FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Lärkfalk?

Kristoffer Nilsson     



Hej Pär och Johan,

Grattis till en fin dag i Torslandavikenområdet. Härlig bläsandssumma och kul med större piplärkan. Jag hängde upp mig på en not kring den lärkfalk som ni har rapporterat och som ni, som jag tolkar det, inte såg så bra. Kan ni utesluta ung aftonfalk? Det vore kul att läsa mer om denna observation. Må väl!

2005-10-02 17:45:28


Pär Lydmark     



Hej!

Ja det var ingen dålig dag det här mynnade ut i... Mycket trevligt.

När det gäller lärkfalken såg vi den inte så dåligt som det kanske låter av den kommentar jag skrev till obsen. Egentligen kom den ganska nära, på kanske 100 meters avstånd. Dessvärre stod både jag och Johan just då ca 50 meter från våra tubar, så det fick bli handkikarna. Det rådde inga tvivel om att det var en lärkfalk. Bara proportionerna gjorde att vi båda sa lärkfalk direkt. Ung aftonfalk kan vi utesluta, bl.a. pga att den var tydligt mörk på hjässan, och även i övrigt gav ett mycket mörkare intryck än en aftonfalk. Vi hade antagligen kunnat åldersbestämma den utan problem, men ingen av oss hade det i tankarna, utan vi vände istället båda för att springa till tubarna. När vi väl hann fram och fick in den var det dock bara sekunder till den försvann. Ljuset var inte heller så dåligt som det kanske lät i kommentaren, det var normalmulet. Men det var inte sådant kanonljus att vi råkade åldersbestämma den "av bara farten", om du fårstår vad jag menar.

Kul med lärkfalk i oktober, det hör sannerligen inte till vanligheterna.

2005-10-02 21:12:26

 
Kristoffer Nilsson     



Tack för ditt svar.


2005-10-03 09:51:11



Svara på
detta inlägg