FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Jägare = viltvårdare ?

L. Stefan Andersson     



Hänt i veckan:

Jag har en arbetskamrat som är jägare och fick av denne tidigare i veckan frågan: Rovfåglar är de Kronans vilt? Vissa är väl så svarade jag. Jo för problemet sa jägaren är att min far som bor i Marks kommun har stora svårigheter med hökar på sina ägor; dom tar hönsen. Vadå bryter dom sig in i hönsgården svarade jag. Nej hönsen sprätter fritt runt huset svarar jägaren! Dessutom tar höken rådjurskiden och när jag var hos farsan senast visade han mig 7-8 stora hökar som kretsade i skyn. Förmodligen såg ni ormvråkar sa jag som nu är på väg söderut, och om det nu är så om en stor duvhök tar ett kid är väl det helt i sin ordning dom kan ju knappast äta gräs svarde jag.

Problemet var ju som vanligt att jägarna i det här fallet far och son var rädda att inte hitta tillräckligt med rådjur att panga på när "de stora hökarna" är så glupska......

Igår 15/10 står jag på min utsiktpunkt vid Hassledalsbergen när två grönklädda gubbar i 60-års åldern kommer rekande med karta.
Du ska väl inte stå här på måndag för då ska vi jaga älg. Vi placerar ut gubbar här på linje och så driver en annan gäng från Sisjöhållet. Nä jag jobbar då svarade jag. ( En tanke slog mig att man kanske ser ut som en älg på avstånd när man står och spanar här i tuben för dessa skumögda seniorjägare, man vill ju inte dö än. )
Du som är fågelskådare gillar väl inte jägare sa gubben, men om inte vi höll nere stammarna skulle det vara betydligt fler trafikolyckor med vilt! Seniorerna knallade så vidare...

Dessa små exempel visar tydligt att många jägare har en väldigt skruvad uppfattning om de ekologiska sambanden och en bristande kunskap och förståelse om andra varelsers existensberättigande än just de viltstammar som de ser som sin uppgift att vårda....



2005-10-16 17:43:29


Kristoffer Nilsson     



Ja, det du beskriver är verkligen tragiskt, men knappast förvånande...

2005-10-17 15:00:06


Stefan Oscarsson     



Ja man blir aldrig förvånad över vad representanter ur "hären" kan ta sig till!
Som idag tex en underbar morgon på Vallerö bleke, soluppgång och tystnad samt en massa förväntningar...
då! väcks man bryskt av två hagelsalvor och spanar åt de hållet varifrån skotten kom och får se en Småskrakhona i panik som försöker lyfta, men ena vingen är det inte så mycket kvar av, och i stället för att ödsla ett skott till så paddlade viltvårdaren lugnt efter med ekan för att ta upp fågeln ur vattnet och vrida nacken av den, det tog väl 5-7 minuter ungefär........
Och för tre veckor sedan så följde jag på samma lokal tre jägare i båt som körde efter fågelflockar och sköt, dvs med motorn i gång och en som körde och två som sköt! jag såg inte att de tog upp något ur vattnet de sköt väl på för långt håll eller struntade helt sonika att ta upp det de fällde!?
Synd att man inte har en videokamera en sån dag jag har dessutom varit med om samma sak en gång tidigare på samma plats, och så är skyttarna förvånade över folks inställning till jägare.....

2005-10-18 16:42:49


Sven Ängermark     



Får man jaga från båt? Jag tror inte det, men jag kan ha fel. Man får inte jaga från bil iallafall. Det borde gå att kolla hos polisen. Jag har för mig att frågan har varit uppe i en annan tråd i våras.

2005-10-18 19:51:36


Stefan Oscarsson     



Så vitt jag vet så får man inte jaga från "motorfordon" hur nu detta skall tolkas?
Hur som helst är det helt meningslöst att ringa polisen, det gjorde jag för ett antal år sedan då en familj plundrade en hel Silltrutskolloni på ägg....(vi har ingen att skicka).

2005-10-18 22:03:23


Magnus Unger     



Denna tråd får mig att tänka på en skruvad person jag observerade från Rörö förra våren. Det handlar inte om en jägare utan snarare om en fiskare dock var han inte ute på fisketur denna morgon.

Jag och Uno stod strategiskt placerade på Rörös nordudde då vi ser en man gå iland på Fånyttan, ett skyddat skär med beträdnadsförbud strax norr om Rörö. Nyfiket undrade vi vad han var ute efter och kunde ganska snart konstatera att hans mål var att krossa samtliga trutägg på ön.
Han böjde sig ner och tog tre ägg med en hand och slängde dem i berget. Som om det inte vore nog med detta knäppte han plötsligt upp brallorna och började dra i ballen, först trodde jag att han var ute efter att pissa i fågelbona men förstod snart att han onanerade. Detta fortgick medans han med jämna mellanrum plockade upp nya ägg att krossa.

Här kan man verkligen snacka om en skruvad person. Till skillnad från Stefan Oscarsson har jag en videokamera så allt dokumenterades genom tubkikaren, tyvärr var det långt håll och värmedaller så man kan inte känna igen snubben. Dock lyckades vi läsa av hans båtregistreringsnummer och hittade även båten i hamnen på Rörö samt att vi såg fiskargubben sitta vid sin sjöbod. Har även senare sett honom ett par gånger efter detta och vet ungefär var på ön han bor men har ingen exakt adress.

Någon som har något förslag på hur man skulle kunna gå vidare med en sån här sak, vi ringde till polisen när han höll på därute och krossa ägg men dom sa bara att dom skulle se om dom kunde skicka nån. Vi hade planer på att polisanmäla honom men eftersom vi inte vet med säkerhet vad han heter eller bor har det runnit ut i sanden.

2005-10-18 22:30:17


Stefan Oscarsson     



Ja jisses sicka dårar som går lösa!
Dags att damma av de slutna avdelningarna igen helt enkelt,
Polisen prioriterar dock inte miljöbrott speciellt högt utan verkar mest besvärade när man ringer om sånt här, jag föreslog att vi kunde följa efter för att de skulle kunna "ta han" när han kom i hamn, men inte heller det föll i god jord för de hörde aldrig av sig vilket de lovade att göra, så jag antar att min anmälan hamnade i högen för bordlagt.....

2005-10-19 18:56:25


L. Stefan Andersson     



Sorgligt och upprörande!

Enda gången jag varit med om att nån stolle till "jägare" åkt dit var i slutet på 70-talet när man ute på Hönö låg i en skreva uppe vid bunkern när inte vindskyddet fanns. Längst ute på udden stod en sk jägare med sitt gevär. Han var väl ute efter ejder. En havssula kom förbi på nära håll och jägarn lyfter bössan och fäller sulan i sjön!!!

Lars Larsson som var med blev fullständigt vansinnig och flög som en furie ner till jägarn som fick sig en rejäl utskällning, han hade inte en susning om vad han just skjutit!!!

I vilket fall som helst avkrävdes jägaren på sin identitet och en polisanmälan gjordes. En av mina kamrater som var några år äldre kallades så småningom som vittne till rättegången där jag vill minnas att straffet blev dagsböter....

En annan stolle jag träffat på var när jag gjorde lumpen i Östersund i Jämtland. En jämtlänning på kompaniet som hette Norberg hade mage att för mig "fågelskådarn" berätta att han och sina kamrater på bygden hade en tävling i hur många fåglar de kunde skjuta på ett år!!!
Han påstod att han ledde överlägset med ca 1200 fåglar och i denna summa hade det fällts åtskilliga rovfåglar som div. ugglearter!!!
Jag blev oerhört upprörd, men fanskapet bara log så jag hade dunkla planer på ett vådaskott eller liknande på nån skarp övning. Men som väl är satte jag inte min plan i verket. Man undrar ju bara hur många fåglar Norberg har fällt sen dess, detta var 20 år sen......

2005-10-19 21:07:27


Stefan Oscarsson     



Mycket illa men ändå inte i närheten av årets skånske fågeljägare som sköt över 600 Ringduvor på en dag vid Ljunghusen på Falsterbonäset! detta slogs upp i Svensk jakt för ett antal år sedan med bild på duvhögen och allt, förutom duvorna så var "jägaren" väldigt öm i axeln och pipan var gul på bössan, detta sågs som något väldigt duktigt gjort, typ slå det den som kan.

2005-10-19 21:33:59

 
Kristoffer Nilsson     



Ja, det är helt skandalöst att denna grupp människor ska få titulera sig naturvårdare. Man häpnar!

Bara som ett av många exempel kan man ju nämna den nyligen utgivna bok om morkulla som getts ut med en rödspov på omslaget! Se senaste VF, sid 54. De vet inte ens hur en morkulla ser ut!!!

Man undrar ju vilken artificiell värld dessa människor som beskrivs ovan (och säkert större delen av jägarkåren) har byggt upp för att rättfärdiga det systematiska mördandet av djuren. Empati lär vara en egenskap de förmodligen inte är överösta av i alla fall? Må väl!

2005-10-19 22:27:03



Svara på
detta inlägg