att det var ett jättebra initiativ. Hoppas att ni får se den.

2006-02-06 11:02:56


Magnus Unger     



Jag kan själv tänka mig att bevaka Rörö. Om det är många som vill stå i området Fotö - Hönö - Öckerö så kan man ju dela i upp det i pass så man har bevakning på lokalerna hela dan. T.ex. någon tar de första morgontimmarna på Fotö och fortsätter sedan till Lappesand och vidare till Öckerö. Medans någon annan börjar på Öckerö och tar över på Fotö när det blir "ledigt" där. Det verkar ju vara Fotö och Hönös västsida som är hetast så det gör ju inget att det är hårdast bevakning där.

Jag återkommer med lämpliga utkikspunkter som kan vara bra att spana ifrån.

2006-02-06 12:18:19


Björn Dellming     



Var sågs den senast? Var inte det vid färjeläget på hönös östsida? Känns som att den nog kan vara lite överallt och inte just västsidan. Fast flest byten ligger kanske och guppar mellan skären på västsidan?

Jag är kanske upptagen den helgen.. vet inte säkert än.. ska kolla upp det lite närmare.

2006-02-06 13:39:36


Johannes Löfqvist     



Jag har inte så värst bra koll på lokalerna på Hönö, Öckerö och Fotö. Däremot har jag rätt bra koll på Rörö och kan mycket väl tänka mig att åka ut dit och spana. Dagarna spelar ingen roll för mig utan jag är ledig hela helgen.
Johannes L

2006-02-06 18:49:51


Niklas Aronsson     



Man kan ju undra om det inte var den vi såg på januarijakten (22 (eller var det 23?) januari) i lag Fältmarsalken (Hasse Bula, Paparazzi-ragge, Gröt-Janne och jag) vid färjeläget vid Hönö Röd.
En best var det hur som haver, men tyvärr drabbades vi av kollektiv beslutsvånda som hade fått regeringen att framstå som direkt handlingskraftig under tsunamins första dag, när vi skulle få fram en tub.
Jag är gärna med på ett hörn och söker jaktfalk. Kan hjälpligt både lördag och söndag.

2006-02-06 20:25:57


Johannes Löfqvist     



Har det blivit något bestämt om vilken dag och om vem som står var?

2006-02-16 22:12:38


Magnus Unger     



Det verkar inte vara så jättemånga som kan ansluta och hjälpa till men jag tycker att vi som kan skall leta, det är alltid bättre än inget.

För mig passar söndag bäst och även Markus nämnde att söndagen passade bäst för honom, så jag tycker vi satsar på söndag.

Ni som vill vara med kan ju skriva här i tråden var ni vill stå så kan ju alla försöka sprida på sig så gott som möjligt. Jag själv kommer troligen att satsa på västsidan av Öckerö/Hönö/Fotö jag kan ju börja norrifrån om nån annan vill börja vid t.ex. Fotö. Johannes du får ju gärna då åka ut till Rörö och spana av.

De som inte har BMS (larm) kan med fördel ringa till mig så kan jag larma ut i andrahand om det skulle hittas något, mitt telefonnummer är 0708-776711. Hoppas så många som möjligt hjälper till.

2006-02-16 23:43:44


Bengt Karlsson     



Hej Magnus!

Jag kommer att vara ute på söndag om inte vädret ställer till det.

Tel 070-5254871


2006-02-18 17:35:51


Magnus Unger     



Ser väl ut att bli hyfsat väderläge imorgon, svaga NO-vindar och chans för uppklarning.

Jag, Stefan Svanberg och Uno kommer kolla av en del lokaler på Fotö, Hönö, Öckerö och Hälsö imorgon. Stefan börjar troligen på Fotö och jag i norr på Hälsö, och Uno mitt emellan.

De lokaler jag rekomenderar som bra utkiksplatser är:
1: Västsidan på Fotö
2: Nötholmen
3: Väst om Klåva hamn
4: Kråkudden, uppe på berget inte i skyddet
5: Hummerviken, Öckerö
6: NV-udden på Öckerö, Rävholmen
7: Berget öster om Burö-färjeläge

Vi skall försöka besöka alla lokalerna men kommer självklart inte kunna hålla kolla på dem under hela dan ifall falken bara flyger förbi, så kom gärna ut och skåda. Ring gärna mig om ni kommer ut så kan jag tipsa om var det är bäst att kolla av.

Vi kommer ta 07:10 färjan.

2006-02-18 20:48:50


Johannes Löfqvist     



Jag tänkte också ta färjan ut klockan 07:10 för vidare transport ut till Rörö. Förhoppningsvis lyckas vi hitta nåt. :)

2006-02-18 21:14:17

 
Markus Lagerqvist     



Skall försöka ta mej ut till Hönö, men har fått mycket jobb att göra som jag skulle gjort förra veckan.

En oplanderad NY-resa gjorde att jag inte hann förra helgen så det är tyvärr risk att jag får stå över :(

2006-02-18 23:02:23



Svara på
detta inlägg