FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Hur vanlig är turkduvan i Göteborg?

Uno Unger     



Döm om min förvåning när jag idag kunde räkna in minst 68 turkduvor, som satt i almallén på Älvsborgsgatan nära spårvagnshållplatsen Ostindiegatan. Att det funnits turkduvor i Kungsladugård och i Sjöbergen väster därom under flera år har ju varit kännt, men knappast i sådana antal såvitt jag känner till. I synnerhet i Sjöbergen har det ibland setts större antal och Johan Svedholm såg så sent som förra vintern 35 duvor där.

I Kungsladugård såg Patrik Axelsson som mest 14 ex förra vintern (5/11) och Kristoffer Nilsson noterade som mest 12 ex den 2/2. Högstanoteringar i området vid Älvsborgsgatan rapporterade till Kustobsar från tidigare vintrar utgörs av 28 ex räknade av Peter Sylvén den 23/11 2003 och 22 ex obsade av Stig Fredriksson 5/12 2002.

Av all spillning på marken att döma övernattar säkert en stor mängd turkduvor i alléträden på Älvsborgsgatan mellan nr 30 och spårvagnshållplatsen vid Ostindiegatan. Jag räknade duvorna vid 11:30-tiden, men några ex sågs hela tiden flyga till och från gårdarna på båda sidor gatan, så frågan är hur många ex jag kan ha missat.

Ett tips är att man i skymningen räknar duvorna när de har uppsökt nattkvist eller i gryningen innan de flyger ut i omgivningen. Det vore intressant om vi kunde få en säkrare notering på storleken av hela beståndet i området.

Finns det någon som känner till ytterligare vinteransamlingar/övernattningsplatser i Göteborgsområdet så rapportera gärna hit till Forum och gärna också till Svalan om möjligt.

2005-12-06 22:27:02


Andreas Nyström     



Ett, ibland två par, kan ses vid Landalabergen, och har så gjort under åtminstone två år. Man blir alltid lika glad när man går ut ur svalen och nästan krockar med dom, en mycket vacker fågel!

-Andreas

2005-12-07 00:49:29


Jörgen Grahn     



Jag har inte sett fler turkduvor i Göteborg och Mölndal än
att jag tror jag får plats med de tio senaste årens obsar här.
I Mölndal tycker jag mej se tre lokaler/kolonier, plus Solängen
och Rävekärr som jag sett folk rapportera ifrån.

(Jag misstänker att det här blir fult radbrutet ...)

1996-04-25 : 1 ex Guldheden (Dammgatan) : JöG JoG

1997-03-06 : Guldheden--Vasa sjukhus : JoG
1997-08-22 : överflygande Chalmers/Matematiska : JoG m fl
1997-09-11 : flygande lågt över ån mittför Mölndals bibliotek : JöG

1998-01-29 : 2: kyrkogården nära Stampen : JoG
1998-04-09 : 1 ex på antenn nära Mölndals station : JoG
1998-05-05 : 1 ex rondellen Mölndal/Toltorpsdalen : JoG
1998-08-18 : V om Mölndals sjukhus : 1: spelande : JöG

1999-05-06 : 1 mot SV nära Riskulla energiverk : JöG

2000-04-27 : överfl Riskulla, bäckravinen : JöG
2000-05-30 : på stig upp mot skogen vid Åby stallgårdar : JöG
2000-08-10 : 4 överf lågt över Jungfruplatsen (mot SV) : JöG
2000-11-22 : 2 mot SV över Jungfruplatsen ca 8.20 : JöG

2001-01-30 : överl Jungfruplatsen mot SSV (övre hästgårdarna?) : JöG
2001-02-09 : Mölndal : : : JöG
2001-02-23 : Hedängsgatan, Mölndal : 2: en sittade i fruktträd, ytterligare en lät illa : JöG
2001-02-24 : 1 tutande Hedängsgatan, Mölndal : JöG
2001-03-05 : 1 på antenn, Hedängsgatan : JöG
2001-03-07 : 1 spelande Hedängsgatan på morgonen; på eftermiddagen en sittande.
Tar ej upp alla observationen där framöver: det är ett uppenbart revir. : JöG
2001-03-21 : 1 Hedängsgatan (första på länge) : JöG
2001-03-29 : 1 satte sej i tall bakom Mölndals sjukhus (Lekskolevägen) : JöG
2001-05-18 : 2 ex flög till Hedängsg, sedan spel : JöG
2001-05-30 : 1 spelande i träd, norra kanten av Olofshöjd : JöG
2001-07-09 : 1 på TV-antenn Hedängsgatan : JöG
2001-09-28 : S:t Sigfridsplatsen, Göteborg : 1: 1 ljus liten duva mot NNV
högt över rondellerna : JöG

2002-05-04 : 2--3 spelande Hedängsgatan, men diffust och i okänd riktning
utom en som spelade från hustak Celsiusgatan : JöG

2003-11-07 : 1 Hedängsgatan : JöG

2004-09-12 : 1 födosökande Åbybergsgatan, tam. Hedängsgatan besöktes också,
men såg olämplig ut -- kändes som om träd hade fällts, upprensat : JöG
2004-11-05 : 1 från V över Mölndals bro, verkade sätta sej på en lyktstolpe vid Papyrus : JöG
2004-12-04 : 1 på villatak Häradsgatan, mitt för Mölndals sjukhus : JöG

2005-02-20 : 3 varav åtm 2 sp Broslättsg--Åbybergs brf : JöG
2005-04-03 : 1 sp i den stora boken vid Åbybergsg × Rundbergsg : JöG
2005-06-15 : 2 gick omkring Åbybergsgatan (Amazon zoo) : JöG
2005-06-17 : 1 sp Häradsg × Lekskoleg Mölndal : JöG
2005-09-04 : 2 ad promenerande vid Amazon Zoo, Åbybergsgatan : JöG


2005-12-07 22:58:38


Kristoffer Nilsson     



Hej!

Ja, man har ju en del projekt kvar som man gärna vill inleda och avsluta... :) I många år har jag varit intresserad av att försöka ta reda på hur vanlig turkduvan är i Gbg, men det har ännu inte blivit av. Eftersom jag har bott i Kungsladugård i en del år nu så har jag haft arten i min direkta närhet nästan dagligen. Jag har även rört mig mycket i grannområdena och jag upplever det som att arten har ökat de senaste åren. Man hör fler revirhävdande individer och bara på Högsbogatan, mellan Kungsladugårdsgatan/Blåvalsgatan, häckar kanske tre par. Det gjorde det inte för några år sedan. Denna population verkar även röra sig söderut och kanske kan de senaste årens milda vintrar i kombination med goda häckningsresultat vara en kombination av detta? Flera cykelturer har även visat sig ge turkduvor under häckningstid kring Mariaplan, Sannaplan, Älvsborgsatan, Kungssten, Långedrag samt Påvelund och Pennygången.

Kul att du upptäckte en så stor flock, Uno. Jag ska se om jag kan följa den emellanåt under vintern och sedan vore det kul om vi kanske gjorde ett upprop för att se hur stor den häckande populationen är i Gbg...

Kungälv har ju också, vad jag gissar, ett hyfsat bestånd och vinterflockar lär samlas kring Marieberg där. Åtminstone tror jag att det var så förr, men det kanske någon Kungälvsskådare kan dementera/bekräfta? Hur ser det ut på Hisingen? Jag har själv sett turkduvor kring Eketrägatan. Jättebra tråd, Uno, och visst är turkduvan både en vacker och charmig fågel. Må väl!

2005-12-07 23:42:32


Peter Strandvik     



Hejsan Duv-vänner!

Kungälv har tidvis haft ett rätt gott bestånd av turkduva (>10 par), men just nu, verkar det något glest, jag har inte gjort några efterforskningar, o inte heller sett några duvor på ett tag.

Runt kexfabriken/Båtmansgärde har det funnits 3-4 par?
Ibland några fåglar runt Kvarnkullen/Willys
och på Komarken (runt två olika granbestånd) kanske 3-5 par.

Vidare brukar det finnas 1-3 par i Ytterby, runt Preem-macken/kyrkan/Tungevägen.

Och vid Solberga kyrka höst/vinterflockar upp till 10 ex
(ej i år).

Det kanske kunde vara ngt att roa sig med nu under vintermörkret, att leta lite turkduvor!

Peter S


2005-12-08 14:05:41


Aimon Niklasson     



Från Sävedalen har jag mest sett dom på Blankavägen och vid NO hörnet av Idrottsplatsen. Några större ansamlingar än 2 par på varje ställe har jag inte sett sista åren. Söder om Mölndals sjukhus och Fässbergskyrkan finns som ovan beskrivits regelbundet turkduvor. I Askim har jag bara sett 1 turkduva sista året vid Trollåsen väster om gamla Säröleden från bussen men den har ju tidigare varit rätt vanlig i Billdals parkområdet enligt Sven Mattiasson i Hembygdföreningens årsbok. Dessutom bara en gång vid hästgårdarna mellan Lunnagården och Toyota trots att jag cyklat där rätt mycket till och från jobbet sista året.

Minns med viss nostalgi hur vi på kvällspromenaderna på den NVligaste tvärgatan till Edsgatan i Vänersborg räknade till åtminstone var det tjoget turkduvor snyggt upprade i en rad med hagtornar men oxå att vi ibland efter kalla nätter (70talet) fann en och annan ihjälfrusen på marken på morgonen. Nu borde inte kylan vara problemet. Vore ju trevligt att se fler och lite oftare få höra deras åsnebräk!

2005-12-08 16:57:38


Magnus Unger     



När ni ändå håller koll på turkduvor på vintern så skall ni kolla extra noga på varje duva så det inte gömmer sig en turturduva i flocken, eller varför inte en större turturduva. Det finns nämligen ett fynd av större turturduva från Göteborg den 24.3-7.4 1973, om jag inte minns fel var det väl nånstans i de trakterna som Uno hade 68-flocken, eller är jag helt ute och cyklar?

Hur det är med turturduva i Göteborg tidigare vet jag inte men ett vinterfynd från Varberg som höll till med turkduvor visar ju att även dom är möjliga att se så här års.

2005-12-10 23:20:11

 
Kristoffer Nilsson     



Efter att ha lagt lite tid på slutet kring turkduvorna i Kungsladugård så blir jag väldigt konfunderad över de stora antalsvariationer som förekommer. I förra veckan räknade jag minst 69 exemplar i området kring Älvsborgsgatan, fyra höll till på Fridhemsgatan vid V Begravningsplatsen, två på Svalebogatan två i rondellen på Mariaplan samt tre på en tvärgata till Sannaplan. Jag uppskattade antalet till ca 80 ex. Igår slogs jag av att det förekom en rapport med "bara" tio turkduvor på Älvsborgsgatan så jag gick dit igen i eftermiddag och då kunde jag räkna 31 ex. De satt väldigt utspridda i de olika träden, och med få undantag, satt de, som jag tolkar det, parvis och tätt intill varandra. Den 30 december satt de i huvudsak i två-tre träd, ungefär som skator brukar sitta på nattkvist. Detta kan väl säkert bero på att det har blivit kallare, men var har de andra tagit vägen? Kan de ha flera övernattningsalternativ eller har de resterande sökt sig iväg från området? Kan de välja att förflytta sig mellan de olika områdena som beskrivs ovan? Jag hann tyvärr inte kolla de övriga områdena i Kungsladugård idag.

För min del var jag överraskad av det stora antal som Uno hittade för några veckor sedan, men efter att jag har gått i området lite grann de senaste dagarna så inser jag dels att jag inte rört mig utmed Älvsborgsgatan särskilt ofta i skymning eller gryning under vintern, trots att jag bor i området, och dels upplever jag det som ganska svårt att upptäcka fåglarna. De sitter i huvudsak mer eller mindre utspritt från spårvagnshållplatsen till Mariaplan och ofta nära grenarna så det känns nästan som när man hittar en hornuggleflock på vintern. När man väl ser den första så dyker de andra upp en efter en... (finns det förresten några hornuggleflockar kvar vintertid numera?) Självklart kan väl det dunkla skymningsljuset försvåra det lite grann, men det är så jag upplever det i alla fall. Jag vill också reservera mig för mina historiska rapporter i denna fråga. Jag har helt enkelt inte skådat av dessa träd tillräckligt noggrant så om det är extrema summor vi har just i år, eller om det är normala summor, har jag egentligen ingen aning om.

Det vore väldigt kul om de skådare som lägger lite tid i området, särskilt på morgonen och seneftermiddagen, kan följa turkduvorna så att vi kan se hur antalet varierar och om någon finner någon annan övernattningsplats i Göteborg så vore det väldigt kul att få ta del av den. Må väl!

2006-01-02 21:04:40



Svara på
detta inlägg