FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Lokaler 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Lokaler


Till
översikten
Lokaler i och nära Göteborg

Johannes Tallroth     



Hej!

Som relativt nyinflyttad Göteborgare med alldeles för mycket pluggande hängande över mig har jag i princip inte skådat på någon riktig fågellokal sedan jag flyttade hit i september 04.
Nu när våren är på gång känner jag dock att jag snart blir galen om jag inte får skådarabstinensen stillad.
Jag har dock följande små problem:

*Ingen bil
*Lite tid
*Dålig lokalkännedom

Skulle därför bli väldigt glad om någon kan tipsa om trevliga lokaler som jag kan nå med buss/båt/vagn (med rött månadskort) som inte tar för lång tid att ta sig till.
Jag håller till i Majorna och uppe på Högsbohöjd där jag bor.
Har varit ute och smygskådat lite på Styrsö och Köpstadö och sedan har jag ju mina dagliga vandringar i Slottsskogen och på Västra begravningsplatsen, men det skulle vara trevligt att testa något nytt!

Alla tips emottages tacksamt!

//Johannes Tallroth



2005-04-25 11:14:05


Peter Strandvik     



Det finns många fina lokaler att leta upp!!

Börja men Björn Dellmings hemsida
http://hem.passagen.se/gorbatul/index.html

Börja förslagsvis med Galterö, som är en underbar vår och sommar-lokal!
Lätt o ta sig till med allmänna kommunikationer!
fast man får vandra en bit (från Brännö Rödsten)

Vrångö, längst ner i S skärgården är ofta givande!
Sen ser du ju oxå vilka lokaler som frekventeras av andra här på Kustobsar!

Hälsar en utflyttad fd Göteborgare
Peter S

2005-04-25 12:01:21


Daniel Gustafsson     



Hej.
Nå, jag känner igen problematiken med att vara hänvisad till lokaltrafiken, vilket hämmade mitt skådande de första två åren jag bodde här. Nu börjar det arta sig, dock, och det är ganska lätt att ta sig till en hel del av lokalerna som folk med bil brukar skåda på.
Lokal -> hållplats jag brukar använda
Amundö -> Brottkärr
Torslandaviken -> Bur
Ragnhildsholmen -> Ragnhildsholmen
Välen -> Jag tror att det finns en hållplats som heter Välen i närheten, men jag går ju alltid så jag vet inte med säkerhet.
Brudarebacken -> Antingen Töpelsgatan eller nånstans i Kallebäck med vandring genom Delsjöområdet (kan dock vara förvånansvärt svårt att hitta första gången från Kallebäck).


2005-04-25 21:49:45


Kristoffer Nilsson     



Hej,

Som van kollektivtrafiksresenär kommer här några tips.

Till Lilla Varholmen (båtarna till Norra skärgården) har du perfekt direktbuss från Kungssten på morgonen. Buss 245. Sedan tar en rask promenad från färjan till Vindskyddet ca 40 minuter. Buss 290/291 funkar också, men man tjänar knappast så mycket tid (dessutom kan man roa sig med att räkna sjungande törnsångare etc under promenaden). Hoppas i så fall av vid affären vid hpl Hönö Röd och gå sedan ned utmed Ersdalsvägen från Röds hamn. OBS! att vindskyddet ligger på Räveskär och inte på Kråkudden. För att åka vidare till nordligare delen av skärgården (Rörö/Hyppeln etc) så åker du med buss från 290 (tror jag) Hönös färjeläge.

Till färejäläget med båtar till södra skärgården åker du med spårvan 11 till Saltholmen. Galterö, som tidigare nämnts, rekommenderas varmt.

Till Välen åker du lättast med spårvagn (1 eller 7) från Marklandsgatan eller Axel Dahlströms torg till Opaltorget (tar ca tio minuter) varifrån en promenad tar drygt 5 minuter till tornet. Vill du åka till Smithska udden (en av de bättre höststräcklokalerna för tättingar i regionen) åker du vidare från Opaltorget till Näsbovägen (ändhpl) med buss 94 (tar ca 5 minuter från Opaltorget). Därifrån går du sedan ned på Smithska vägen och korsar p-platsen. Sedan går du upp på den östra kullens/bergets topp där du har den bästa utgångspunkten (tar ca 15 min från hpl). Udden kan också ibland vara bra för rastande fåglar i de många buskagen och på ängsmarken vid Stegelholmsviken. Åker du till Välen så bör du passa på att gå över Hults bro till Askimsidan och sedan gå utmed Välenviken till Askimsbadet (genom ett koloniområde samt en småbåtshamn).

Till Torslandaviken fungerar också buss 245 utmärkt. Se ovanstående hpl, men hpl Syrhåla kan kanske också vara ett alternativ.

Brudarebacken (se annat inlägg).

En promenad utmed Säveån kan vara givande med strömstare och forsärla lättillgängligt. Åk Blå Express från Marklandsgatan till Jonsered och hoppa av vid ändhållplatsen. Ett besök i Bokedalen (gå in i skogen vid järnvägsstationen, skylt finns vid avstigningshpl) rekommenderas också och vill du ha mer barrskog så byter du buss i Partille Centrum till 513 mot Öjersjö. Hoppa av vid Kåsjön (spana av sjöns vatten efter storlom som ofta ses vid badplatsen) och gå upp på p-platsen rakt österom hpl och följ Bohusleden (orange led) ut på Maderna. Vid Madernas utlopp följer du Vildmarksleden och i skogarna däromkring förekommer tjäder, orre, större korsnäbb mm. Maderna är också en god lokal för nattskärra.

Ja, det var väl en del som kanske kan vara till hjälp? Jag kan även rekommendera en promenad till Änggårdsbergen där du lätt kan spana efter rovfåglar mm från toppen vid Ljungheden och både i Axlemossen och Finnsmossen (kallas på skyltar för Näckrosdammen) förekommer smådopping.

Lycka till! Om du behöver mer hjälp så skicka ett e-brev (kristoffer-nilsson@privat.utfors.se)

2005-04-25 22:29:20


Kristoffer Nilsson     



Glömde nämna att jag inte vet vad rött månadskort innebär, men om det är det vanliga för trafik inom Göteborg så måste du tilläggsbetala minst två kupongen med 100-kort om du åker till kranskommunerna eller åker expressbuss. Kolla med chauffören...

2005-04-25 22:31:52


Johannes Tallroth     



Tackar alla för mycket fina tips!
Särskillt tack till Kristoffer för verkligt exakta tips!

Det verkar ju finnas en hel uppsjö med bra lokaler nära stan, att tillexempel Välen, som jag hört så mycket om, låg så nära och var så enkel att ta sig till hade jag ingen aning om! Det får nog bli en premiärtur dit i morgon!

Som sagt tack!

//Johannes

PS: Om någon har fler tips så kan det aldrig bli för mycket....=)


2005-04-25 23:01:51


Daniel Gustafsson     



Om du ska till Välen, håll dig inte till tornet; det är egentligen en ganska dålig obsplats. En bra mycket bättre plats - som dock bör kombineras med tornet - är om du går längs stigen väster om hagen (bakom kostallet) och stannar strax innan stigen svänger. Även en kort sväng upp på åsen alldeles intill kan vara trivsamt.
Och som Kristoffer säger, missa inte att gå över till andra sidan ån och vidare längs vägen in förbi fotbollsplanen. Tids nog kommer du till en ö med nån sorts förbindelse till fastlandet (eller udde?), varifrån det är tämligen bra överblick över Askimsbadet. Fortsätter du söderut kommer du tids nog till Amundö.

2005-04-25 23:14:53


Pär Lydmark     



Bara ett förtydligande till Daniels beskrivning: udden mellan Välen och Askimsbadet heter Marholmen. Kan vara bra att veta vid eventuell rapportering därifrån.

2005-04-26 13:23:36


Matserik Eriksson     



Hej! Ett tips: GOF gav 1993 ut en bok som heter Skyddsvärda Fågellokaler i Göteborgstrakten, den är guldvärd om man letar lokaler. Lite gammal men mycket stämmer. Kan köpas på måndagskvällar på Villa Ekliden eller ring.

2005-04-26 13:32:23


Stina Thelander     



Och boken kostar lika mycket som ett 100-kort.
Kristoffer! Varför beskriver du inte vägen till Hålsjön i Mölndal?
Det är väl iallfall den bästa lokalen vissa kategorier!
Jag kan vägen dit från Kållered, men hur tar man sig andra vägen kollektivt?

2005-04-27 06:23:57


Kristoffer Nilsson     



Hej Stina,

Dessvärre har jag bara varit vid Hålsjön två gånger (eller kanske tre) och har åkt bil alla gånger. Jag vet inte hur man åker dit med buss (eller ens om det går). Hålsjön är annars en fin sjö som klart rekommenderas, men bor man i den delen av Gbg som jag och Johannes bor så är det ett rejält projekt att ta sig dit kollektivt, skulle jag tro. Kanske någon annan vet? När var det himlen skulle bli randig förresten? :o) Må väl!

2005-04-27 08:52:32


Daniel Gustafsson     



Jag försökte kolla upp hur man skulle ta sig dit med buss för ett tag sedan, men jag blev inte klok på Västtrafiks karta i området. Allt tycks vara vridet på nåt sätt, så jag fick snabbt ge upp... Det tycktes dock inte som att det gick att ta sig ens nära, utan man fick gå en massa.
Möjligen tänker jag dock på fel sjö...

2005-04-27 13:05:58


Johan Svedholm     



Att ta sig till Hålsjön kollektivt inbegriper mycket riktigt en del promenerande, men det rör sig inte om några oöverstigliga avstånd.
Alternativ 1 (nordligt angrepp): Tag dig till Mölnlycketerminalen, lämpligtvis med Grön Express. Tag därifrån buss 681 och stig av vid hållplats Hårskeredsvägen. Därifrån kan man på just Hårskeredsvägen promenera den dryga kilometern söderut tills man når sjöns nordspets.
Alternativ 2 (sydligt angrepp): Tag buss 764 från Heden till ändhållplatsen Tulebo. Gå därifrån norrut i riktning mot Hökekärr och Tulebo äng. Efter någon kilometer ligger sjöns sydspets på andra sidan hagarna på höger sida om vägen.

2005-04-27 18:57:58


Daniel Gustafsson     



Vilket är det "bästa" angreppssättet, då? Kommer man när man är där enbart vilja skåda vid norra delen, södra delen, eller båda delarna?

2005-04-27 22:37:22


Lars     



Hej!

Jag skulle gärna vilja se som en av huvudrubrikerna i Kustobsar "Fågellokaler i Göteborg" med en enkel beskrivning vilka arter man kan se under olika tider på året.

Likaså vore det bra med en enkel beskrivning hur man också hittar de olika lokalerna , såväl med bil som buss.



2005-04-27 23:16:21


Lars Eric Rahm     



Jag tror att de flesta av oss som skådar vid Hålsjön väljer en promenad längs sjöns västra strand. Från norr går det en bilväg som mitt på sjön följs av en stig som slutligen leder fram till sydänden och Hökekärrskullen. Själv brukar jag gå den här promenaden tur och retur. Då har man hela tiden närhet till sjön och en naturlig fikaplats på kullen. På vägen finns ett par naturliga platser att skåda av klarvattenytorna och från kullen i söder får man överblick vasshavet som breder ut sig i sydänden.

Det är i söder som man mestadels ser den bruna kärrhöken och lättast hör vattenrall. Det är också härifrån rördromen tutat de senaste åren. (Gjorde den bara en blixtvisit i år?)

Längs själva promenaden i strandskogen finns det t ex god chans att möta en stjärtmesfamilj, lyssna till den mindre hackspettens "kiande" eller vintertid stifta bekantskap med varfågeln.

Vid nordänden av sjön finns en obsbok. Jag läste i den tidigare idag och om jag inte minns fel hade 164 arter noterats i sjöns omgivningar. Visst är sjön värd ett besök!

2005-04-28 03:20:55


Pär Lydmark     



Hej Lars!

Vi har sedan länge en sådan avdelning planerad (med lokalbeskrivningar som kan läggas upp och kompletteras av alla användare). Ska se om vi kan få tummen ur med den under våren.

2005-04-28 11:18:53


Johannes Tallroth     



Hej igen!

Tänkte fråga lite om Änggårdsbergen.
Tog en kortare promenad i området i dag, och tycker att det verkar vara ett mycket trevligt område!

Jag gick in i området från Askimsgatan, via vitsippsdalen i Botaniska, och sedan upp längs stigarna till arboretet (Amerika delen).
Detta är det håll jag troligen kommer att använda mig av vid mina besök i området.
Några tips på bra ställen i änggårdsbergen och hur jag tar mig dit från hållet jag beskrev? Finns det någon form av karta över området (på nätet el dyl) som jag kan använda mig av för att orientera mig? Tips?

Hade förövrigt en forsärla precis vid grinden in till botaniska från Askimsgatan. Trevligt!

//Johannes




2005-04-28 18:07:58


Jörgen Grahn     



Änggårdsbergen: Det går ju en stig i nord-sydlig riktning genom
hela området, från Botan (S om klippträdgården) via ljungheden
och Sandås till Eklanda. Den är en bra utgångspunkt och täcker en
massa olika biotoper.

Vad kartor beträffar hörde jag att orienteringsklubben Herkules
har motionskontroller ute i Änggårdsbergen i sommar, och säljer
riktiga orienteringskartor för typ 20 spänn. Dom har förstås konstiga
röda cirklar stämplade på sej, men enligt mina källor täcker dom
hela området, och borde vara det bästa och billigaste man kan
hitta. Var? I välsorterade bokhandlar, gissar jag.

2005-04-30 16:43:51


Thomas Weiler     



Herkules kartor kan köpas hos

Marianne Höglund, tel: 031-270271
Herkulesgården, tel: 031-274662
Ragnar Uppström, tel: 031-273956

Länk till "kartsidan": http://www.fkherkules.net/herkules/index.php?sida=kartor&wl=ie

2005-05-01 21:45:52

 
Jörgen Grahn     



Det visade sej sen att det inte är Herkules som håller
i evenemanget i Änggårdsbergen utan Göteborg-Majorna OK.
Det heter "Naturpasset", kostar 50:- och kan köpas i butiken
vid Botaniska trädgården.

... vilket även den rena kartan kan.

GMOK har en bra översikt över kartorna dom underhåller:
http://www.gmok.nu/kartor.php
Observera att kartbilderna dom visar är /utsnitt/ ur de
fulla kartorna. Dom täcker bättre än bilderna ger sken av.

2005-05-07 20:54:53



Svara på
detta inlägg