FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Lokaler 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Lokaler


Till
översikten
Torslandavikens backsvalekoloni

Leif Andersson     



Terrängkörning med motorcykel förekommer även nu, mitt i den intensivaste häckningsperioden. I em och enl uppgift även igår, plus många andra kvällar. Jag ringde polisen direkt och det tycker jag varenda skådare bör göra, som observerar detta lagstridiga ofog. Polisen kom naturligtvis inte, men dom kanske får upp ögonen för problemet efter den tionde anmälan?

Hamnförvaltningen har gjort stora anordningar, för att spärra av tillfartsvägarna (det är t o m svårt att ta sig fram med cykel på en del håll), men så länge det är lätt att ta sig till grushögarna via småbåtshamnen och mudderdammen, så blir det tyvärr ett slag i luften.

GOF och den lokala Torsvikenföreningen måste agera mycket tuffare än man hitills har gjort. Är det ingen som känner Göran Johansson:)

2005-06-16 20:32:13


Björn Dellming     



Varje MC har väl ett registreringnummer? Ta numret, leta upp var ägaren bor och anlägg en våtmark i deras trädgård under natten så är säkert kriget i full gång.

Nä, skämt åsido. Är backsvalekolonin fredat område? Kommer inte ihåg riktigt hur reservatsgränserna är dragna eller om det ens är genomklubbat ännu. Ingår det i reservatet så tycker jag definitivt att man ska polisanmäla det så att det (förhoppningsvis) upphör i framtiden.

För övrigt kör MC-åkarna omkring i området även vintertid. När jag såg min senaste (sista?) kungsfiskare i T-viken så var det ice-racing på södskärsdammen!!

2005-06-17 11:53:07


Erik Hansson     



Det är faktiskt inte tillåtet att köra motordrivna fordon annat än på våra vägar (inklusive parkeringsplatser mm). Man får alltså inte köra MC i en gammal grusgrop eller bland upplagda grushögar oavsett om det är naturreservat, finns häckande backsvalor eller bara är en gammal bortglömd grop i skogen. Detta framgår av terrängkörningslagen och terrängkörningsförordningen. Tanken med lagen är att skydda fauna, flora och friluftsliv från störningar och skador. Om någon bryter mot lagen är det bara att polisanmäla saken så kan förövaren straffas med böter. Med andra ord –på dem bara!!!

2005-06-17 12:58:13


Leif Andersson     



Dessutom är det ett brott mot jaktlagstiftningen, om jag minns rätt, att förstöra bon och döda ungar, vilket är exakt vad som händer i detta fall.

Jag stod på grusplanen mittemot vadarstranden när det här skedde, så det var inte helt enkelt att se någon nummerskylt - trots tubhjälp. Dessutom är jag inte så bra på karate att jag vågar riskera att ge mig i samspråk med de här individerna. Det är polisens sak att stävja detta.

2005-06-17 18:14:28


Tom Ekman     



Hej.
Jag var vid Torsviken i söndags och i vanlig ordning kördes det cross bland backsvalorna. Jag ringde polisen och anmälde det. Och tro det eller ej så var polisen på plats efter bara en kvart!
Så det lönar sig att ringa och anmäla!

2006-05-09 17:58:55


Daniel Gustafsson     



Hej!
Jag var på GOFs årsmöte för ett tag sedan, och backsvalekolonin togs upp där. Uppenbarligen hade Göteborgs hamn (eller liknande) gått med på att restaurera kolonin och försöka sätta upp ordentliga hinder runt den (ifall jag inte minns helt fel; om någon annan som var där kommer ihåg bättre vad som sas så rätta mig gärna). Jag vet dock inte när detta skulle göras.

2006-05-10 09:55:01


Leif Andersson     



Det här var positiva nyheter! Då kanske man kan besöka lokalen lite oftare. Tidigare har jag tappat lusten för all skådning därstädes, när det har körts på kolonin. Och det har varit vid vartenda besök...

2006-05-10 14:10:37


Niklas Aronsson     



Det stämmer det som Daniel skriver. Göteborgs hamn kommer att sätta upp hinder för mc-åkning. Det är på deras mark som kolonin finns. När hindret sätts upp är dock inte klart.

2006-05-10 16:37:00


Magnus Unger     



Nu under våren har det varit förvånansvärt lite MC-åkning på backsvalekolonin och runt Torslandaviken, kanske har det hjälpt att anmäla dem?

För er som ser MC-åkning i viken och drar er för att ringa 112 kan ju alltid ringa 031-739 20 00.

Angående nummerplåtar är jag inte säker på att deras motocrosscyklar har nummerplåt, men däremot har dom oftast kört dit cyklarna med bil och den kan man ju alltid läsa av.

När jag var därute igår var det inga MC-åkare där så jag tog en promenad i området runt om kolonin och försökte räkna bon. Svalorna hade blivit förpassade till de yttersta kanterna där inga MC kunnat åka och man såg mycket MC-spår rakt upp igenom fina branter där det tidigare häckat. Endast 15 aktiva bohål kunde räknas men troligen var det ändå runt 70 som såg ganska nygrävda ut, de flesta svalorna födosökte kanske?

Förutom svalorna hade jag både gulärla och mindre strandpipare på de faktiskt ganska fina grusplanerna runt om själva grushögen, så vi får verkligen hoppas att MC-åkarna försvinner.

2006-05-22 08:45:49


Hans Börjesson     



Bra Magnus! Jag såg som sagt motorcyklar där i förrgår (lördag eftermiddag) och tänkte ett tag att ringa polisen men drog mig för att använda 112. Nu är numret inlagt i minnet på mobilen så nästa gång....

MVH
/Hans

2006-05-22 08:58:58


Erik Hansson     



Faktum är att polisen har ett telefonnummer för sådant som inte är att betrakta som nödläge, då 112 ska användas. Ring istället 114 14 (utan riktnummer) så kommer du till närmaste polismyndighet, oavsett var i landet du befinner dig. Detta nummer är avsett för allehanda brott där inte liv och egendom står på spel, och alltså väl lämpat för motocrossåkning i en backsvalekoloni.

2006-05-23 09:13:52


Uno Unger     



Jag undrar vad backsvalorna själva tycker man skall välja för telefonnummer. För dem är det väl i högsta grad liv och egendom som står på spel.

2006-05-26 04:09:37

 
Peder Kinberg     



Vid så gott som varje möte med Hamnen o länsstyrelsen kommer detta ärende upp. Eftersom ordningsmakten i regel inte har tid att bry sig och polisen ännu inte bötfällt en enda syndare, så kommer ofoget att fortsätta. Vad som närmast är på gång är att restaurera högarna o lägga en "mur" av stora stenblock vid basen. Vi får se om detta fysiska hinder kan stoppa värstingarna...
Själv brukar jag ställa mig vid släpet/bilen å då dröjer det inte länge innan åkarna eller nån förälder dyker upp. Alla lika oförstående å med gloria över huvudet! Förbudsskyltar försvinner nästan omgående. Så vad kan vi mera göra?
Kom med förslag! Vi har möte med Hamnen ikväll.
Mvh,
Peder i Gofs Torsvikenkommitté.

2006-05-30 10:23:39



Svara på
detta inlägg