FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Lokaler 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Lokaler


Till
översikten
Mandarinand i Slottsskogen

Pär Lydmark     



Hej!

Är det någon som vet om de har flyttat ner en mandarinandhane till Lilla Dammen i Slottsskogen? Normalt brukar de väl bara finnas uppe i Hjorthagsdammen om jag inte minns fel, men i morse låg det alltså en i Lilla Dammen. Den verkade inte på något sätt oskygg som att den skulle ha tagit sig dit på egen hand eller så. Kanske har den helt enkelt bara rymt uppifrån Hjorthagsdammen?

2005-09-19 11:58:49


Magnus Unger     



Hur var det med vingspetsarna?

2005-09-20 07:57:02


Pär Lydmark     



Den behagade aldrig visa vingarna ordentligt, så jag kunde inte se om den var stäckt eller inte. Men är det inte armpennorna de brukar kapa? Vad är det man kan se på vingspetsarna? Vad jag kunde se såg själva vingspetsarna intakta och fina ut (för det är väl de som den håller upp som själva seglet bak på ryggen)?

2005-09-20 11:41:24


Uno Unger     



Seglen på en mandarinandhane består av de förlängda och uppåtvridna tertialerna. De blåsvarta handpennorna med vita ytterfan utgör vingspetsen och dessa sticker ut bakom seglen.
Min gissning är att det rör sig om en "vild" hane som kommit utifrån, såvida man inte från parkavdelningen i Slottsskogen precis nyligen planterat ut en stäckt fågel. En stäckt fågel känner man igen på att de längsta handpennorna (vingspetsen) på den ena vingen saknas (alltså inte armpennorna!), vilket syns bäst när fågeln vingar sig, men kan även ses med kikare på hyfsat håll.

2005-09-20 16:31:06

 
Pär Lydmark     



Ok, den kändes som sagt inte särskilt vild, men den kan ju ha rymt från någon annan park kanske. Den åt glatt bröd på bara någon meters avstånd. Vill minnas att den mandarinandhona som för några år sedan ibland dök upp i Lilla Dammen var något mer reserverad. Kan möjligen Stig Fredriksson ha koll på om någon ny mandarinand har planterats ut?

2005-09-20 18:00:28



Svara på
detta inlägg