FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Atlasinventeringen 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Atlasinventeringen


Till
översikten
Korsnäbbar och ATLAS-inventering.

Kristoffer Nilsson     



Hej,

Vi som har turen att ha bokat skogsrutor har ju en del att göra redan nu. Mesarna och ugglorna hävdar revir för fullt och korsnäbbarnas bästa häckningsmånader är i regel mars-maj. Dessa härliga korsnäbbar kan ju vara rejält svåra att artbestämma emellanåt så observationer av obestämda korsnäbbar är också av stort intresse för inventeringen.

Om du som inventerar i skogsmark hittar ett korsnäbbsbo eller har korsnäbbar i rutan som skapar problem med artbestämningen så är jag väldigt intresserad av sådana observationer så meddela mig gärna dem till min e-post: kristoffer-nilsson@privat.utfors.se, och rapportera dem gärna även till Svalan/Kustobsar. Tack för hjälpen!

2005-04-06 23:30:21

 
Andreas Wållberg     



Jag tycker det verkar vara relativt ont om korsnäbbar i markerna, både i år och under förra häckningssäsongen. Viktigt att rapportera de man hittar, vare sig man är ute för att inventera eller inte.

Vill samtidigt passa på att uppmana alla att rapportera revirhävdande fåglar, både vanliga och ovanliga och särskilt från lokaler som inte besöks jätteofta av skådare. Eftersom allt som rapporteras till Svalan med häckningskriterier går in i Atlasinventeringens material så kan alla hjälpa till, även de som inte bokar sig för en ruta.

2005-04-08 12:23:36



Svara på
detta inlägg