FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Sena häckningar

Martin Boberg     



Idag ringmärkte jag det sista boet med ladusvalor. 4 ungar som tidigast är flygfärdiga om en vecka. Ladusvalan är ju en art där andra kullen kan bli sen. Någon annan som har observerat sena häckningar?

2005-09-04 20:28:30


Magnus Unger     



Den 21 augusti i år mötte jag en dam som sett en dununge av kornknarr på Brudarebacken, dock tyvärr inte rapporterad än. Detta kändes både sent och spännande ur häckningssynpunkt.

Även förra året observerades det mattiggande ungar på brudarebacken så sent som den 2 september dock var dessa något större än årets obs, troligen är det rätt normalt med en sen häckning av kornkarr säkert en andra kull. Någon som har erfarenhet av kornknarrhäckningar sent på säsongen?

2005-09-04 21:44:52


Jörgen Grahn     



Hussvala: i Mölndal (Åbybergsgatan) matar de fortfarande
i åtminstone ett bo.

2005-09-05 22:39:13


Ingegerd Nyberg     



Hej, Magnus!
Den 21 augusti rapporterade jag kornknarr 2. Visste inte riktigt hur jag skulle göra, när det var en adult + en unge. I kommentaren skrev jag om den tiggande helsvarta dunungen. Den stod några sekunder på grusvägen och tiggde. Själv stod jag nedanför backen 09:15. Sen fortsatte den efter honan (?) in i gräset ovanför vedupplaget.
Ska man rapportera ad för sig och dununge för sig?
Rapporterar gärna som du säkert har sett, men vet ibland inte vad som är korrekt.

2005-09-06 13:59:33


Magnus Unger     



Det var bara jag som missat din inläggning, den var helt okej. Det enda man kan tänka sig är att du kanske kunde använt Aktivitet "Pulli eller nyligen flygga ungar", då kommer den med i häckfågelatlasen.

2005-09-06 17:17:27

 
Ingegerd Nyberg     



Då har jag ordnat det!

2005-09-06 19:36:02



Svara på
detta inlägg