FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Kustfoto 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Kustfoto


Till
översikten
Kustfoto 2006

Pär Lydmark     



Kustfoto 2005 närmar sig sitt slut. Från starten i januari 2004 är vi alltså nu inne på 24 månadsomgången, och intresset verkar fortfarande hålla i sig stadigt.

Totalt har under året hela 46 olika fotografer varit med och tävlat i minst en omgång. Den fria kategorin har naturligtvis lockat flest deltagare (45 olika), men även kategorin "månadens art" har haft förhållandevis högt deltagande med sammanlagt 31 olika fotografer. Antalet tävlande bilder toppade i maj med 40 (varav 21 i den fria kategorin och 19 i månadens art) och snittade januari-november på 28 (med 17 som snitt i de den fria kategorin och 11 i månadens art).

Efter ett lite svagare deltagande under sensommaren och första delen av hösten var deltagandet i november åter över medel (30 bilder fördelat på 16 valfria och 14 i månadens art). Detta tyder på att intresset för Kustfoto fortfarande är stort. Med andra ord kör vi vidare nästa år också - med Kustfoto 2006! Precis som i år ska vi försöka hålla arterna i månadens art på en mycket vanlig nivå så att alla som vill utan problem ska kunna hitta arten.

På återseende i januari alltså! Gott nytt fotoår...

2005-12-29 17:40:43


Per Norberg     



Personligen tycker jag det är en rolig tävling även om mina resultat är blygsamma för att inte säga rent sagt dåliga. Skall försöka bättra mig till nästa år och inte ta ”sista dagenbild” utan vara ute lite mer i god tid. Mina fågelkunskaper är långt under genomsnittet men jag tycker om att fotografera. Bilderna som skickas in av de tävlande är oftast av god kvalitet varför jag ibland blir tveksam till att ställa upp. Tycker dock att det är bättre att skicka en bild än att inte göra det. Med få bilder inskickade blir tävlingen kanske nedlagd. Det finns personer som skickar bilder till Svalan som visas upp i Kustobsar men inte till tävlingen. Många av bilderna är väldigt fint tagna och borde kunna få framskjutande placeringar i Kustobsars tävling. Alla är ju inte tävlingsinriktade vilket kanske förklarar varför bilder inte skickas in.
Som sagt jag tycker det är roligt att tävlingen fortsätter. Jag blir inspirerad av de fina bilderna som tas av Lasse Olsson, Mikael Nord m fl

Jag önskar Pär Lydmark och övriga ett Gott Nytt Fotoår .

Mvh/ Per Norberg


2005-12-30 11:24:39


Stefan Johansson     



Om möjligt så ser jag gärna inför 2006, att man kan vinna i kategorierna digiscoping resp systemkamera, som man anger då man laddar upp bilderna till tävlingen, inte endast totalt som idag, och redovisat varje månad.

Digiscopare har ingen chans mot fotografer med systemkameror, men vi vill också vinna, och då helst på lika vilkor.

/Stefan


2005-12-31 18:54:49


Magnus Unger     



Jag är nästan säker på att Pär hade den ambitionen när vi startade 2005, eftersom man fick ange detta på sina foton. Dock tror jag det rann ut i sanden, men det skall nog gå att få fram så här i efterhand vilka digiscopare som vunnit sammanlagt och per månad, men det kanske inte är så kul nu när man inte kan göra något åt sina poäng?

2005-12-31 23:14:05


Björn Dellming     



Nån slags delning av foton tagna med digiscoping eller systemgrejer kanske hade varit bra eller rättvis. Dock kanske man ska poängtera att man jobbar på rätt så lika villkor ändå... Med digiscoping kan man få bra kort utan att behöva smyga närmare och riskera att skrämma fågeln. har man systemgrejer så måste man komma mycket närmare för att få anständiga bilder. Fördelen med systemkameror är att man har möjligheten att fota flygande fåglar och att man slipper vinjetteringsproblem. Annars får man faktiskt fler pixlar och hejdlöst mycket mer brännvidd för pengarna om man väljer att digiscopa.

2006-01-01 09:22:09


Pär Lydmark     



Det stämmer som Magnus säger att det var precis den tanke som Stefan efterfrågar som jag hade som ambition i början av 2005. Något kom emellan och jag gjorde aldrig klart den nya resultatsidan (som ni säkert har sett har vi ju använt den gamla resultatsidan för Kustfoto 2004 även under 2005).

Inför första omröstningen 2006 ska jag dock få klart den. Vi kommer inte dela upp omröstningen, och man kommer heller inte se om bilden är tagen via digiscoping eller på annat sätt under omröstningen, utan den sker precis som tidigare. Däremot kommer man att kunna välja att presentera resultatet sammanlagt (som nu) eller uppdelat på digisopade bilder och övriga bilder.

I samma veva ska vi försöka få i ordning så att man kan se hur poängen har fördelats under omröstningen, dvs hur många femmor, fyror, treor, tvåor och ettor som poängen var fördelade på. Det kan ju alltid vara kul att veta om ens fem poäng kom från fem ettor eller en femma osv.

Månadens arter för 2006 är ännu inte klara. Återkommer med dem imorgon.

2006-01-01 15:33:41


Pär Lydmark     



Sådär nu ligger månadens art för januari ute, det blir rödhake. Lycka till och glöm inte att rösta på decemberbilderna!

2006-01-01 19:20:53


Mikael Nord     



När man går in och försöker ladda upp bilder för januari 2006 verkar det ligga en gammal "mall" kvar. Verkar inte funka riktigt bra ännu. Kanske är jag ute och cyklar?

2006-01-03 14:10:32


Magnus Unger     



Vi håller för tillfället på att fixa detta så vänta gärna med att ladda upp bilder för 2006 tills efter omröstningen är avslutad.

2006-01-03 14:12:11


Mikael Nord     



Underbart ! Man blir ju så nervös........:-)

2006-01-03 16:03:14


Magnus Unger     



Nu skall det funka att ladda upp bilder för januari 2006.

2006-01-04 08:47:49


Pär Lydmark     



Sådär, nu ligger den nya resultatsidan för Kustfoto ute. De nya funktionerna är:

- Möjlighet att visa resultatet för endast digiscopade bilder eller för bilder tagna med systemkamera

- Möjlighet att se poängfördelningen (hur många femmor, fyror osv varje bild fått)

- Möjlighet att klicka på miniatyrbilden för att visa den i galleriläge

Decemberomröstningen pågår i ytterligare ett dygn. Därefter kan ni gå in och se slutresultatet för hela 2005, men redan nu kan ni använda resultatsidan för att laborera med de gamla resultaten. Mycket nöje!

2006-01-05 01:16:45


Uno Unger     



Fantastiskt lyft för Kustfoto med införda förändringar. Jag lyfter verkligen på hatten!

En liten detalj bara. I tabellen under resp. bild, där man kan se hur många 5-, 4-, 3-, 2- och 1-poängare man fått, skulle det vara intressant att även få reda på antalet 0-poängare. På så sätt kan man ju lätt se hur många som röstat sammanlagt på resp. bild.

Och en fråga: Sammanförs kategorierna digital systemkamera och digital kompaktkamera med systemkamera?

2006-01-05 08:26:39


Pär Lydmark     



Jag tror att vi sammanför kategorierna digital system + digital kompakt + analog system under "systemkamera". I alla fall var tanken det från början, men ev. kan vi ha glömt att göra det. Ska kolla upp. Kanske borde vi också döpa den sammanslagningen till något annat än systemkamera, det är lite förvillande. Hursomhelst känns det meningsfullast att ha dessa i samma kategori, eftersom det ändå handlar om samma typ av fotometod, om än med något skild utrustning. Digitala systemkameror är helt dominerande i denna kategori, och att även sortera ut digitala kompaktkameror och analoga systemkameror ur detta skulle inte bli meningsfullt eftersom det rör sig om så få bilder.

2006-01-05 11:45:20


Magnus Unger     



Uppdelningen är precis som Pär skriver, allt utom kategorin digiscoping hamnar under systemkameror. Som sagt vi får byta namn på den för att det inte skall vara förvillande.

2006-01-05 22:49:55


Markus Lagerqvist     



Försöker ladda upp nya bilder men för följande felmeddelande:

ADODB.Field error '800a0bcd'

Either BOF or EOF is True, or the current record has been deleted. Requested operation requires a current record.

/kustfoto/upload.asp, line 134

2006-04-19 11:17:46

 
Pär Lydmark     



Fixat! Nu går det bra att ladda upp igen.

2006-04-19 12:19:14



Svara på
detta inlägg