FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Islom

Lasse Svensson     



Den troliga svartnäbbade som sågs vid Rörö och Hönö i fredags stämmer väl rätt bra i tid med den jag såg på Härmanö kl 10:00

2005-11-06 13:37:42


Uno Unger     



Jag har kollat hur långt det är mellan Härmanö och Rörö resp. Hönö och får det till 43 km resp. 52 km. Med de tidsangivelser som lämnats för obsarna blir det en flyghastighet på ca 35 km/h, vilket väl verkar rimligt eftersom den delvis flög i motvind. Det blåste ju ca 10 m/s från SSV-SV under fredagen, vilket motsvarar en vindhastighet på 36 km/h.

Hade lommen således flugit i rak motvind skulle flyghastigheten i förhållande till lufthavet motsvarat ca 70 km/h, vilket en lom säkert är kapabel till, den kanske t.o.m. skulle ha hunnit rasta en kort stund på vägen.

2005-11-08 07:40:37


David Erterius     



Apropå flyghastigheter så räknade jag lite på en mindre lira som jag m. fl. såg passera mistluren, Kullaberg i Skåne den 26 oktober i år. Tidigare samma dag rapporterades en mindre lira sträcka förbi Nidingen mot söder och med tanke på det sena datumet ligger det väl nära till hands att anta att det rör sig om en och samma individ.



Jag mätte på lantmäteriets site avståndet mellan Kullaberg och Nidingen och fick det till 115.6 km. Fågeln passerade Nidingen kl. 08:22 resp. Kullaberg kl. 10:54. Det tog alltså 2 timmar och 32 minuter från Nidingen till Kullaberg. Om fågeln har tagit raka spåret får man isåfall en genomsnittshastighet på 45.65 km/h. Vinden den dagen var vid vår observationsplats först västsydvästlig, senare på dagen rak västlig runt 10-12 m/s.


2005-11-08 17:14:28

 
Magnus Unger     



Har ett svagt minne av att vi tagit tid på en islom mellan Hönö och Vinga i nästan rak sydlig vind, alltså motvind för fågeln. Tror att vi, om man som Uno gjorde i ovanstående mail, kom fram till att den rörde sig i ca 90 km/h jämfört med luftmassorna. Kan dock komma ihåg fel.

Datumet var 1996-10-12 om någon annan var med och kan verifiera eller dementera min uppgift.

Tror det var ungefär 7 km på 7 minuter vilket ger 60 km/h plus ca 10-15 m/s sydvind. Eller också var det 10 minuter.

2005-11-08 21:13:56



Svara på
detta inlägg