FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Upplevelser i fält 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Upplevelser i fält


Till
översikten
Koltrasts nya(?) födoval

Bengt Andréasson     



En koltrasthane i min trädgård tog alldeles nyss en med största sannolikhet spansk skogsnigel, sk mördarsnigel, i sniglarnas favorittillhåll den slagna "kirskålsmattan". Han tog den och flög upp till mig på stenterassen där han hackade den länge och omsorgsfullt mot stenen i flera minuter. Sedan flög han några meter bort till sin unge där han hjälpte honom/henne äta en bra stund.

Det var helt klart en snigel, som försökte "rulla ihop sig" som de gör när min fru jagar dom på kvällarna. Det kan teoretiskt varit en vanlig inhemsk svart skogsnigel, men nån sådan har jag inte sett här på många år.

Jag kunde inte med att störa honom för att studera snigeln, om han nu fått en så tilltalande vana, men jag har fotograferat resterna som han hackade ut. Då fann jag något som såg ut som lite äldre torkade rester på samma plats. Kan detta vara en ny vana?




2005-07-11 19:09:28


Björn Dellming     



I Nya Varvet där jag bodde förut såg jag både koltrastar och fiskmåsar som käkade "killerslugs", så man kan ju alltid hoppas att de har fått smak för de små fulingarna!

2005-07-11 23:11:14


Magnus Unger     



Efter att ha dödat massa sådana gynnare har jag konstaterat att dom är väldigt slemmiga och förmodligen oaptitliga så länge dom är hela. Men om en fågel kommer på att hacka sönder det slemmiga skalet så finns det en del som jag kan tänka mig fåglarna kan vara intresserade av.

Kanske är det detta dom kommit på, att innanmätet på dessa äckliga djur är en delikatess ;)

Hoppas detta beteende går i arv.

2005-07-12 10:43:00


Bengt Andréasson     



Det var en mörkbrunaktig lång "remsa" koltrasten flög iväg till ungen med, efter "styckningsproceduren" på stenplattan, och som de sedan åt av.

Några "remsrester" hittade jag inte där de åt.

På "styckningsplatsen" låg däremot kvar prydligt "utskurna" inälvor. Bild av dessa finns för den intresserade. Idag är de helt ihoptorkade. Inga nya finns på samma plats.

Så vad jag förstår smakar inte inävorna gott för en koltrast, men väl "skinnet" eller något lager innanför det...

2005-07-12 18:07:23


Fredrik Kronhamn     



En liten parallell. Observerade en rödhake för en tid sedan som fick tag i en ganska rejäl daggmask (säkert lika lång som haken själv). Efter lite hackande och dängande bar det iväg, sannolikt till en skock glupska ungar.

Kanske är det ett drag hos trastfåglar att käka mask och sniglar?


2005-07-13 16:09:03

 
Johan Svedholm     



Idag observerade jag en koltrasthona vid Frölundakyrkan som fångade en ganska liten spanjack. Den tycktes inte stycka den men satt på asfalten en god stund och pickade på den. Därefter flög den till en gräsmatta och upprepade proceduren så att en massa torrt gräs och annat bös fastnade på snigeln för att sedan flyga iväg med den, gissningsvis till sin hungriga avkomma. Kan detta kanske vara en metod att "slemma av" snigeln för att på så sätt göra den mer aptitlig?

2005-07-14 17:04:33



Svara på
detta inlägg