FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Länkar till observationer i våra grannländer

Peter Strandvik     



Hej igen!

I o med den pågående diskussionen om varifrån de nyss anlända bläsgässen o tundrasädgässen kommit, har jag letat runt på olika länkar.
Bla måste Kristoffer N o jag tittat på olika gällande Danmark, eftersom jag inte hittade samma antal som han gjort!!

Det kunde väl vara av intresse att ha några länkar (från Kustobsar??), till några inressanta sidor i våra grannländer!!

Nedanstående sammanställning är hämtade från brittiska "Birdwatch":
Den kan ju lämpligen kompletteras, om någon hittar ytterligare bra adresser!

Danmark: www.netfugl.dk
Estland o Finland: www.tarsiger.com
Tyskland: www.club300.de
Belgien: www.birdimages.be
Nederländerna: www.dutchbirding.nl (?)
Norge: www.fugler.net och www.cyberbirding.no
Italien:www.birdingitaly.net
Spanien: www.rarebirdspain.net

Komplettera gärna med fler användbara länkar!

Peter S

2006-01-20 09:54:52


Fredrik Kronhamn     



De senaste året har jag försökt penetrera tysk skådarkultur, och tyvärr kommit till den slutsatsen att de ligger långt efter Sverige vad gäller att offentliggöra obsar på nätet. På birdnet.de finns ett forum (egentligen en blogg) där ett sammelsurium av obsar från hela riket finns postade. Även om man mest blir förbannad över söndagsskådarna som meddelar sina föga intressanta obsar finns ibland intressanta saker att ta del av. Dessutom kan man få en liten överblick om vilka arter som rör på sig för årstiden.

Hoppas länken här stämmer, klicka vidare på aktuell "dekad":

http://www.birdnet-cms.de/cms/front_content.php?idcat=61


2006-01-20 15:55:34


Kristoffer Nilsson     



Jag använder mig av www.dofbasen.dk när jag söker observationer i Danmark eller kontaktar skådare som jag känner där. Den tycker jag är väldigt mycket bättre än Netfugl.dk. Det måste vara jobbigt att bli förbannad när du läser obsar i Tyskland, Fredrik. :) Kan man få ett exempel på en föga intressant obs i Tyskland förresten? Må väl!

2006-01-20 16:48:38

 
Fredrik Kronhamn     



Tja, vad sägs om den här:

-------------------------------------------------------

From: "Priv.-Doz. Dr. Martin Kraft"
To: "gbn"
Subject: [GBN] HE:MR:Seidenschwänze,Buchfink singt
Date sent: Sat, 21 Jan 2006 13:18:59 +0100

Guten Tag!

Auf der Streuobstwiese im Bereich des Marburger Bachweges waren heute neben einigen Amseln, einer Wacholderdrossel und Staren wieder 15 SEIDENSCHWÄNZE, die sich an den Äpfeln gütlich taten. Dabei fiel uns auf, dass sie über Stare und auch die Wacholderdrossel dominant waren (Vertreibungen). Weiterhin waren anwesend: Zaunkönig 1, Rotkehlchen 1, einige Kohl- und Blaumeisen, Feldsperling 5, Elster 2, Eichelhäher 2, davon einer mit perfekter Imitation von Rabenkrähenrufen und Elstergeschackere, Rabenkrähe 3, Buchfink 4 (4.0), davon einer mit noch etwas stotterndem Balzgesang (Erstgesang für 2006), Kernbeißer 1,
von Gimpel und Goldammer nur Rufe gehört.

Viele Grüße,

Axel Wellinghoff & Martin Kraft

-------------------------------------------------------

Alltså, i kort översättning:

På ett fält i närheten av Magdeburg såg vi koltrast, björktrast, stare, SIDENSVANS(!). Vidare obsades gärdsmyg 1, rödhake 1, några blåmesar och talgoxar, pilfink 5, skata 2, nötskrika 2 (en imiterade kråka och skata!), kråka 3, bofink 4 (en sjungande - första för i år), stenknäck 1. Domherre och gulsparv hördes endast.

Ja, (t)jädrar vilken toppdag.

2006-01-23 18:14:41



Svara på
detta inlägg